Jump to content

PEX rør til kjølesløyfe?

valvolainen

Recommended Posts

Jeg bare satt og filosoferte for meg selv, bør montere ferskvannskjøling på min sjekte, så lurte jeg bare litt på mulighetene for å bruke pex rør istedenfor kobberrør til selve kjølesløyfen.

Skjønner jo nå at det ikke er optimalt. Da får vi begynne å tenke kobber. Er ikke noe flink med lodding, men jeg får vel lære det også.

Er ikke noe stress, motoren min har gått i ferskvann ihvertfall siden 70 tallet, mest sannsynlig siden den var ny på slutten av femtitallet.

Men jeg lurer litt på å sette den i sjøen etterhvert, og da unner jeg min gamle FM litt glykol

Hei,

Det er mulig jeg misforstår hva du spør om, men er det ikke vanlig å bruke gummislanger da? Altså til og fra hovedkomponentene. Det skal vel ikke være nødvendig å tenke varmeoverføring der?

PEX er vel det vanlige å bruke i vann/gulvvarme-kretser i hus idag, men det blir kanskje for varmt vann i kretsen du tenker på? Wirsbo/Uponor sier max 70 grader, da holder de i 50 år.

Hei, det var selve kjølesløyfen under båten jeg hadde i tankene, for få få det varme kjølevannet (lukket system) til å slippe varmen mot det kalde vannet på utsiden av båten. Men høres ut som om dette ikke var noen god ide, så da blir det kobber!

Vil vel tro at kobber-nikkel ville være bedre. En ganske alminnelig materialtype til sjøvann i skips- og oljeindustrien...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...