Jump to content

Evinrude 40hk firetakter dauer ut og stopper

Anders81

Recommended Posts

Har kjøpt meg båt, en Rhyds 475GT med Evinrude 40 hk firtakter (2000 modell). Prøvde motoren for første gang i dag, og det gikk ikke helt smertefritt. Motoren startet fint, men etter to minutter ca så begynte den å fuske og til slutt så stoppet motoren. Jeg fikk start på den flere ganger, men den stoppet etter en liten stund, fikk heller ikke særlig turtall på den da den fusket mye. Båten har stått ett år med ett par liter bensin på tanken, men jeg fylte fire liter ny bensin på båten, pluss en liter to år gammel bensin som låg i bensinkannen fra før. Dette høres jævlig dumt ut nå, men det gikk litt fort i svingene. Er det grunn til å tro at det er gammel bensin som er grunnen til at motoren sliter? Jeg har byttet olje og filter på motoren, pluss bensinfilter, men ikke plugger. Burde nok gjort det også. Er det andre ting jeg bør sjekke?

Ja. Kast ut all den gamle bensinen. Send den til miljøstasjon. Drener gjerne bensinfilter og bensinsystemet. Fyll ny bensin. Prøv på nytt. I det hele tatt å tenke på å fylle på 2 år gammel bensin, du ber jo om trøbbel. (Nå kommer det sikkert masse svar om at noen har klart å kjøre strålende på bensin de kjøpte under Woodstock men det hører til sjeldenhetene....).

Redigert av snekkerbod (see edit history)

Ja. Kast ut all den gamle bensinen. Send den til miljøstasjon. Drener gjerne bensinfilter og bensinsystemet. Fyll ny bensin. Prøv på nytt. I det hele tatt å tenke på å fylle på 2 år gammel bensin, du ber jo om trøbbel. (Nå kommer det sikkert masse svar om at noen har klart å kjøre strålende på bensin de kjøpte under Woodstock men det hører til sjeldenhetene....).

Ja, jeg er helt enig i at dette var dumt. Tenkte imidlertid at det var så lite, 1 liter på kanna, fylte på 4, at det ikke gjorde noe, men nå fikk jeg ikke vite før etterpå at bensinen på tanken var minst ett år. Får satse på at ny bensin fikser problemet. Takk for svar:)

• 3 uker senere...

Jeg har fremdeles ikke fått denne helt til. Imidlertid går motoren helt fint når den e varm, men for å få den varm så er det mye juksing, jaging og utdauing. Selgeren mener dette vil gå seg til, men jeg tviler. Det gjør skjeldent det. Jeg tømmer både bensinfilteret og høytrykksfilteret ofte, og tanken er tømt to ganger. Hva annet kan jeg gjøre?

kjenner ikke disse motorene (som vel er en omlakkert Suzuki) , men på Yamaha's 4T med EFI så er det noen små filtre som kalles VST som kan skape slike symptomer. Kan det være noe lignende her?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er jeg usikker på. Jeg har tømt bensinfilteret som ligger først på bensinslangen i motoren. Etter pumpa er det ett sort rundt sylinderformet filter som såvidt jeg vet er ett høytrykksfilter. Dette er ikke byttet, bare tømt. I starten kom det brunaktig vann utav filteret. Noen sier det er en suzuki, andre snakker om Johnson? Jeg vet ikke. Har dessverre ikke fått boka på motoren. Hvor ligger eventuelt VST filtrene? Finnes det dren på forgasserne? Er en 3 sylindret motor.

ville prøvd med nytt høytrykksfilter.

Denne motoren er en Suzuki. Den ble så også solgt en periode som Evinrude, og senere ble Evinrude navnet forbeholdt 2-taktere og 4T solgt som Johnson.

Du kan sikkert også finne endel info på www.iboats.com forumet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er innsprøytning og ikke forgasser som jeg skreiv. Når motoren er varm så syns jeg den går noe lavt på tomgang, men det kan hende den skal være sånn. Har ikke hatt båt før... Har bestillt nye filter så jeg håper det løser problemet. Bytter tank også da den som står i nå er en gammel ståltank som ikke er 100% innvendig. Jeg må legge til at båten startet og gikk normalt når vi sjøsatte den. Fjuskingen begynte først etter ca 8-10 minutt, og siden har det vært slik ved hver kaldstart. Dette gjør at jeg fremdeles tror på vann i bensinen og at nye filter muligen vil løse problemet. Det var ikke så mye i tanken første gang (kanskje 7.8 liter) og det er mulig at vann og drit kan ha blitt virvlet opp når vi begynte å kjøre.

Er det andre punkt enn bensinfiltrene som kan dreneres på en innsprøytningsmotor?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...