Jump to content

Lån til NOR-reg. båt over 7m som er eldre enn 2000 modell?

Guest Tobby

Recommended Posts

Hei,

Leter etter tips eller avklaring vedrørende båtlån.

Ser etter båt på over 7m og er NOR registrert, men DnB og Terra krever at båten er nyere en 2000 og 2007 respektivt.

Er dette normal praksis? Kjennskap til banker hvor alder ikke dealbreaker? (ser på fiberglass og stål båter i 198x alderen eller nyere).

Har ingen bolig som kan belånes/pantes på.

Mvh Tobby

Kommentar fra moderator: Endret tittelen fra "Lån - Til båt over 7m og eldre 2000" Redigert av Tobby (see edit history)

Nå finnes det heldigvis andre banker enn DnB og Terra. Storbankene har en svært sidrompa og firkantet utlånspraksis. Mitt tips er å benytte en lånemegler. De saumfarer markedet ut fra ditt behov og fikser det du trenger til markedes beste betingelser. Det er også gratis for deg som kunde siden megleren får sitt honorar fra finansinstitusjonen.

Nå har du både Santander Elcon og Financiering AS som er meget å anbefale her, Jeg har nettopp gjort det samma og bruker Santander stort sett uansett, god rente har de og. Som nevnt over her kan ikke alder stemme da båten min er ifra 1986 og det var ikke noe problem med finansieringen der. Du har mange som tilbyr forbruksfinansiering, som feks Bank Norwegian =) Ett godt kundeforhold samt en liten egenandel på innerlomma kommer man langt med;)

Redigert av StianJunior (see edit history)

1984 26 Saltrø PlankSnekk

1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT!

1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt*

Det avhenger nok mye av battype og prisklasse. Vi kjopte "ny" bat nylig og var i dialog med flere banker. Vi trengte lane 1 mill. planen er a dra pa langtur med baten na, ogsa bo i den nar vi kommer hjem. Vi opplevde stort sett at bankene var losningsorienterte. Vi skal ogsa ha ett ars avdragsfrihet forste aret mens vi er ute og seiler. baten vi kjopte ble en jeanneau 49 ds fra 2006 og det vil na ta 16 ar til den er nedbetalt. Vi var ogsa med pa budrunder pa litt eldre bater fra 2004 i betydelig hoyere prisklasse og etter en mail til kontaktpersonen i banken fikk han ordnet det sa vi kunne lane totalt 1,5 mill og fortsatt beholde avdragsfrihet forste aret. De ble ikke noe av denne baten da selgeren ikke var villig til a sla av 2% i prisen en gang, men bade santander og nordea var pa gli hele veien. Vi har ogsa fatt forhandlet ned renten til 5%. De var opptatt av at det matte vare en kurrant bat, og vi argumenterte med at vi onsket a kjope en bat som var noen ar gammel for a slippe det storste verditapet (baten vi kjopte kostet nesten 4 mill ny, mens vi ga under halvparten). dette tror jeg ogsa banken forsto.

Samme med Finansia og Norwegian.

Så resultatet er:

Lån på båt eldre en 20år som pant uten hus som sikring, umulig.

Tror nok du har en korrekt oppsummering. For helt spesielle objekter vil det kanskje stille seg annerledes, men for en noenlunde ordinær fritidsbåt er nok dette fasiten, ja. På den annen side, i en hyggelig lokalbank vil jeg tro at det har blitt gitt lån på så mangt. Men det krever til gjengjeld at man selv er lokal.

Lånte til en til en Oceanis 443 i fjor, denne er en 1992-modell, altså 20 år i år. Riktignok var båten yngre enn 20 år da lånet ble opprettet, men ifølge kundebehandleren hos Sparebank1 hadde det lite å si så lenge den var registrert i skipsregisteret. Hadde aldri møtt den kundebehandleren tidligere, så kan ikke påstå jeg fikk lånet fordi hun kjente meg heller. De krevde 20% egenkapital. Kan også nevne at jeg i utgangspunktet så på en enda eldre båt, men med samme mulighetene for finansiering.

Så ikke gi opp, ta kontakt med en lokal bank, face to face! Utrolig hvor mye som løser seg om du møter opp personlig, det skal gjerne ikke så mye til for å strekke "reglene" litt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...