Jump to content

hund i båt, praktiske løsninger

123321

Recommended Posts

for å få bikkja ombord og på land på brygga har vi laget en landgang av terrassebord som er skrudd sammen. det fungerer greit da den akkurat passer å få klemt mellom rekka og rullen til genoaen,

for å gjøre det litt lettere i gjestehavn har vi karabin kroker på parafil lina så blir det ikke så mange tunge løft over den.

men så må jeg lage en liten "rampe" forrut som bikkja kan stå på å gå ned eller opp ettesom landgangen ligge når vi er i uthavn uten brygge.

har noen ideer på hvordan jeg skal få det til men noen her som har erfaringer med det å få bikkja i land fra seilbåten å inn på svaberget.

Guest Avmønstret#

Bikkja vår er liten nok til at jeg kan løfte henne opp (sprellende) og holde henne under en arm om det er problematisk å komme i land. Noen ganger er det enkleste å gå via gummibåten og gå i land et annet sted. Bikkja vår elsker å svømme så teoretisk kan jeg vel hive bikkja i sjøen hvis det står noen på land som kan lokke henne inn.

Men hovedløsningen er vel å ha ei bikkje som ikke er så stor at det blir praktisk vanskelig å løfte/bære bikkja.

ja har tent på noe sånt. lage 2 kroker som kan henges på pullpit som er skrudd i landgangen da blir det mulighet for å justere høyden.

en mulighet er også å ha hengsler på midten så den lett kan bli litt lenger.

hehe tja det er litt upraktisk å ha 30 kg med hund under armen samtidig som man kaver seg i land. :)

bikkja er nok litt som meg får ikke akkurat svømmehud mellom potane. :P

er det noen som har fler ideer enn gummibåt og landgang?

Det å få hunden ombord og i land kan selvsagt være en utfordrin (vår sønns Berna Sennen veier nå noe rundt 60 kg, og er langt fra utvokst). Akkurat iland- og tilbrake peoessen er imidlertid et av de mnste problemene vi har. Utfordringen er at han så våkner opp godt utpå natten og holder matfar våke med klynkende signale om omsorgssvikt

Hvordan løste dere det?

Vår sønn løste det med å ta hunden bort i bilen og tilbringe hundevakten lesende med stoff. Vi andre sov...

Laholm

Jeg har selv hatt hund i båt i alle år, først en svart Labrador, så en brun Labrador og nå en Cocker Spaniell. Den brune lab'n på 40 kg. fikk imidlertid tidlig gikt og problemer med å komme inn og ut av båten. Dermed ble det å "snekre" landgang, og da "gikk alt så mye bedre" Som Willoc sa en gang.

landgang_4.jpg

Mer om dette problemet om om hvordan landgangen ble laget, finnes i dennetråden.

Lars H.

pt. Fiskebäckskil

eget webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Utfordringen er at han så våkner opp godt utpå natten og holder matfar våke med klynkende signale om omsorgssvikt Hvordan løste dere det?

Kan det være så vanskelig da? Også vår Max kan få det for seg at han vil ha kontakt ut på natten en gang. Da er det bare å trekke ham inntil seg med hodet godt i armkroken. Dermed sover både hund og eier godt til langt ut på morgenen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg er enig med Bitteliten i at det er vanskelig å få til den store empatien. Løsningen må finnes på hjemmebane, og vi ønsker sterkt at vår sønn skal fortsette sin karriere som mannskap og godt selskap. 70kg Berner Sennen i kjellerlugaren er en utfordring.... Som adminralen sier, han overlever på sitt pene utseende (hun snakker om hunden, ikke om meg!

dsc_0001.jpg

Bildet er tatt fra min sitteplass ved spisebordet. Vi håper å få til en løsning både vi, hunde-eieren og hunden kan leve med!

Larsh: Jeg bøyer meg i støvet for din selvsagt mye rikere erfaring og kunnskap på området. Har sans for armkrokløsningen, men ser at det blir en forferdelig jobb å få Laffen opp fra kjellerlugaren på morgenen!

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Kan det være så vanskelig da? Også vår Max kan få det for seg at han vil ha kontakt ut på natten en gang. Da er det bare å trekke ham inntil seg med hodet godt i armkroken. Dermed sover både hund og eier godt til langt ut på morgenen.

Lars H.

Hvis jeg våkner tidlig og ikke får sove så vekker jeg bikkja som må komme opp og legge seg inntil meg og så sovner jeg igjen (bikkja og). Om morgenen vekker jeg bikkja så vi kan ta oss en morgentur!

Hadde en ukes besøk av en annen hund og den var sosial ved firetiden om morgene, men fikk klar beskjed om at det var totalt uaktuelt og så la den seg igjen.

Kennel? Nei takk!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vi har som sagt tidligere hatt Labrador i båt, men har nå en 15kg Cocker Spaniel og det er helt klart enklere. Når det gjelder praktiske løsninger, er det en ting vi har lært. I Skjærhalden lå vi med baugen inn til en høy bryge. Etter en tur i land med Max (som dyret heter), koblet jeg ham løs og lot ham hoppe ned på baugen av båten en halv meter ut og ned. Det gikk heller dårlig. Han bommet og havnet i vannet. Der svømte han inn under bryggen der det var tørt land, og ble sittende der. Så jeg måtte ut i vannet og svømme med ham til et sted det var mulig å få ham i land. Så etter det, har vi båndet på ham til han er inne i båten. Hadde han hatt bånd på da, langt snellebånd, kunne vi ledet ham via båndet til der bryggen var lav.

Lars H.

Nei, han liker ikke øl så godt som jeg gjør. Dette var faktisk første gangen han badet, jeg tror han har vannskrekk. Men han kunne heldigvis svømme!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...