Slice of Life Startet 1.August.2012 Link til dette innlegget Startet 1.August.2012 Har en Grandezza 26ca med en D4 225, som er oppjustert til 260. Har gått opp ett hakk på propellene G8. Har hatt den oppe i 39,5 knop ved 3600rpm. Lurer på hvor mye jeg skal dra av på turtallet i forhold til L/ nm? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.August.2012 Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 Sjekk motorens last/forbrukstabell. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.August.2012 Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 Leser du ikke forbruket direkte i l/nm på instrumentet ditt da ? Sitér dette innlegget Link to post
jebo Svart 4.August.2012 Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 De aller fleste båter har sin økonomiske hastighet mellom 22-26 kn. Dvs. At i dette fartsområdet når du lengst pr.l. Drivstoff. Bortsett fra om du lusker rundt 4-5 kn. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Den mest økonomiske hastigheten oppnår du i max desplasementsfart, dvs for de fleste planende båters vedkommende rundt 7-8 kn. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
småbåtentusiasten Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 (redigert) I følge "Vi menn båt" er optimal hastighet på 25 knop for den båten (Finnmaster 7600) med VP 225 hk diesel: http://www.klikk.no/...ticle301945.ece En Yamarin 76 på 1650 kg med 200 Hk bensin går akkurat like økonomisk i 22 knop (4000 omdr) som i 27 knop (4500 omdr) og mest økonomisk i 5 knop / 1000 omdr. (Yamaha kjørefakta http://www.yamaha-mo...m123-426563.pdf ) Bensin og diesel er ikke nødvendigvis direkte sammenlignbart pga dreiemomentkurvens ulike form, men det sier litt om optimalt hastighetsområdet for et tradisjonelt planende skrog med mer enn 20 graders v-bunn i den størrelsen. Edit: De som har oppdradert motoren er vel de nærmeste til å si noe spesifikt om dette, og ikke minst hvilket turtall som er sunt for motoren å holde over lengre tid? Hvis det bare er motorstyring som er endret så er det vel foråpentlig volvos eget program, jmf.garanti og problemene med D4 og injektorer etc. "Capitiaine" oppsummerer mer her : https://baatplassen.no/i/topic/75659-br-man-vre-skeptisk-til-kjpe-brukt-d-4-som-yter-260-hk/page__view__findpost__p__1061633 Redigert 5.August.2012 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.