Jump to content

Navigasjon og første båtferie


Hvembåt

Recommended Posts

Det å være i båt og føre båt trygt, krever en del grunnleggende kunnskap om sjøkart,navigering vær og vind. Uansett er det sundt å være usikker. Men det å navigere handler ikke bare om å unngå grunner og skjær. Her er det mange hensyn å ta. Så som han over anbefaler jeg deg å ta som et minimum ihvertfal båtførerbevis.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Hei, sikker navigasjon er, sammen med en sikker og godt vedlikeholdt båt og respekt for vær og sjø, veldig viktig for en vellykket båttur. Trivselen blir selvsagt også større når man er trygg på det man driver med.

 

Anbefaler derfor båtførerkurs, der du får lære mye mer enn å kunne stille inn kartplotteren. Man må faktisk være i stand til å navigere også uten kartplotter - den kan svikte, strømmen kan gå etc.

 

Og det er du og ikke kartplotteren som må kunne vurdere hvor det er trygt å kjøre. Kartplotteren er ikke annet enn et kart hvor posisjonen din inntegnes fortløpende (og man må heller aldri stole blindt på at denne er riktig, alltid søke andre referanser som kan bekrefte posisjonen), og kan du ikke lese et sjøkart så hjelper ikke kartplotteren deg mye med navigeringen heller. Det fins mange kartplottere som kan hjelpe deg å legge opp en rute, men å la plotteren overta ansvaret for navigasjonen.... det vil i hvert fall ikke jeg gjøre.

 

Lykke til med båtlivet :-)
Link to post

Enig med tidligere kommentarer, kartplotter er kun et hjelpemiddel. God og kyndig teoretisk opplæring på et båtførerkurs er nok på sin plass. Kjøp de aktuelle sjøkartene for det området du skal ferdes, ta de frem i løpet av vinteren på kjøkkenbordet og studer/planlegg. Det er både fornøyelig og lærerikt i tillegg til at man blir godt kjent. Kanskje du finner mange andre alternative steder/ruter også. Lykke til.

Link to post

Jeg er også enig i tidligere kommentarer. Det finnes imidlertid plottere som legger opp "trygg" kurs. Den kursen de legger opp er egnet for supertankere med stor dypgåenhet og lav manøvreringsevne. Jeg har en slik plotter i min båt, og de kursene den kan legge opp ligger laaaangt utenfor det jeg ville akseptere. Så konklusjonen er at du med stort utbytte kan bruke litt tid i vinter på å kurse deg opp, heller enn å kjøpe såkalte "intelligente" løsninger.

Laholm

Link to post

Da jeg startet mitt båtliv, var kartplotter uaktuelt. Det man brukte var papirkart og kompass. Så kom gps, og deretter kartplotter. Flotte hjelpemidler, spesielt da man tok bort misvisnsingen og man plutselig kunne stole på at man virkelig var der gpsèn påstod at man var. Men å begynne med kartplotter blir for meg å snu det hele på hodet. Start med papirkartet og naviger etter dette og kompasset til du er sikker på hvordan det brukes. Du vil bli overrasket over hvor greit det går, om du har litt grunnleggende kartforståelse da vel og merke.Så fyrer du opp katplotteren, og plutselig har du et suplement. Da kan du "ferdes trygt"!

Link to post

Jeg startet båtlivet på fjorden med Kartplotter. (et program på min HTC PDA). Brukte kart ved siden av for å lære det også. Tok deretter båtførerbevis, og klarer nå å ferdes med kart og kompass, selv om Kartplotter står på.

 

Et sted må du begynne. Jeg begynnte i feil ende.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

Lær deg papirkart med kompass, deretter vil en plotter være en lek å bruke. Du vil bli overrasket over hvor mye informasjon som finnes på ett papirkart. Jeg meldte meg på ett D5L kurs rett og slett fordi jeg innså at jeg heller ikke var født ekspert i navigering. Jeg ble mye klokere etterpå. Båtførerprøven er en light utgave av det samme, klasseromkurs gir deg best utbytte! Og stol ikke på gamlekara i havnen din, de sluttet å ta til seg ny lære for mange år siden og verden har gått videre for oss andre :giggle:

Link to post

Ar sejle er ikke som at køre bil. Det ligner mere flyvning. Helt andre regler gælder end på land. Det er et farligere miljø og marginerne for fejl er mindre. Det kræver kendskab til maskineriet, til vejret og til navigation.

 

Det gode er at et normalt begavet menneske kan lære sig det basale på et par ugers fokuseret indsats.

Link to post

Ok, jeg forstår. Men det jeg mente med små marginer er, at hvis din bilmotor sætter ud en mørk nat i kuling, så ruller du ind til siden og ringer efter vejhjælp mens der er en noget anden situation på havet - eller i luften for den sags skyld. Ligesom fx en motorbrand har noget større risiko til vands end til lands.

 

Mekaniske defekter har større konsekvenser og dermed højere risiko til søs. Derfor må man reducere sandsynligheden for at noget sker og dermed er der mindre marginer i forhold til vedligeholdelse mm.

Link to post

Hei

 

De nye kartplotterne fra Garmin har slik funksjon. Man kan legge inn dybde, høyde osv. Plotteren legger opp en rute for deg.

Gikk fra Halden til nord for Bergen sist sommer på denne måten. Gikk helt fint.

Studerte selfølgelig ruten. Noen vrier gjorde jeg, men det var mere pga. vind ol.(kjøpte seilbåt)

Mvh

Kenneth

Link to post

Ok, jeg forstår. Men det jeg mente med små marginer er, at hvis din bilmotor sætter ud en mørk nat i kuling, så ruller du ind til siden og ringer efter vejhjælp mens der er en noget anden situation på havet - eller i luften for den sags skyld. Ligesom fx en motorbrand har noget større risiko til vands end til lands.

 

Mekaniske defekter har større konsekvenser og dermed højere risiko til søs. Derfor må man reducere sandsynligheden for at noget sker og dermed er der mindre marginer i forhold til vedligeholdelse mm.

 

Vi er enige om at å seile - eller generelt ferdes på sjøen - er noe annet enn å kjøre bil. Såpass forskjellig at det som regel blir feil å trekke paralleller. Men det er ikke bare å ringe etter veihjelp når du har tredd hodet gjennom frontruta, eller ligger bretta rundt en lyktestolpe, som følge av bremsesvikt eller annen mekanisk feil. Dog, det er som Martin Schancke sa i intervju for et par uker siden, landeveien ligger der helt stille og rolig den, den spretter ikke plutselig opp og gir deg en på trynet. Dét kan jo faktisk havet finne på å gjøre (skjær forholder seg dog like rolig som asfalten gjør ... :o) Og motorstopp er meget sjelden fatalt på land, det er riktig.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Og motorstopp er meget sjelden fatalt på land, det er riktig.

 

...men kan kanskje bli mer dramatisk til sjøs. Selv om det svært sjeldent medfører alvorlig skade eller tap av menneskeliv.

 

Helt enig med deg i at vegtrafikk og sjøfart innebærer vidt forskjellig farepotensiale. Dersom man ikke forstår dette, har man ikke skjønt hvor farlig det er å ferdes på veiene. Det er langt mindre risiko i å ferdes til havs!!

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

...men kan kanskje bli mer dramatisk til sjøs.

Antar det var dét MajorAndy hadde i tankene ...

Helt enig med deg i at vegtrafikk og sjøfart innebærer vidt forskjellig farepotensiale. Dersom man ikke forstår dette, har man ikke skjønt hvor farlig det er å ferdes på veiene. Det er langt mindre risiko i å ferdes til havs!!

Tja, som sagt meningsløst å sammenligne. Det blir hva du gjør det til. I høyden kan man kanskje si at variasjonen i ferdsel på sjøen er større enn ferdsel langs veiene og dermed er risikofaktoren mer variert også? Go figure ...

Link to post

Antar det var dét MajorAndy hadde i tankene ...

 

Vel..som du ser står "kan kanskje" i kursiv skrift. Grunnen til at jeg legger vekt på disse ordene er at det slett ikke er gitt at et motorhavari til havs innebærer noen fare. I de aller fleste tilfeller ordner det seg helt greit, og ingen ting skjer på brøkdelen av et sekund. Man har som regel god tid til å områ seg.

 

Enig i at det egentlig er meningsløst å sammenligne vegtrafikk og sjøfart, men problemet er at det er nettopp det som gjøres, bla. ofte ifb med utforming av regler og lovverk. Derfor er det viktig å understreke nettopp dette - at vi snakker om to forskjellige ting!!

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
...slett ikke er gitt at et motorhavari til havs innebærer noen fare. I de aller fleste tilfeller ordner det seg helt greit, og ingen ting skjer på brøkdelen av et sekund. Man har som regel god tid til å områ seg.
Katastrofen skjer som regel ikke i brøkdelen av et sekund men det er ofte i styggevær at dieselfiltre går tett og mister en motorkraften blir en dårlig dag på sjøen veldig fort ufyselig... Har vært ute i uvær MANGE ganger der jeg med stor sikkerhet kan si at motorstopp hadde vært fatalt...

 

Hvembåt: Ta deg et båtførerkurs, koster ikke mye og er ikke vanskelig. Veldig nyttig er det også :thumbsup: ....og.... Velkommen til Båtplassen :flag_bp:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Vel..som du ser står "kan kanskje" i kursiv skrift. Grunnen til at jeg legger vekt på disse ordene er at det slett ikke er gitt at et motorhavari til havs innebærer noen fare.

...

bla. ofte ifb med utforming av regler og lovverk. Derfor er det viktig å understreke nettopp dette - at vi snakker om to forskjellige ting!!

Utvilsomt vil det enten gå bra, eller ikke. Derom hersker ingen tvil!

 

Edit: Men ja, «byråkratene» beslutter mye rart, har f.eks. vanskelig for å se fornuften i 0.2-promillen til svenskene, mistenker at den er overført fra landeveien, just in case. Blir forøvrig ganske slapp i varmen, så 2.8% mellanøl holder i lange baner for meg ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Sikkert en praktisk funksjon, men jeg hadde aldri satt av gårde uten å sjekke ruten mot papirkartet. Er det det nybakte båteiere gjør mon tro? Jeg grøsser på ryggen bare jeg tenker på det...

 

Nå skrev jeg at jeg sjekket ruteplanen :yesnod:

Trådstarter spurte om det finnes slike plottere og det gjør det.

Mvh

Kenneth

Link to post

Så at du skrev det Gingolos, men jeg har stusset litt på at antall grunnstøtninger nå ser ut til å øke. I alle fall iflg Redningsselskapet, som insinuerer at "duppedittene" har skylden : http://www.ba.no/motormagasinet/article6152629.ece. Litt pussig i grunn dette, og da det ble henvist til denne "praktiske funksjonen", kom jeg til å tenke at kanskje Redningsselskapet har rett. Er det noen som bruker plotteren som en bil-gps mon tro? Legger inn stedsadressen og setter av sted?

Link to post

En anden vinkel på det, jeg mener:

 

Jeg havde en bådbrygge-kollega, der havde anskaffet en motorbåd. Han ville bruge den til ferieture med familien og var måske blevet inspireret af de flotte annoncer i aviser og blade med en famile, der nyder solen på dækket osv osv.

 

Han havde kort sagt ikke noget realistisk forhold til hvad det kræver at have og føre en båd men derimod en lidt romantisk forestilling, der baserede sig på hans erfaringer med at have en bil: Man sætter sig ind, drejer nøglen og så kører man derhen hvor man vil - godt hjulpet af skiltning, en moderne, driftsikker bil og en GPS.

 

Men virkeligheden var en anden. Efter at han flere gange havde oplevet at blive overrasket af dårligt vejr, ikke at kunne kommer derhen hvor han ville og med reperationer og vedligehold på båden i et omfang, han ikke havde drømt om, så solgte han båden igen.

 

Så min eneste pointe er: Hvis du tror at en båd er det samme som en bil, så bliver du nok skuffet. Du skal være forberedt på mere og dyrere vedligehold, på at der kun er meget få skilte på vandet, at du skal lære en masse nye ting om afmærkninger, at vejret spiller meget mere direkte ind på dig og på at havet er et mere farligt miljø end landjorden, simpelthen. At færdes på jorden med en moderne bil er farligt, men at færdes på havet kræver mere respekt, fordi der er mindre plads til tekniske fejl og færre hjælpemidler.

 

Et lille eksempel : Hvis du falder i vandet og ingen kan hjælpe dig op, så dør du. Ikke måske, men sikkert. Selv om du har vest på og det er sommer, så fryser du ihjel. Og sker det i marts, så har du måske 15 minutter at leve i hvis du ender i vandet - vest eller ingen vest. Du dør altså ikke hvis du falder ud af døren på din (stillestående) bil i marts...

 

Ellers er jeg enig: Trådstarter skal være velkommen her på BP og velkommen på vandet. Vi vil anbefale at han tager et kursus i at sejle og navigere og ellers bruger os til at svare på hans spørgsmål hvilket vi med glæde gør :-)

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

Blir lit skremt av holdningen til Quantumduck her. Du kan tilsynelatende si at det er store marginer på sjøen, men da ser du veldig sort hvitt på det! For det første har du havari på motor så er dette dramatisk nesten uansett. Er det et problem med motoren som gjør at den enkelt kommer igang igjen, er ikke det et havari! Det er mulig at det er en mye mindre fare med å få motorstans i indre Oslofjord der det er veldig stor båttetthet. Andre steder langs vår vidstrakte kyst kan du jo gå lenge uten å se andre båter.Nok om det.

På sjøen er det mange uforutsette ting som kan skje. en solfylt finværsdag med stille sjø, kan på få minutter slå om til sørvest kuling og sikkelig surt vær. Ting kan ligge å duppe i sjøen som man ikke ser og kan knuse alt av propeller og ror på brøkdelen av et sekkund. På sjøen må man vite hvordan man skal forholde seg til andre fartøyer i forskjellige situasjoner. Det er regler hvordan man skal kjøre nær land, i forhold til noen som dykker osv. Jeg er av den opfattning at en god del mer uforutsette ting kan forekomme på sjøen i forhold til det å kjøre bil på landjorda. Det er ihvertfal ingen tvil om at konsekvensene kan være mye større på sjøen ved et uhell, selv om kansje noen mener marginene er større! Igjen mener jeg personlig at en god del ting kan man gjøre mye enklere for seg selv, ved å opparbeide seg kunnskap! som f.eks navigasjon båtmanøvrering sikkelig sjømanskap(knuter, ankring osv) lit grunnleggende kunnskap om vær/metrologi. Grunnleggende motorkunskap er veldig viktig for å kunne redde seg ut av et enkelt motorproblem. Filterbytte reimbytte osv. Jeg synes moderne kartplottere er et fantastisk hjelpemiddel, men må innrømme jeg har aldrig brukt fungsjonen for å finne en kjørerute. første bud er å lære seg å bruke et papirkart, finne en posisjon og ta ut en kurs!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...