Jump to content

Sabb 10 hk, diesel og oljeforbruk? Vibrasjoner?

gamor69

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Er ny i dette båtverden. Har kjøpt meg en Snekke 22 fots1970 modell med sabb 10 hk motor 1 sylinder.

Når jeg fikk båten og startet motoren, fikk jeg temperatur på 100 grader etter 10 minutter på tungang.

Da demonterte jeg hele toppen og fant at kjølekanaler var helt tett av rust både i blokka og i selve toppen. Da jeg begynte å skrappe rusten fra toppen så fant jeg et sted der rusten "spiste" toppen fra innsiden og helt ut. Det vil si at hull var hel gjennomgående fra inn i toppen og ut til hull der boltene som fester toppen går.

Da fant jeg en båtmekanikker som hadde en delemotor og fikk av han den nye topp.

Samtidig bestilte jeg nye paksninsett og satt i gang med reparesjonen.

Jeg byttet:

Toppen, Pakninger, stempelringer og slanger.

Etter jeg fullforte hele jobben, startet jeg motoren og da fikk jeg temperaturen på maks 70 grader. varierer mellom 60 og 70 grader men ikke mer enn det.

Forrige båteier kom på besøk og han sa at motoren gikk mye lettere men har merket at det begynte å røyke alt for mye og på høy turtall motoren vibrerer mye også.

Da kommer mine spørsmål:

1- Hvorfor motoren begynte å røyke så mye??

2- Bruker olje eller er det en pakning som kanskje ikke tetter som det skal??

3- Hvor mye er det vanlig diesel forbruk for disse motorer??

4- Motoren vibrerer på høy turtall slik at det rister hele båten når jeg gir på litt gas, er dette vanlig eller

er det noe gærnt??

Håper det er flere entusiater som vil hjelpe meg litt med gode råd.

Forresten stor takk til Walter_s for en kjempehyggelig telefonsamtale og god råd når jeg satt i gang med reparasjon av motoren.

Takk alle sammen og venter spent på svar.

Gamor69.

Gamor69

.....Da kommer mine spørsmål:

1- Hvorfor motoren begynte å røyke så mye??

2- Bruker olje eller er det en pakning som kanskje ikke tetter som det skal??

3- Hvor mye er det vanlig diesel forbruk for disse motorer??

4- Motoren vibrerer på høy turtall slik at det rister hele båten når jeg gir på litt gas, er dette vanlig eller

er det noe gærnt??

Håper det er flere entusiater som vil hjelpe meg litt med gode råd.

-----

Og her kommer mine forsøk på svar:

1. Det kan veldig godt henge sammen med at den er begynt å brenne smøreolje, iallefall hvis røken er gråfarget.

2. Olje som forsvinner er ett av to: enten lekkasje eller forbrenning. Hvis du har grå røk, kan det som nevnt være at den forbrenner smørelolje. Er du 100% sikker på at stempelfjærene sitter riktig? Kan det være en skrapefjær som kanskje er snudd? Hvis skrapefjæren ligger feil vei kan cylinderolje komme i forbrenningskammeret - og da minker det fort....

3. En 10 HK Sabb skal ifølge boken forbrenne 2 liter/time på fullt kjør. Går du litt lettere er du fort nede på det halve.

4. Det er ikke uten grunn at Sabb kalles "rist meg hjem" og det sies at en Sabb som ikke rister, den er stoppet.

Du må selvfølgelig sjekke fundamentbolter og -fester, men det kreves en ganske tung og robust båt for å holde i mot ristingen fra en Sabb på fullt kjør :-)

Lykke til med en kjekk og robust motor!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Tusen takk for alle svar. Helt konge dette forum også.

Til moderator:

Reglene er lest. Beklager at jeg ikke hadde gjort det før.

Til Valvolainen:

1- Røyken er helt hvit

4- Den har god driv fremover men vibrerer allikevel. Skal se etter alle motorfestene men tror den sitter godt alle sammen.

Til Poseidon:

1- Som sagt røyken har hvit farge

2- Stempleringene sitter som de skal. Jeg leste nøye på veiledningen som følgte med ringene og alle 4 ringer er godt merket.

Hvem som er hvem og samtidig alle har en merke som skal vende opp når man monterer de. Tror ikke motor brenner olje fordi

nivå er ikke forandret.

Angående ristinga til både Poseidon og Bjoris:

Båten er en snekke 22 fot Delta 1970 modell. så den er ikke så voldsomt stor og i det tilfelle er det kanskje ikke så lett å ungå ristinga. Legger bildet av båten og motor.

imag0719.jpg

imag0606.jpg

imag0722.jpg

imag0730.jpg

Da har jeg en god forklaring på hvorfor er dette bare sånn. Visste ikke at stempel er stille og det er resten som bevegerseg opp og ned. He he he.

Båten har plass på Leanbukta i Asker

Båten så sånn ut når jeg fikk den.

imag0456.jpg

imag0512.jpg

Det var stor forandring. Har investert ganske mange timer på oppusinga, men syns det er så moro å drive med dette og å se resultatet etterpå. Har malt hele båten både innvendig og utvendig, reparert motor og laget nytt gulv.

Tusen takk alle sammen for hjelpen og da skal jeg se etter boltene som fester motoren.

Siste spørsmål: er det noe bestemt moment på disse boltene??

Gamor69

Gamor69

Du gjør en kjempeflott jobb!

Mht røk så er det en generell regel å tenke i retning av vann når den er hvit; hvis det kan bringe deg inn på noen tanker...

En 1-cyl Sabb i en slik båt er rimelig brutalt. Jeg ser for meg at den får hele plastskroget til å svinge som en membran i et horn, så det blir nok både risting og lyd ja. Men det er noe som man litt etter litt venner seg til - eller ikke :giggle:

Jeg er dessverre ikke kjent med noe spesielt moment for fundamentboltene, det kommer trolig mest an på hvordan de er festet. I trebåter kan den nederste delen av boltene ha treskruegjenger, eller gjennomgående med "konter" på utsiden. Trekk til med sunn fornuft så går det nok bra, det virker som om du har en solid porsjon av den sorten.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Takk igjen for rask svar.

motor.jpg

Som dere ser i dette bildet, boltene skrues direkte på skinnene som er satt fast på båtstruktur. Samtidig ser dere øyeblikket jeg skulle montere toppen på. Topppakningen var helt ny og da fikk jeg instruks at det skulle ikke vært nødvendig å varme den opp.

Fikk beskjed om at hvis jeg skulle bruke den gamle pakningen da måte jeg gjøre det, men ikke hvis den var ny.

Gummipakninger som tetter kjølekanaler var også ny og når jeg stramma toppbolter med 100 lbs moment da sprak litt av gummi på utsiden av toppen og motoren men fikk også beskjed am det var vanlig dette skjer.

Hva i så fall skal jeg gjøre?

Er det skadelig å kjøre båten som den er nå?

Kan forårsake flere feil eller ødelege motoren?

Gamor69.

Gamor69

Dette er jo skikkelige steinknusere, følg nøøøye med på mengden vann i ekspansjonskaret, minker det raskt her bør noe gjøres.

Peil også oljen ofte, er den sort og fin havner det ikke vann nedi ihvertfall.

Jeg husker min bestfars gamle lastebil, når den hadde stått på tomgang i en time eller så mens han heiste av og på saker og ting, så la han et hvitt teppe ut over veien når han gav gass og kjørte avgårde. Gåen topppakning.

Slik brukte han den i mange år, dag ut og dag inn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...