Bearded Beast Startet 3.August.2012 Link til dette innlegget Startet 3.August.2012 (redigert) Er det vanlig å bli avspist med pølser & brus etter en skade om båten ikkje er splitter ny? En dude her var borti en stein og slo sundt underhuset på drevet og nå sier 'forsikringsselskapet' det blir 45% avkortning grunnet alder. Båten er en 10-12 år. Er dette vanlig å gjøre slik? Hva da med alle oss med både 20 og 30 år gamle båter, har ikkje mykje for seg med forsikring da. Blir vel 90% avkortning og vil knapt dekke premien. Redigert 3.August.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Fremstår for meg som frekkaseri av selskapet. Har man betalt kaskoforsikring etter gjeldende regler så skal skaden repareres. Har en venn med Windy 22 Sport fra 1986 som totalhavarerte etter tyveri. Selskapet ville kondemnere og utbetale 150' kr. Min venn ville ha båten reparert og det kom på 350'. Etter mye krangel fra selskapets side, betalte han egenandelen og lot resten gå til mulig rettssak. Selskapet betalte. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Det er vel ikke verre enn å be forsikringsselskapet å sette båten i den stand den var før skade. Da blir det deres problem å få tak i drev med tilsvarende alder. Jeg hadde ikke gitt meg på "tørre møkka". Det skulle tatt seg ut om de hadde hatt samme prosedyre på bil..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Slangemannen Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 (redigert) Vi forsikret den 64 år gamle snekka for en viss sum. Gjensidige spurte hva vi trodde den var verd og så var det i orden. Trengte ikke å vise frem bilder av båten heller. Så hvis noe skulle skje så er det den summen som gjelder. Redigert 3.August.2012 av Alfaerik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Les vilårene. Dette er helt vanlig hos norske selskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Det skal ikke lønne seg å gå på skjær. Så dette er vel normal praksis. Hvis ikke kan jo alle som har gammelt drev dunke på skjær og få et nytt. Som forsikringskunde vil ikke jeg betale for det. Hvis jeg går på skjær med min 2005 modell så bør jeg få tilsvarende det drevet mitt koster, og ikke hva et nytt et koster. Da er det vanlig å trekker fra i forhold til alder. Jeg kan gjerne tenke meg et nytt, men synes da det er rimelig å betale litt selv for oppgraderingen innenfor rimelighetens grenser. Forsikring = tilbakeføring til stand den var i før uhell eller ulykke. Man skal hverken tape eller tjene på det. Det er dog vanskelig å finne akkurat dette punktet. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Noen selskaper har ikke aldersfradrag. En av de viktigste årsakene til at vi er forsikret i Norwegian Broker. Hadde vi feks fått vann i motorrommet og måtte bytte motorene ville aldresfradraget om vi var forsikret i Atlantica være ca 400.000 kroner når båten er fem år gammel. Totalt uakseptabelt for oss å ha en så dårlig forsikringsdekning på båten Jeg vil på det sterkeste anbefale at man leser vilkårene før man tegner forsikring. Det er store forskjeller Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 3.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 (redigert) Ja eg skjønner den men iogmed at et nytt drev med arbeid kommer på 70 000 og det ikkje finnes brukt å finne, burde ikkje da forsikringsselskapet evt finne et tilsvarende brukt elr noe om de vil korte av ? Kommer ikkje langt med et slikt oppgjør meina eg når det man trenger ikkje er å få kjøpt sånn uten videre. Og hvor går grensen mht det ikkje lenger er noe vits med forsikring.. Man vil da ikkje få igjen meir enn en brøkdel av hva en båt er verdt om den skulle havarere fullstendig Redigert 3.August.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Svaret er i al enkelhet - JA! Og så finnes det noen unntak og Bitteliten har allerede nevnt et. Forsikring = tilbakeføring til stand den var i før uhell eller ulykke. Man skal hverken tape eller tjene på det. Det er dog vanskelig å finne akkurat dette punktet. Det er hva mange tror, men slik er det ikke! Les vilkårene! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Da vil jeg tro man kan kreve båten tilbake i samme stand som før uhell....... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sjöfugelen Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Pantenius har ingen aldersfradrag på skader. Knekker masta får du ny mast. Jeg har forsikret båten der med båtverdi 1,4mill. Kasko, ansvar og ulykkesforsikring med premie 7.800,- sjekk denne: http://www.pantaenius.se/se/pantaenius-baatfoersaekring.html?adid=1063 Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 3.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Kan skaden repareres erstattes reparasjonsom- kostningene. Er det etter Selskapets mening ikke lønnsomt å reparere de enkelte deler, skiftes de med likeverdige, - eller i det alt vesentlige likeverdige -, deler. Hvis reparasjonen skjer ved innsetting av nye deler, og de utskiftede deler er forringet som følge av tidligere ikke utbedrede skader, slitasje, gradvis forringelse, korrosjon, konstruksjonfeil, materialfeil e.l. gjør Selskapet et skjønnsmessig fradrag for forbedringen. Ved innsetting av nye deler i rigg, gjøres alltid minst et fradrag etter tabellen i pkt 7.3.1. Det står jo ganske tydelig at det ikkje vil bli fradrag om nye deler må brukes om de gamle var i topp stand før skade. Å trekke fra 45% basert på den formuleringen der er ganske drøyt. Jaja han får bare krangle på det og sjå. Don't you worry 'bout a thing my ass Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Don't you worry 'bout a thing my ass :lol: Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 I vår forsikring er også summen som utvetales ved havari fastsatt. I norske forsikringer er det ofte satt til markedsverdi, hva det nå er. Ikke aktuelt for meg å ta markedsrisiko i et forsikringsoppgjør som dette Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Driver med bilskade. Hos de største selskapene er praksisen sånn at om en bil er over 5 år, skal det brukes brukte deler om det lar seg skaffe. hvis ikke blir det nytt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.