henboe Startet 2.August.2012 Link til dette innlegget Startet 2.August.2012 Har fått et merkelig problem etter jeg byttet til en lengre vhf-antenne. Når jeg sender med vhf, mister kartplotteren og ekkoloddet posisjon, og må finne satelitter på nytt. Både plotter og vhf har fungert fint sammen i 9 år før jeg byttet antenne. Noen som har erfart det samme, eller kan forklare meg hva som skjer? Jeg kan ha på vhf og høre f.eks på kanal 16, men kan ikke sende uten problemer.. Hilsen Henboe. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Har hatt slik i 9 år, og ok. Da er det ting som tyder på att du har kommet borti noe som "tar" imot signalene fra sendingen, hvordan er VHF koblet, egen strøm, eller sammen med noe. Ville ha tatt av antenna, og kabelen igjen og begynt på nytt. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Lindita Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Hei Henboe Siden dette skjedde etter du byttet antenne vil jeg tro det er coaxen fra antenna som stråler. Jeg forutsetter at det er en viss avstand fra antenne til plotter/kabler til plotter. Lag en spole av coaxen til antenna. 8-10 turn coax med 5-6 cm diameter, tape sammen slik at det blir et tett kveil. Dette gjør du så nærme antenna som mulig. Om dette ikke er en permanent løsning kan du i hvert fall få bekreftet om det er dette som er problemet. Espen Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Sjekk om skjermen på coaxen er jordet godt. Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 2.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Takk for svar. Jeg måtte lodde på skrukoblingen til vhf selv, men må ha gjort ett eller annet feil. Tenkte at siden vhf fungerer kan det ikke være det.. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Har du samme antenneplassering? Ikke komet for nære GPS antenne? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
forskern Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Har du mulighet til midlertidig å koble kartplotter/GPS på en annen strømkurs? Ved sending trekker VHF'en mer strøm - kanskje "drar den ned" spenningen så mye at plotterren resettes. Sitér dette innlegget Link to post
MB Angst Svart 4.August.2012 Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 Hei. Dette er eit klassisk interferens problem. Og er vel grunnen til at HMS Sheffield blei truffet av missil under Falklandskrigen i 82. Der slo satelitt telefonen ut lufvarsligsradaren. No trur eg ikkje at dette er eit problem for deg, men eg ville flytta ei av antennene og samtidig sjekka jording på VHF. Lykke til Sitér dette innlegget Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.