jonsverre Startet 2.August.2012 Link til dette innlegget Startet 2.August.2012 Hei! Jeg vurderer å skaffe meg en Bavaria 35 Match, og vil gjerne høre erfaringer og synspunkter på denne båten. Jeg ønsker meg en regattabåt for 2-6 mennesker, men som også vil fungere som familiebåt i noen dager (4 pers). Mitt inntrykk er at båten er både kjapp og komfortable, og at den var forholdsvis populær de årene den ble produsert. Alle erfaringer og inntrykk tas i mot med takk. mvh Jonsverre Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 35 Match går for å være en bra båt. Jeg kjenner ikke spesifikt til 35 Match,men mer til 42 Match som jeg har seilt en del samt jeg kjenner godt til "Ille Morro". Hyggelige priser gjør at du får en bra båt til en hyggelig pris. OBS på at lys-tallet har blitt økt på enkelte Matcher. Og det betyr en del i regatta sammenheng. Uansett tror jeg det er en båt du blir fornøyd med. Men sjekk også event 38 og 42. Dette hvis du tenker familiebåt i noen dager. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Match båtene har vel slutta å miste kjølen nå? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 He he...nå er vi i gang Sitér dette innlegget Link to post
FRI Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Match båtene har vel slutta å miste kjølen nå? At du gidder bittteliten Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 (redigert) Kjøper bør definitivt kjenne til historien. At noen, som FRI, da føler at det er dumt får heller være. Er på ingen måte meninga å synse om annet om Bavaria. Men det er jo viktig å vite om båtens kjølkonstruksjon er modifisert eller ikke. Match båtene har smalt forskip og dermed trang forpigg Redigert 3.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 3.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Jeg kjenner historien Bitteliten. Match 35 har aldri hatt problemer med kjølkonstruksjonen. Match 42 hadde annen konstruksjon. De ble utbedret, jeg ville ikke hatt problem med å seilt i en av disse. Og takk til Baatsman for godt svar. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Som nevnt var det vel 42 foteren som slet med kjølproblemer, men tviler på om det er noen som ikke er modifisert (modifiseringen gikk vel ut på å legge en plate mellom kjøl og skrog? ) Og har kjølen hengt i snart 10 år uten å falle av så tror jeg en kan anta at den henger godt. 35 Match synes jeg det er færre på markedet av, men er enig i at den er noe smal og kan nok oppleves som noe trang i forre lugar. Men da kan jo denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36242148 38Match være et bra alternativ- Synes både 38 og 42 har blitt annonsert til svært lave priser i det siste og dette åpner jo opp for svært mye regattabåt for relativt lite penger :-) Lykke til :-) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 hvis vi ser bort ifra kjølproblematikken, som er minst, eller fraværende, på 35, så vil jeg oppsummere med "enkel og grei". Har 38 selv og trangt på badet er det jeg først vil sette fingern på, komfortmessig. Kunne også vært gjort mer for ikke å oversvømme båten v dusjing. Litt smalt forskip gjør det kanskje litt snaut i forpiggen på 35 også? 38 har ganske smal hytte, noe som ikke slår negativt ut under dekk, men gir mye bedre plass på dekk en de fleste andre båter, noe jeg setter mye større pris på enn jeg trodde jeg skulle. Grei nok ergonomi i helt tradisjonell cockpit. Åpen hekk syns jeg er et pluss, både v bading og om man må dra ombord en bevisstløs person, feks. Seiler bra, men dette er jo nå forrige generasjon, nye elan 35 blir feks noe helt annet. Presis og responsiv på roret, god rorfølelse etter mine begreper, men har ikke seilt allverdens forskjellig. Du får uttelling når du trimmer riktig, og det er jo kanskje grunnkravet her. . . Match 38 har høyt j-mål, dvs masta står relativt langt akter i forhold til cruiserne. Jeg kan feks ikke ha jolla på hyttetaket. Men på den andre side, en 3'er genoa blir da relativt sett større uten å bli tyngre å håndtere på kryss. Kjekkt om man seiler alene. Bortsett fra ekstra god plass på dekk har ikke match noen superfinesser jeg vil fremheve, men heller ingen irritasjonsmomenter som plager meg. Altså enkel og grei. Syns dog det kumne vært spandert vanntette skott mellom akterlugarer og rommet akter hvor rorstammen/gjennomføringer er, men det - som alt annet - hadde økt prisen. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 (redigert) Ps lunde har modda bunn på min, og tror jeg har hørt at de fleste norske matcher er utbedra, selv om det vel mest er 42 som var hatt problemer. I tillegg til at kjølbolter går gjennom gedigne stålprofiler/plater er også dimensjoner på bunntykkelse og materiale i kjølstokkene doblet. Panserskip. Men hvis jeg nå likevel skulle miste kjølen vil den dra med seg et par kvm til av bunnen. . . . Mrk når man ser bilder av 42 match med krakeleringer, eller mistet kjøl, får man inntrykk av at problemet er sammenføyningen mellom bunn og bunnstokker, og ikke bare mikkemus-skiver under mutterne til kjølboltene. 42 match hvor utbedring *kun* var stålplater mot bunn, og ikke forsterket støp av bunn og bunnstokker, ville jeg vært skeptisk til. Redigert 3.August.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Litt enig i panserskip etter at de modifiserte 38 og 42. Vår venns 42 gikk på grunn i 7,5 knop og kjølen ble slått skjev. Kjøl og bunn ble sjekket og ikke noe annet skjedd enn att kjølen var skjev. Men ikke mer en at de vant Seilmakeren rundt det året:=) Modifiseringen ble gjordt av Lunde Båt og er meget sterk.. Matchene er jo gøy og seile når det blåser bra. Det er match føre Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
quantumduck Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Vet ikke hvordan kjøl 35 har, men 38s t-kjøl er ihvertfall ulik 42-kjølen. Ser på min at anleggsflaten mot skroget er er smalere enn på mange andre båter. Hadde kosta lite å gjøre det noe bredere. Selv om alt tilsier at den fungerer akkurat som den skal mht seilegenskaper så ser den likevel litt snodig ut, bulben har en litt odde fasong, og hele greia ser egentlig halvferdig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.