Jump to content

Mercedes om636/md4/mb180 med vann i oljen.

cougar 68

Recommended Posts

Hei, jeg er ny her på forumet og tenkte jeg kunne høre om de er noen her som har peiling på hva som kan være galt med motoren min.

Har plutselig fått grå motorolje og økende oljemengde på¨peilepinnen.

Dette skjedde under kjøring på 1500 omd. og motortemp på 75-77 grader som er driftstemp. på motoren.

Oppdaget først at de var høyt oljetrykk i forhold til normalt, de lå plutselig på 8 mot normalt 2 ved driftstemp. Har liggi på 6 ved oppstart kald tidligere. Båten blåste da også mye blått fra eksos når jeg oppdaget dette.

Ser at de kommer olje ut av veivhusluftingen som går til filter når jeg ruser den.

Tenker jo topp pakning, men de forsvinner ikke vann fra ekspansjonstanken, så hvis de er pakningen må de vel da nødvendigvis være en sprekk i kjøleren også som fyller opp igjen tanken kanskje?

Er de noen annen mulighet som noen her på forumet vet om så er jeg taknemlig for innspill :-)

Kjøpte båten for en uke siden så jeg vet ikke så mye om hvordan den har fungert før, annet enn at den er gått i ferskvann, noe som den fortsatt er. De er Bowman varmeveksler på den.

Ahh OM636, en av verdens mest produserte dieselmotorer. I tillegg en av de som ble produsert lengst. Jeg har 2 slike, begge marinisert av BOS. Hadde du hatt en MD4 hadde du hatt en helt annen type mariniseringsutstyr. MB180 er Bowman sitt nummer på varmeveksleren som passer til OM636.

Det ligner på oljekjøleren. Men hvilken farge har du på ferskvannet i systemet? Når du har motoren i gang, er det trykk i påfyllingsstussen til bowmankjøleren, og er det mye trykk i ventildekselet? Hva smaker det av ferskvannet i kjøleren?

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Hei, takker for svar.

Motoren er en Mercedes om636, så bare på nettet at de kalte den litt forskjellig.

Ser ikke noe oljefilm, men de kan godt være litt.

Ferskvannsystemet er rent og pent, og minker ikke, de er heller ikke unormalt trykk, ble faktisk forbauset over dette, da jeg er vant til at de er trykk på en motor rett etter stopp.

De er heller ikke noe unormalt trykk i ventildekselet og smakte faktisk på vannet etter at dette skjedde, var heller ikke noe som indikerte "usmak" hehe.

De at oljetrykket økte regner jeg med kommer av økt oljestand ?

Når jeg sjekket oljen på den dagen etter, så dro jeg opp peilepinnen flere ganger og tørket den av, tilslutt var de bare olje uten misfarging.

Men når jeg ruset motoren så kom de oljegugge ut av veivhusutluftningen, må legge til at luftfilteret var godt sauset inn av olje(dam med olje i filter).

Hvor ligger oljekjøleren på denne motoren? jeg har operation og maintenance manualen både på Norsk og engelsk, men finner ikke oljekjøleren i disse. Jeg har liggende filter.

Hei Svaap, takker for svar og tilbud om motoren din, er litt usikker på hva jeg skal gjøre her nå, har egentlig lyst til å hente den motoren din men så er de jo samtidig stor sjangs for at delene på den har stått litt for lenge til at de kan brukes. Samtidig så lurer jeg nå på om de kan være diesel som kommer inn i motoroljen, da de ikke er noen vannperler i oljen men bare en grålig smørje. Oljen er riktig nok tykk og ikke tynn, som den antakelig burde vært ved inntrengning av diesel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...