Jump to content

Lagre påhenger opp-ned?


Dreamer

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Om jeg lar en 2-t påhengs kjøre seg tom for bensin på siste turen så er det jo ikke noen vesker eller noe som gjør dette til en dårlig lagringsmetode... eneste er vel om evt fukt/regn samler seg oppunder lokket og ikke får drenert ut... men det blir veldig hypotetisk.

 

Helt ok sier jeg.

Link to post

Om du ønsker deg ny motor så må dette være rette metoden. Der vil alltid være noe sjøvann i nedre deler av stammen og dette har ikke noe i motoren å gjøre. Nedre veivlager liker det ikke og er eksosportene på feil side blir det sjøvann i sylindrene også...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Litt på siden, men satt her en dag og så på at noen slepte en jolle som ble fyllt med vann og til slutt stod jolla opp/ned og kun en liten tipp av baugen var over vann mens resten av båten og hele motoren var under vann. De slepte jolla til land, tømte båten for vann og deretter stod de ut fjorden med jolla på slep uten å foreta seg noe som helst med motoren!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
name='SveinHa' timestamp='1344022029' post='1322225']

Om du ønsker deg ny motor så må dette være rette metoden. Der vil alltid være noe sjøvann i nedre deler av stammen og dette har ikke noe i motoren å gjøre. Nedre veivlager liker det ikke og er eksosportene på feil side blir det sjøvann i sylindrene også...

[/u]

:thumbsdown: Absolutt. Jeg lånte en gang bort en liten 2HK påhenger en tid. Fikk den tilbake med ødelagte veivlager. De hadde jo alltid båret motoren med stammen høyere enn motoren og da så. Moral: Påhengere skal alltid transporteres med stammen lavere enn motorhodet.

Link to post

Mulig jeg er en halvgammel, konservativ grinebiter, men vitner ikke dette om litt slapphet, om latskap og sløv holdning til at ting skal være sånn noenlunde ordentlig?

 

Selv er jeg en halvung, liberal gladgutt, men det vitner fortsatt om litt slapphet, om latskap og sløv holdning til at ting skal være sånn noenlunde ordentlig! :lol:

Link to post
Guest Avmønstret#

:thumbsdown: Absolutt. Jeg lånte en gang bort en liten 2HK påhenger en tid. Fikk den tilbake med ødelagte veivlager. De hadde jo alltid båret motoren med stammen høyere enn motoren og da så. Moral: Påhengere skal alltid transporteres med stammen lavere enn motorhodet.

 

Takk, da har jeg lært noe i dag også. For ordens skyld har jeg alltid transportert med stammen neders, men det er nå egentlig av mer praktiske årsaker. Jeg trodde i bunn og grunn at små 2-t motorer i det store og hele var mer eller mindre usårbare...

Link to post
Guest Avmønstret#

Det å kjøre totaktere tomme for bensin er heller ikke så gunstig. Oljefilmen som ligger imellom deler kan bli borte når den begynner å få for lite bensin og det kan bli rådebank.

 

Da har jeg jaggu hatt flaks. Aner ikke hvor mange hundre ganger jeg har kjørt ulike 2-t motorer tomme for bensin...

 

Skjønner teorien men i praksis.... Ser for meg en mulighet hvis man går tom på en moped på toppen av en bakke og velger å holde den i gear hele veien ned eller noe i den dur.

Link to post

Vel, det er jeg ikke enig i. Så lenge en totakter får bensin vil den også få smøring så lenge det er iblandet olje. Får den ikke bensin vil den stoppe. Ergo ingen skade skjedd. Dessuten er det endel smøreolje fra forbrent totaktsolje inni motoren så oljefilm skal det være nok av.

Å lagre motoren opp ned vil jeg ikke anbefale og som nevnt i tråden er det lurest å lagre undervannshuset lavere enn motoren hvis man ikke vil fremskynde ventetiden for å kjøpe ny motor ;-)

Link to post

Ville ikke gjort det selv og kjøper deres argumenter, men til båtfrakters 'forsvar' så har han en Evinrude av ikke nyeste årgang. Og om han har hatt denne motoren lenge så synes det faktisk som motoren har tålt det greit. Om han har vært lat og fraktet den sånn lenge. En del forutsetninger der, altså...

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...