valvolainen Startet 2.August.2012 Link til dette innlegget Startet 2.August.2012 Sitter å filosoferer litt over emnet ferskvannskjøling. Er det noe i veien for å bruke pex rør til dette? Isolerer de for mye slik at ikke rørene klarer å avgi varme? Ser ikke noe åpenbar grunn til at dette ikke burde være mulig? De er jo laget for både temperatur og varighet... Innspill? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Jeg vil tro at PEX har dramatisk dårligere varmeledningsevne en kobber og ut fra det vil jeg tro det er uegnet. Jeg klarer heller ikke se at PEX har andre fordeler i denne sammenhengen bortsett fra pris. Sitér dette innlegget Link to post
L D Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Jeg vil fraråde PEX, ikke bare har de adskillig dårligere varmeledningsevne som "Lazyjack" viser til. Min erfaring med PEX er at det ikke er UV bestandig og påvirkes av lys. Det oppstår små sprekker i godset som fører til lekasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Pex tåler ikke uv stråling, men hva eksakt er det du skal bruke den til? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 2.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Jeg bare satt og filosoferte for meg selv, bør montere ferskvannskjøling på min sjekte, så lurte jeg bare litt på mulighetene for å bruke pex rør istedenfor kobberrør til selve kjølesløyfen. Skjønner jo nå at det ikke er optimalt. Da får vi begynne å tenke kobber. Er ikke noe flink med lodding, men jeg får vel lære det også. Er ikke noe stress, motoren min har gått i ferskvann ihvertfall siden 70 tallet, mest sannsynlig siden den var ny på slutten av femtitallet. Men jeg lurer litt på å sette den i sjøen etterhvert, og da unner jeg min gamle FM litt glykol Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Hei, Det er mulig jeg misforstår hva du spør om, men er det ikke vanlig å bruke gummislanger da? Altså til og fra hovedkomponentene. Det skal vel ikke være nødvendig å tenke varmeoverføring der? PEX er vel det vanlige å bruke i vann/gulvvarme-kretser i hus idag, men det blir kanskje for varmt vann i kretsen du tenker på? Wirsbo/Uponor sier max 70 grader, da holder de i 50 år. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 2.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Hei, det var selve kjølesløyfen under båten jeg hadde i tankene, for få få det varme kjølevannet (lukket system) til å slippe varmen mot det kalde vannet på utsiden av båten. Men høres ut som om dette ikke var noen god ide, så da blir det kobber! Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Du kan IKKE bruke PEX-rør til det, med mindre du skal bytte rørene annet hvert år. Dessuten ville lengden du trenger for å holde motoren i driftstemperatur bli så lang at det ville blitt uhåndterlig. :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Lady B Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Hei, det var selve kjølesløyfen under båten jeg hadde i tankene, for få få det varme kjølevannet (lukket system) til å slippe varmen mot det kalde vannet på utsiden av båten. Men høres ut som om dette ikke var noen god ide, så da blir det kobber! Vil vel tro at kobber-nikkel ville være bedre. En ganske alminnelig materialtype til sjøvann i skips- og oljeindustrien... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.