Jump to content

Hvordan reparere liten skade i sandwich skrog

gimi

Recommended Posts

Etter at årets ferietur var over i går, stod en rask vask av skroget for tur i dag. Da oppdaget jeg en liten skade midt på skutesiden. Det er en liten sprekk i plasten ca. 2 cm lang. Det ser ikke ut til å være noen inntrykkninger og heller ingen riper/skrapemerker rundt såret.

Jeg vet ikke hva som har skjedd og når. Det mest nærliggende teorien er et for hardt møte med en brygge eller annen skuteside ved double banking.

Skroget er i dette området av sandwich konstruksjon.

Hvordan reparere man en slik skade? Er det bare å slipe ned og så legge på ny plast og gelcoat?

Videre; er det noen som kan anbefale firmaer som kan gjøre en slik reperasjon raskt og effektivt? Gjerne nærme Hankø da båten ligger der.

Redigert av gimi (see edit history)

Kan kanskje høre etter delamineringer rundt skaden. Ta en mynt og bank denne mot skroget rundt skaden. Der det ikke er delamineringer, dvs ytterhuden har sluppet kjærnematerialet, skal det være en stump lyd, der det har sluppet er det en mer hul lyd.

I flyverden, der alle gram hud/glassfiber/karbonfiber teller ifm styrke, så skal det ikke være slike delamineringer, og en reparasjon her går på å skjære bort alt som har løsnet, og bygge opp igjen med likt antall lag som originalt, pluss ett lag til.

Men, i en båt er det i mange tilfeller brukt sandwich like mye for isolasjon som styrke, og tapet av styrke ved en liten delaminering trenger ikke være kritisk.

Uten å være for skråsikker, vil jeg tro at det her skal gå fint å sprøyte inn så mye epoxy en får til, kanskje legge på vakuum for å suge ut overflådig lim+luft, og sparkle/slipe som du foreslår.

TA

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...