"Mathilde" Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Det er ihvertfal ingen tvil om at konsekvensene kan være mye større på sjøen ved et uhell.... Hmmmm... ja vel? Er det derfor det er lagt ned milliarder av kroner på veg- trafikksikkerhetsarbeid de siste årene tror du? Alle er enige i at det innebærer en risiko med å ferdes til sjøs og at farene lurer også her. Alle er enige i at godt sjømannskap og erfaring/kunnskap skal til for å redusere betydningen av disse farene. Men sammenlign ikke dette med vegtrafikk er du snill.... gjør aldri det!! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Hmmmm... ja vel? Er det derfor det er lagt ned milliarder av kroner på veg- trafikksikkerhetsarbeid de siste årene tror du? Alle er enige i at det innebærer en risiko med å ferdes til sjøs og at farene lurer også her. Alle er enige i at godt sjømannskap og erfaring/kunnskap skal til for å redusere betydningen av disse farene. Men sammenlign ikke dette med vegtrafikk er du snill.... gjør aldri det!! Nå var det ikke jeg som dro inn samenlikning med biltrafikken i utganspunktet! Grunnen til at jeg vinkla svaret slik er at menge før meg dro inn samenlikning, noe som du har helt rett i er helt feil. Fordi om alle her på BP er enige i alt det der, så er det ingen selvfølge for uvitende førsteganskjøpere av båt! så når enkelte begynner å trekke inn at det er noe det samme som å kjøre bil, det å være på sjøen og attpåtill at det er større marginer, kan man jo bli lit forvirra! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
quantumduck Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Du får nesten spesifisere hva som er så skremmende da -morten-, ikke ramse opp en rekke selvfølgeligheter ingen er uenige i. Eksakt hva har jeg skrevet som er så skremmende for deg? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Major Andy: Ar sejle er ikke som at køre bil. Det ligner mere flyvning. Helt andre regler gælder end på land. Det er et farligere miljø og marginerne for fejl er mindre. Det kræver kendskab til maskineriet, til vejret og til navigation. Quantumduck: Er uenig. Veldig mange stoooooore marginer på sjøen. Men også mer å ta hensyn til, og respekt for vær og vind kreves. Tenk på det, hvor mange båter passerer du i 50kn på en tur,med rundt en meters margin? Synes det er rart at du er uenig i Major Andys uttalelse, og den siste samenlikningen din med bilkjøring er jo urelevant! I steden for å kvervulere så heller svar på det opprinnelige spørsmålet! Noe ihvertfal jeg prøvde på! Om du personlig føler det jeg sier er selfølgeligheter så er det ikke sikkert en uviten førstereisgutt synes dette er like selvfølgelig! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fusebox Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Jeg fikk demonstrert autorouting på Garmin plotter da vi lå på Verdens Ende (Tjøme), innenfor moloen. Vi ba plotteren legge opp rute til andre siden av Tjøme, og forslaget fra Garmin var : Kjør rett *gjennom* moloen, deretter en forsåvidt grei rute mellom skjærene der. Greier plotteren det kunststykket med moloen, så regner jeg hele autoroutingen som ubrukelig... for sikkerhetsskyld :-) Sitér dette innlegget Link to post
jebo Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Har en Garmin 4008 selv med autorouting, og det fungerer forsåvidt greit, men den velger ikke alltid en rute jeg selv hadde valgt. Viktig også at riktig parametere er innlagt på forhånd. Men, som jeg har nevnt tidligere i tråden, dette er bare et hjelpemiddel. Og bør aldri erstatte papirkart i sin helhet. Viktig også med båtfører som innehar gode kunnskaper og et snev av sunn fornuft. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Ikke for at kværulere - men... Lad mig lige prøve at komme med nogle helt amatørmæssige betragtninger om risikoen ved fritidssejlads sammenlignet med risikoen ved at færdes i trafikken på land. Risiko i forbindelse med transport udregnes i antal dræbte pr. 1 mia. kørte kilometer. Hvis vi antager, at der i Danmark omkommer 20 personer årligt i forbindelse med fritidssejlads, at der er 57.000 lystbåde med gennemsnitligt tre personer ombord og at hver båd sejler 400 nm pr. sæson, så kan vi udregne risikoen. Den bliver efter mine amatørfærdigheder så 162 dræbte pr. 1 mia. sejlede kilometer (alle rå-data fra søsportens sikkerhedsråd og Danboat). Til sammenligning er risikoen ved bilkørsel mellem 6 og 8 dræbte pr. 1 mia. kørte kilometer. Det vil sige, at risikoen ved fritidssejlads er næsten 20 gange højere end ved at køre bil. Jeg er med på at der er rigtig mange parametre, der spiller ind her og det er let at skyde mine betragtninger ned. Jeg er også ret sikker på at uanset hvordan man opgør den statistiske risiko, så er det farligere at sejle fritidssejlads end at køre i bil, flyve, køre i tog eller endog køre motorcykel. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Synes du gjør en grei konklusjon Major Andy! Du kvervulerer ikke! antall ulykker i Norge har forøverig gått ned, men det tror jeg er det dårlige været sin fortjeneste.. Mitt intrykk er at de alvorlige ulykkene skjer i kombinasjon av alkohol og båt med stor fart! om det skylles dummskap eller mangel på kunnskap og respekt er vanskelig å si.. kansje en kombinasjon.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Cruiseliner Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Greier plotteren det kunststykket med moloen, så regner jeg hele autoroutingen som ubrukelig... for sikkerhetsskyld :-) Hvis moloen er nyere enn software-versjonen er det strengt tatt ikke plotterens feil. Det heter seg at plotteren skal gi deg sikreste vei, men ikke nødvendigvis den raskeste. Men jeg har selv opplevd en foreslått rute tvers gjennom en gruppe skvalpeskjær, så her skal man i hvert fall ikke ta noe for gitt. Som det nevnes over er ofte ruteforslagene langt fra optimale. Husker spesielt en testtur en gang der jeg sto i innseilingsleden til Fredrikstad ved inngangen til Kjøkøysund og skulle til Strømtangen. I stedet for å foreslå rute gjennom Kjøkøysund og tvers over Vesterelva, skulle den i stedet ha meg til å gå rundt hele Hvaler. Sikkert en grei og sikker rute for en tankbåt, men ikke min 27-foter. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Synes det er rart at du er uenig i Major Andys uttalelse, og den siste samenlikningen din med bilkjøring er jo urelevant! I steden for å kvervulere så heller svar på det opprinnelige spørsmålet! Noe ihvertfal jeg prøvde på! Om du personlig føler det jeg sier er selfølgeligheter så er det ikke sikkert en uviten førstereisgutt synes dette er like selvfølgelig! Duverden for en støy ... Jeg er ganske enkelt uenig i generaliseringen til MajorAndy. Sammenlingningen med forholdene på land får nesten stå for hans regning, jeg viser kun til et enkelt moteksempel for å illustrere at det han skriver ikke holder mål (nå tror jeg dog ikke det var så bokstavelig ment som det var formulert). Risikofaktorer - hvis man bryr seg i det heletatt - bør man ha et reflektert forhold til og vurdere hver enkelt individuelt. Et godt utgangspunkt er det vi alle er enige om, at ferdsel på land og til sjøs er svært forskjellig. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Til sammenligning er risikoen ved bilkørsel mellem 6 og 8 dræbte pr. 1 mia. kørte kilometer. Det vil sige, at risikoen ved fritidssejlads er næsten 20 gange højere end ved at køre bil. Det er nok ikke et resultat av at marginene generelt er mindre på sjøen, men heller at folk ikke innretter seg etter de marginene som faktisk er mindre, og hvor konsekvensene er store. Når noen omkommer som følge av uvettig kjøring, som f.eks. fyllekjøring i mørket i høy hastighet og i ukjent farvann, så blir det feil å skylde på marginene. Forøvrig sparker du vel strengt tatt litt beina under deg selv når du sammenligner ferdsel på sjøen med luftfart? Anvender man de samme statistiske betraktningene finner man jo som vi vet at ferdsel i lufta er noe av det tryggeste man kan foreta seg. Mitt poeng her er kun at man må ha et bevisst forhold til risiko og ikke generalisere, jeg synes det er viktig å påpeke, og da får det ikke hjelpe at andre vært skræmt! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Bruk gjerne autorouting men kontroller ruten før du bruker den. Den vil som regel bli unødvendig lang også. Det må da være bedre å lage en rute manuellt, da vil man også huske litt av den i hodet underveis. Sitér dette innlegget Link to post
sjagen Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 (redigert) Anbefaler å lese "Satellittnavigasjon og sikkerhet ved bruk av fritidsbåter" Url: http://www.sjofartsdir.no/PageFiles/12468/Norsk%20Romsenter.pdf Og en litt eldre artikkel : "Plotter eller papir?" Url: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/plotter-eller-papir Disse oppsummerer mye av argumentene som fremføres. Redigert 7.August.2012 av sjagen (see edit history) Sitér dette innlegget RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
rag Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 (redigert) Sikkert en praktisk funksjon, men jeg hadde aldri satt av gårde uten å sjekke ruten mot papirkartet. Er det det nybakte båteiere gjør mon ? Men hva er forskjellen på et papirkart og det som er på kartplotteren? Redigert 7.August.2012 av rag (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Men hva er forskjellen på et papirkart og det som er på kartplotteren? Det som er hele poenget er at en Plotter kan få feilsignaler mangle opdattering eller på andre måter vise feil eller anngi feil posisjon! I de aller fleste tilfeller er dem jo i orden og til å stole på.. Det er skjedd stor utvikling de siste 10-15 år! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Stoler " blindt " på plotteren, kartunderlaget er nyere og mere oppdatert enn papirkartene mine. Vil påstå at når man er alene obord gir plotter enkleste og sikreste seilas. Skal man knote med kart, deviasjonstabeller, stoppeklokke osv blir det lite tid til utkikk. Selvfølgelig bør man kunne navigere på gamlemåten, men i daglig bruk er det avlegs for mange av oss. Tilbake til ruteforslagene man får i fra eks Garmin plottere. Rutevalget bestemmer i stor grad operatøren selv. Har man små marginer går ruta på "feil " side av staker og sjømerker osv. Har man for store marginer havner man i skipsleia. Foretrekker selv å legge opp ruta manuelt. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Der er vel tre fejlkilder på en plotter: A: Kortet er forkert. Det vil sige, at det er forkert digitaliseret så fx skær og grunde mangler. B: Der kan være sket ændringer efter digitaliseringen som ikke er ajourført i forhold til fx dybder, afmærkninger, fyr mm. C: Båden position er forkert angivet på kortet på grund af GPS-unøjagtighed etc. Et papirkort kan også (i princippet) være forkert og er sandsynligvis heller ikke aldrig ajour med mindre man selv gør et kæmpe arbejde med at holde det ajour, hvilket jeg ikke tror at mange fritidssejlere gør. Af disse tre fejlkilder er det efter min mening C der er den mest farlige. Og med automatisk rutegenerering kommer der så en fjerde fejlkilde ind. Men det kunne være interessant at undersøge hvor mange uheld, der egentlig sker på grund af forkert brug af plottere. Det kunne måske bringe lidt data ind i disse diskussioner, der ofte får et halvreligiøst/synsende præg. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 MajorAndy, vil tro at mange skylder på plotteren når noe går galt, på samme måte som alle skylder på PC når noe klusser seg til på jobb. Det er bra å ha noe eletrisk / digitalt man kan skylde på for å slippe å ta skylden selv. Har aldri opplevd at plotteren har vist helt feil posisjon i kartet( har hatt plotter siden 95) Solstormer etc kan selvfølgelig slå ut signalet men det er relativt sjeldent. Skulle plotteren låse seg eller miste signal så får man ta videre navigasjon via kart & kompass. Alt kan skje, en bekjent hadde en flott grunnsøtnig pga litt måkedritt i kartet. Det hvite skjulte en grunne... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.