Jump to content

Jeg har bestilt Skewback propell, noen med erfaringer med disse?

Merlis

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nå bestilt meg en ny propell til båten i håp om mindre vibrasjoner i forhold til den gamle slitte 3-blads propellen jeg hadde.

Er det noen her på forumet som har erfaringer med skewback propellene? Jeg finner veldig lite på nettet om erfaringer med disse propellene.

Noen mener det er bortkastede penger mens andre er svært fornøyde med de. Hva er deres meninger/erfaringer?

Det skilte 2.000,- for en skewback og en vanlig 4-bladet propell, så jeg tenkte at det var verdt 2.000,- ekstra for noe man bytter så sjeldent som en propell.

Båten min er en halvplaner som gjør ca 16 knop og de jeg har snakket med mente på at til halvplanende/helplanende båter burde ha en skewback propell for å minske vibrasjonen og støyen.

Takk for alle tilbakemeldinger!

Hei Kaptein Nemo!

Den 3 blads propellen jeg hadde var skadet og forårsaket mye vibrasjoner i båten i en kort periode. Dette var til irritasjon for oss og jeg tenkte da å prøve en skewback propell, men jeg er veldig spent på det du nevner med fart i forhold til 3 bladet propell. De skryter jo veldig av skewback propellen, men jeg veit ikke.. Jeg gav 2.000,- mer for den, så det er ikke noe kjempe tap om det ikke gir noe bedre ytelser og mindre vibrasjoner, men jeg håper på at det fungerer greit.

Takk for tilbakemelding på det! :smiley:

Litt sent kanskje, men Winrace Propellers reparerer skadde propeller. De endrer også stigning om ønskelig. Ballanseringen blir i følge dem selv 100% i motsetning til en del nye propeller hvor kvalitetskontrollen hos enkelte produsenter ikke alltid er like bra.

http://winracepropellers.no/

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 1 år senere...

Bruker denne tråden da jeg selv vurderer propellbytte.

Har en Radice 19 x 20 RH Scewback som trenger kalibrering. Tenkte jeg skulle kjøpe en ny og ha den gamle som reserve, men nå ser jeg at en ny slik propell koster over 11.000,- ++ :nonod: så jeg vurderer heller å sende den gamle til Windrace for balansering. Jeg har fått anbefalt Windrace av sjefen på marinaen, samt at jeg ser mye positivt om de her inne. De har 2365,- som pris for en full oppretting, om propellen er skadet, men siden min ikke har noen synelige skader blir det sikkert noe rimeligere.

Det kan jeg for så vidt ikke bekrefte. Den gangen jeg kjøpte propell av Sleipner, så ringte jeg tre ganger over litt tid for å få beregnet propell (Hulda var fremdeles under bygging). Resultatene var på sett og vis fullstendig i hver ende av skalaen :-) Derfor måtte jeg bare velge en av dem, og den ble nok i minste laget. Nå har jeg en propell som har litt større diameter, vesentlig større stigning og relativt større bladareal. Denne propellen kjøpte jeg hos La-Sa i Son. Ingen av propellene har verken gitt støy eller vibrasjon. Michigan'en gir samme fart som den første, bare at den gjør det 600 rpm lavere. Poenget mitt er vel at jeg har fått en propell jeg er meget godt fornøyd med til en vesentlig lavere pris. Og at Sleipner den gangen ikke helt skjønte hvor stort dreiemoment en US V8 har på lavt turtall. Den er nummeret etter dampmaskinen. Det skjønner imidlertid Rolf hos La-Sa.

Så jeg må ikke forstås dit hen at den ene propellen bare er skitt. Det er heller slik at propellberegningen til Sleipner ikke holdt vann. Og, Hulda er en sedat seilbåt. Det kommer inn andre forhold når man runder 10 knop.

Redigert av Hulda (see edit history)

Det skjønner imidlertid Rolf hos La-Sa.

Godt å ha noen gamle guruer å forhøre seg med, ja :thumbsup: Roald på Marex mente det ikke var store forskejllen på Scewback og ikke. Båten min er levert i begge utgaver og erfaringene og tester forteller ikke om Scewback gir noe positiv effekt. Er bare litt betenkt på å gå ned til ikke Scewback, når det er det som sitter på. Men jeg sender min til Windrace, så beholder jeg farten min. Får håpe vibrasjonen (1500-2000 omdr) forsvinner. Akselen er ny.

Å sette på en 4 blader skewback propell på en saktegående seilbåt er vel så langt utpå viddene i denne tråden som det går an å komme.

Hvem snakket Hulda med hos Sleipner ? Rengjøringshjelpen ?

Har brukt Scewback tidligere. Byttet til trebladet fra Michigan. Langt rimeligere, og bedre propell.

Skewback er uegnet på Hulda, og du fikk garantert en bedre egnet propell med 3 bl Michigan på Hulda. Det betyr selvfølgelig ikke at det generelt er en bedre propell. På en annen båt med større fartspotensiale vil det kunne være stikk motsatt. Jeg byttet fra 3 bl til 4 bl Skewback på en Scand og det ble mye bedre på alle måter. Redigert av olpi (see edit history)

Generelt, men unntak finnes: Antall propellblader

Generelt kan en si at man vanligvis bruker 2-blads propell til seilbåter, 3-blads propell til deplasement båter og 4-blads propell til halv- og helplanende båter.

... å skewback er passer best på båter med toppfart over 14 knop...

http://sleipner.no/kategori/1803/radice-propeller-4-blad-skewback/

Redigert av olpi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...