Gabi Startet 2.August.2012 Link til dette innlegget Startet 2.August.2012 Jeg leser ofte på forumet her og andre steder om folk som har problemer med drev/gir. Kanskje det er en lekkasje eller ulyd etc. Men leser jo ingen steder om at noen fikser dette selv. Hva er det som gjør at det å skru opp et drev og skifte tetning eller deler er så vanskelig? Jeg spør fordi jeg ikke vet, men jeg synes det er dumt at man må feks kjøpe nye drev til 30-50k istedet for å reparere selv. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Går fint å reparere selv, byttet selv gearinnmat på forrige mercruiserdrev. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Du svarer i grunnen på spørsmålet selv. Det er oss som er litt usikre som er på slike diskusjonsforum, både fordi vi lærer litt, og fordi det er ok å kunne gi et råd innimellom. De som virkelig har greie på noe er mer sjelden å se på aktuelt forum. Og de har ikke behov for å fortelle om hva de har gjort. Derfor må også alle råd leses med en viss skepsis. Klart du kan gjøre det selv! Men bruk god tid på å sette deg inn i jobben. Det er (ofte) mange små ting å passe på når man skal gjøre jobb i et gir. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Jeg skrur da på gear, og kjenner mange som gjør det.. Problemet for helt vanlige båtentusiaster er ofte at de ikke har tilgang, eller interesse av å ha det verktøyet som kreves for å skru gearet i deler og bytte lager og clutcher. Derfor leverer mange gearene fra seg. Og når sant skal sies, så kreved det endel kunnskap for å skru på endel av gearene som sitter i fritidsbåter også. Jeg har sett mange "pallegear" opp igjenom tiden. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
MT. Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Clymers har reparasjonsmanualer for drev ala Haynes har for biler. Finnes billig på amazon, bla. Eller automobilia i Oslo? Ikke dumt om man er usikker. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Gabi Svart 2.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Hvor stor forskjell er det mellom feks gamle og nye gear? Mht egeninnsats og spesialverktøy? Er feks nye girene vanskeligere eller lettere å reparere enn tidligere gir? Hvorfor koster det feks så mye for et renovert drev? Er det arbeidet eller materiell som er den store posten? Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Forskjellen ligger vel ført og fremst i hvilken tenknologi som er inne gearet. De enkleste gearene har bare en enkel kon som skyves frem og tilbake for å velge rotasjonsretning. Mer avanserte gear har to sett hydrauliske clutcher og slureventiler. Et cp gear har clutch og tillegg trekkstempel for vridning. Osv. Spesialverktøy varierer også med størrelse og kompleksitet. Noen gear krever f.eks at du har tilgang på en presse, andre gear krever spesielle tersjer for å få ut clutcher, noen har morsomme tommestørrelser, hvor mange har en 1 og 7/16 tommenøkkel på veggen, eller en tersj til å dra ut clutchhusene i et Twin Disk gear? Det er vel materiellet som er den største innsatsfaktoren i en overhaling av et gear. Selv et avansert gear tar ikke lang tid å rive ned og bygge opp. Når det gjelder drev vet jeg ikke, det er 20 år siden jeg rørte et drev sist. Drevalergi kalles det. :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.