Jump to content

Synspunkter på Docspot?

Free Lillehammer

Recommended Posts

Du leter absolutt feil sted om du tror man finner friheten til sjøs i en gjestehavn.

Selv har jeg brukt dockspot én gang, før jeg skulle over Skagerrak fra Kungshamn til Jomfruland for noen uker siden, var avhengig av en god natts søvn og toppladede batterier, sistnevnte ikke noen garanti i Svenske gjestehavner, spesiellt ikke for oss med treg båt og lange dagsetapper, som kommer sent frem til havn. Syns tjenesten fungerte godt, og har heller ikke fått inntrykk av at den dominerer noe sted så det er vanskelig å få plass uten.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Nå er det to år siden jeg har vært på Svenskekysten, men den gangen så synes jeg ikke andelen dockspotplasser i den enkelte gjestehavna var noe problem.

Men er dockspotbrukere mindre tilbøyelige til å ha andre båter liggende utenpå seg? De har jo kjøpt et litt mer eksklusivt produkt. På den andre siden så er det vel ikke mange longside plasser hos dockspot.

mvh Knut Erik

Horten gjestehavn nå dockspotplasser. Flere har reagert på at de beste plassene nå er reserverte og står tomme. Spesiellt de med store båter på "Hydrofoilbrygga" får få plasser i velge mellom noe som resulterer at de vil breie seg godt på longsideplassene inne i havna. Flere plasser ute ved moloen er nå også reserverte.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Når jeg ser det du skriver Astor, så lurer jeg på om dette Dockspot-systemet egentlig vil bre noe særlig om seg.

Ingen gjestehavn er vel tjent med at plasser står tomme.

Hvordan fungerer for øvrig Docspot ? Er det reservasjon ved telefon/internett og hvor lang tid i forveien krever de beskjed ? Disse Dockspot-plassene, er de kjøpt av et firma for utleie, eller er det plasser som eieren av havna kan leie ut om det ikke er reservert av Dockspot den aktuelle dagen ?

Hva er ekstrakostnaden ved å benytte Dockspot ?

Det som tiltaler meg ved dette systemet er at man er garantert en plass første natten. Deretter kan man jo flytte båten når en ordinær plass eventuelt blir ledig dagen etter.

Ser for øvrig at Herbern, Skjærhalden og Son også tilbyr Dockspot.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Vi var i Marstrand og la oss på en slik plass med grønnt skilt ( indikerer at den er ledig). Slik jeg forstod at det fungerte der var at da har du plassen til neste dag. Vis plassen din blir reservert må du flytte deg innen kl 13.00 neste dag. Å reservere en plass kostet dobbel havneleie , altså 500,- i Marstrand. På formiddagen gikk havneverten rundt å vippet ned skiltene til rødt på de plassene som var blitt reservert, og sa ifra til folk at de måtte flytte seg før kl 13.00. Men når du reserverer plass. . .er det noen som vet om man da må betale på nett med en gang ? Binder du deg på noen måte ?

Fenomenet med plasser som er betalt for og likelvel ikke brukes, illustrerer noe av problemet med Dockspot. Hva slags båtmennesker er det egentlig som vet mange dager i forveien hvilke eksakte havner de er i når fremmover? Og igjen; hva om man trives uventet godt i en havn og ønsker å forlenge oppholdet på plassen et døgn. Ikke med systemet til Dockspot, nei!

Men når du reserverer plass. . .er det noen som vet om man da må betale på nett med en gang ? Binder du deg på noen måte ?

Takker for masse oppklarende informasjon Christina :thumbsup:

Når det gjelder spørsmålet ditt og om jeg har forstått deg rett, ja du betaler umiddelbart på nett. Deretter kan du kansellere innen 7 dager før du skal ankomme, men du blir da likevel belastet kr. 150,- (dividenden blir da sikker bare tilbakeført din konto)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Dockspot er i grunnen noe tull etter min oppfatning,

Erfarte en god del med dette tidligere i sommer langs svenskekysten.

Tanum strand: La oss på en Dockspot plass da vi ikke viste bedre. Jeg gikk å spurte havnevakta om det var greit. Ikke noe problem da de ikke var booket. På vei hjemover tenkte jeg å booke plass der på forhånd, men det var ikke tillatt, da vi har for stor båt... 35 fot.

Vi har for stor båt også i Grebbestad. Selv om det lå båter på første ledige plass etter Dockspot som var over førti fort. Der stod plassene tomme i flere dager i strekk. Jeg spurte vakta om vi kunne bestille en av de ledige plassene, men nei måtte gjøres på nett - og det gikk ikke.

Samme gjødt forøvrig også i Fjellbacka, Smøgen osv...

Syns det tar bort litt av sjarmen.

Hvis det gjøres riktig, tror jeg Dockspot kan ha mye bra for seg. Nå har vi ikke vært nedover svenskekysten i år, men i fjor så jeg i alle fall problemet med overfylte havner og hvor viktig det var å være tidlig på plass for å være sikret plass. For meg er det ikke mye ferie å måtte stå opp i otta for å komme oss til en ny plass i 11-12 tiden for å høyne sjansene for en plass for natta. Om jeg kan være garantert en plass når jeg kommer inn, vil jeg da heller tilbringe dagen på sjøen.

Husker godt hvor nervøs jeg var da vi kom inn til Grebbestad klokka 7 på kvelden etter frisk seilas fra Koster. Ingen ledige plasser uansett hvor kreativt vi tenkte. Ikke morsomt å ha båt full av unger som er sultne og vil i land da. Plutselig er det noen som bestemmer seg for å gå mens vi vaker utenfor og kvelden ble reddet likevel :clap:

Om jeg da kunne logget inn på Dockspot før vi dro fra Koster og reservert en plass, hadde jeg gladelig betalt litt ekstra for det.

Om jeg da kunne logget inn på Dockspot før vi dro fra Koster og reservert en plass, hadde jeg gladelig betalt litt ekstra for det.

Det samme tenkte jeg da jeg registrerte meg på Dockspot for et par uker siden. Vi har riktignok ikke benyttet oss av Dockspot ennå. Og siden vi skal nedover svenskekysten nå i august, er det vel vesentlig mindre sjanse for at vi får behov for forhåndsreservasjon uansett. Men det er greit å ha muligheten i alle fall, tenker jeg.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Jeg synes Dockspot er et Ok tilbud. Det gir meg f.eks. mulighet til å kjøre båten til Tanumstrand, leie en hytte og ha 'fast båtblass' slik at vi kan ta dagsturer uten å risikere at vi ikke har plass på kvelden. Hadde flere havner på sørlandet hatt det samme hadde jeg også frekventert disse mer. Det blir veldig risikabelt å bestille hotell i f.eks. Risør og risikere at man ikke har plass når man skal sjekke inn, eller at man ikke skal kunne benytte båten fordi man risikerer at man ikke har plass når man kommer inn. Disse overnattingsdøgnene taper de stedene jeg ikke kan bestille båtplass og overnatting på forhånd.

Jeg er nå på vei hjem etter tre og en halv uke i uthavner mellom Son og Farsund. Jeg forstår selvsagt at for de som KUN loffer rundt med båten så passer ikke dockspot, men dette gir altså muligheter til mer enn kun det tradisjonelle båtlivet.

Redigert av sjagen (see edit history)

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Bruker Dockspot på utvalgte steder der vi vil ha sikker plass. Feks Fjällbacka og Mollösund. Det er bare et fåtall av plassene i havna som er reserverbare på Dockspot, og ikke reserverte plasser kan brukes av andre. Skjønner ikke misnøyen med dette. Før ringte folk til havnesjefen og reserverte plass. Nå er det et åpent system for alle.

ble tvunget inn i dockspotsystemet da vi skulle ligge ei natt i Hamburgsund. Plassen var ikke markert, det var lag 2 på en longsidebrygge på fastlandssida, men havnevertene sa at her var det bare aktuelt å ligge om man registrerte seg i dockspot. Betaling var på morgenen den avtalte avreisedagen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Jeg ble også registrert i hamburgsund i år. Reserverte ikke plass noen av dagene. Opplevde heller ikke at de reserverbare plassene ødela noe for resten av havnen. Det er greit å ha muligheten til å reservere hvis en vet at det blir sent før man er i en veldig populær havn.

Opplevde også at det generelle service nivået var noe bedre i havnene med dockspot. For min del skal det ikke mer til en at havnevertene styrte showet på sjøen, slik de gjør i smøgen, samt at en får tilgang til dusj og toalett uten den evinnelige 10'ern...

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Jeg har forsøkt dette en gang i sommer, og da i Tanumstrand. Kostet 60 kroner ekstra når jeg booket for to dager. Boking må gjøres senest kl 24 kvelden før, ikke mulig å booke samme dag. Dette med størrelser som nevnt over kommer an på hvilke plasser som er egnet i forhold til den båtstørrelsen du ha logget på med med hensyn på lengde og bredde. Jeg oppdaget at båter bredere enn 400 cm ikke fikk booket i Tanumstrand, eller ikke var ledig da jeg forsøkte, så jeg justerte med et par cm til 400 cm blank i profilen og forsøkte på nytt og da gikk det greit likevel.

Jeg synes dette funket greit, friheten finner vi i uthavner, men å ha en garantert og betalt plass er ikke noe verre en de som skal holde av plasser til venner og kjente. Kommer nok til å benytte dette igjen

Fikk ikke betalingen til å funke da vi skulle prøve å reservere i Fjällbacka i år. Heldigvis, hadde jeg nær sagt. På grunn av noe heftigere forhold enn vi regnet med, stakk vi inn til Resö i stedet. Mulig en reservert plass gjør terskelen høyere for å oppsøke alternativ havn når været tilsier det, og at noen kan finne på å tøye stikken lenger enn de bør for å nå frem til havnen de tross alt har reservert og betalt for.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Etter å ha travet opp og ned Bohuslän i hele sommer har vi også fått merke dette Dockspot, og jeg kan vel ikke se at jeg liker utviklingen. For meg virker det som at andelen Dockspot ennå er såpass lav at problemet er begrenset, spørsmålet er hva vi kan forvente oss over tid. Jeg ønsker ikke et båtliv der jeg må planlegge overnattingene mine en uke i forveien for å få havneligge.

Men jeg innrømmer gladelig at jeg er såpass prinsippløs at jeg nok vil benytte dette tilbudet jeg også. Med dagens 28 foter får vil alltids presset oss inn et sted, men med større båt etterhvert medler jo behovet seg for sikker plass.

Ellers vil jeg si at praktiseringen av systemet fremdeles er ganske umodent. At ledige plasser står ubrukt er hårreisende, og det trengs et system for å frigjøre ledige plasser (er vel derfor man ikke kan reservere samme dag). Det er heller ikke greit i en ukjent havn å vite hvor Dockspot plassene er, og hvor vi andre dødelige kan legge oss.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Jeg ble lost inn på en Dockspot plass på Skjærhalden. Havnevakten sa jeg kunne bare betale nornal avgift på automaten for ett døgn. Skulle jeg ligge flere døgn i den plassen så burde jeg bestille de neste døgnene på Dockspot for å være sikret plass. Hun sa at man måtte bestille plass minst en dag før man skulle ha dockspot plass. Var ikke dockspotplassene bestilt så loset de inn andre i disse plassene for ett døgns ligge.

Det betyr jo at de ikke blir liggende tomme, og syntes å være en grei løsning. De virket meget overvåkne for å få til dette på Skjærhalden da jeg har lagt der 2 helger denne sommeren. Det er vel også en regel at hvis man ikke ankommer før kl 15, event sier fra at man kommer senere til en bestilt dockspot-plass så kan andre benytte den??

Redigert av olpi (see edit history)
  • 1 år senere...

Dette med størrelser som nevnt over kommer an på hvilke plasser som er egnet i forhold til den båtstørrelsen du ha logget på med med hensyn på lengde og bredde. Jeg oppdaget at båter bredere enn 400 cm ikke fikk booket i Tanumstrand, eller ikke var ledig da jeg forsøkte, så jeg justerte med et par cm til 400 cm blank i profilen og forsøkte på nytt og da gikk det greit likevel.

Jeg registrerte meg på Dockspot nå og testet litt prøvebookinger rundt omkring med tanke på ferieturen om noen uker.

Ble forundret når det knapt var en plass å oppdrive til til en båt med 4,1m bredde på Bästkusten. Justerte jeg bredden ned til 4 meter dukket det opp noen plasser, men ikke mange.

Jo, man kan justere bort noen cm i profilen, men min båt har maksbredden helt nede ved vannlinjen, så er den booked plassen i en bås vil jeg kanskje rissikere at det ikke går...?

Synes det er merkelig at det var så få steder der var mulig og booke. 38 fot med 412cm bredde er jo ikke enormt i 2014.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...