Jump to content

yamaha 30 hk 2takt. går ujevnt på høyt turtall.

trext

Recommended Posts

Etter masse "mekking" har ingen ting hjulpet, så er desperat etter hjelp!

Har en yamaha. 30 hk 2 takt. 3 sylindra autolube. problemet oppstod først i fjor, da turtallet på motoren plutselig ble ujevnt. den sviver bra på tomgang men når en gir på, på vei opp i plan mister bare motoren kraft og turtallet synker, så går opp igjen og synker osv.

ganske oppgitt etter det begynte i år også, uten og vite hva som fikset det første gang -.- høres kanskje it som en bagatell men turtallet synker og stiger såpass at motoren mister all kraften og ikke vil i plan.

tingene som er blitt gjort: byttet propell, renset forgassere, prøvd med ny spole, sjeket allt av ledningsnett, rør, bensin slanger, renset spolene osv.

Er ett tongvint problem ettersom det ikke skjer noe i fri. så båten må sjøsettes etter hver gang noe blir byttet/fikset. trenger råd, tips til hva det kan være! om dere tror det er noe elektisk, eller mekanisk osv..

takker for svar!!

Høres ut som at den ikke får nok bensin, kan være en lekkasje der pumpa trekker falskluft, eller at en slange har kink slik at den suges flat

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• av-2525.gif?_r=0
  • Skipper.gif
  • Medlem
  • Aktiv: I dag 08:32

Høres ut som at den ikke får nok bensin, kan være en lekkasje der pumpa trekker falskluft, eller at en slange har kink slik at den suges flat

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 m/ 4hk Yamaha

Tror ikke det er det, desverre... har sjeket alle rør, oringer inni motoren og prøvd flere forskjellige bensintanker+slanger :S takk for flere tips!

trext: desperasjon kan kveles med systematikk :wink:

du burde følge opp rådet fra Ivar.... har du bare redusert motorkraft ved belastning er det vel sansynlig at dersom pluggene er ok så går gasserne tom for bensin (flotørkammernivået blir for lavt). Bensinbehovet er kanskje 10 ganger høyere ved akselrasjon i planingsfasen sammenlignet med tomgang. Derfor avslører mange feil i bensintilførselsystemet seg først ved full belastning.

Hadde det vært mitt problem ville jeg fulgt følgende prosedyre:

- prøve en tank som jeg vet er go' (det eleminerer: tanklufting, tankkobling, slange og slangepumpe)

- så ville jeg åpnet flotørkammer-avtappning og sjekket at jeg klarer å pumpe bensin igjennom systemet (jeg tapper alltid i glass slik at jeg kan se hva som kommer ut, vann og skit får selvfølgelig alarmbjellene til å ringe...)

- så ville jeg tatt en prøvetur, når feilen oppstår ville jeg tatt av en og en plugghette for å se om feilen kan isoleres til en spesiell sylinder, dersom ikke:

- tilbake til flotørnivå: til forgassere uten nippler har jeg laga meg noen som passer i tappeskruegjengene. Klare 10cm slangebiter trees på nipplene og vendes oppover. Vipps... nå kan du overvåke flotørnivået på tomgang og under fart :-) (disse små nipplene og slangene har spart meg for massse surr) Husk å tenke på brannfare og miljø :-)

Dersom denne siste testen viser at du IKKE suger gasserne tomme under planing har du trolig et el problem....

Du skriver at du har renset forgasserne, men har du rengjort bensinpumpa og sjekket membranene ?

Har du tømt bensinfilterkoppen og blåst rent filteret ? Fant du vann og gørr ?

Håper dette kan være til nytte. Lykke til :flag_bp:

Redigert av dieselfan (see edit history)
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...