larsen2000 Startet 3.August.2012 Del på Facebook Startet 3.August.2012 Ryggelyset på min Brenderuphenger har plutselig begynt å blinke samtidig med høyre blinklys (og ryggelyset virker ikke). Det betyr vel at det er overledning et sted mellom de to ledningene? Har sjekket og målt i noen timer nå og kontaktene fra bilen og til lysene bak er ok. Er altså noe i hunkontakten eller lysene bak, men plugger og ledninger er veldig adskilt og jeg finner ikke noe unormalt. Har vært borti at syke ting har skjedd av helt andre grunner (feks jording etc), men har noen tips til en enkel måte å måle seg frem til dette? Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 mest sansynelig i kontakten på henger Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Er ofte jordingsfeil når slike morsomme ting skjer. Ville sjekket at det er god jord til all pærene. Mål på jord på pæra som ikke vil lyse og 'god' jord. Hvis det er spenningsfall her har du trolig synderen. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Sjekk om det skal være jordledning til hver baklykt. Denne går ofte fra pæreholder i lyskassene og rett i chassis på henger. Hvis denne er av på en av dem blir pærene strømledere frem til den kassen som har jordledning i orden. Derfor lyser de opp. I dette tilfelle går det også en kort jordledning fra kontakten til chassis slik at hele hengerchassiet er jordet. Er det ikke jordledning i chassis går den til kontakten som de andre kablene gjør. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Skal selvfølgelig ikke nekte for feil i kontakten heller som SandAnker sier. Det er vel minst like sansynlig det. Skyldes ofte salt, veistøv og fukt som samler seg i kontakten og dette gir krypstrøm over de ulike stikkene. Sitér dette innlegget Link to post
westbas 89 Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Du mangler jord, dårlig kontakt henger/bil kontakt eller mot chassi Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Vanligvis er feilen i kontaktene på hengerfestet og ledningen fra hengeren. Skaff en hengerfestekontakt (hunn) og koble til et batteri. Da ser du om det er bilen eller hengeren. Det er slik forhandlere sjekker dette Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Velkommen til klubben. Jeg vil anslå at rundt 80% av alle hengere på veien har lignende feil. Det kan i hvert fall virke slik. Har alltid lurt på hvorfor man ikke greier å utstyre hengere med et elektrisk anlegg som virker lenger enn de første månedene etter at den er ny. Riktignok er hengeren utsatt for mye fukt, støv og skitt, men dette er ikke akkurat en ny problemstilling og produsentene burde greie å hoste opp noe bedre. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Her er koblingskjema. http://www.tilhenger.com/?cat=teknisk&page=koblingskjema Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 (redigert) Velkommen til klubben. Jeg vil anslå at rundt 80% av alle hengere på veien har lignende feil. Riktignok er hengeren utsatt for mye fukt, støv og skitt, men dette er ikke akkurat en ny problemstilling og produsentene burde greie å hoste opp noe bedre. Tilhører også denne klubben og siste ti årene har jeg hatt seks forskjellige hengere og samme problemet med alle sammen. Har sjekket at det ikke er bilen så feilene ligger i hengeren. Har igrunnen gitt litt opp og sagt til meg selv at sånn er det bare, men ikke veldig fornøyd med det! Sørger uansett for å bytte pærer som går og holder kontakt på både bil og henger/e rene. Koblingsskjemaet finner man også i papirene som følger med hengeren. Redigert 4.August.2012 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hegra Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 For trådstarters del er det jo greit å teste med en prøvelampe på bilens kontakt også. Sett lampen i pin 3 som er jord(minus). Sett så spissen eller andre enden av lampen i pin 4 mens høyre blink settes på, og lampen skal blinke i takt med blinklys. Flytt lampens spiss over i pin 2 som er ryggelys. Blinker det fremdeles er det krypstrøm( skitt og fukt) i bilens kontakt. Hvis dette er feilen skulle det egentlig blinke i bilens ryggelys også, selv om hengerkontakt ikke er satt i , men kan jo hende at ryggelys fra bil ikke er tilsluttet kontakten. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 4.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2012 Bil i orden, kontakt på henger foran ok, kontakt på henger bak ok (hann). Sjekket nå og ryggelyset har samme jording som skiltlys etc (seriekoblet). Altså er må jordingen der være i orden? Da er kanskje hunnkontakten eneste mulighet? Den ser fin ut, men kan kanskje gå krypstrøm der likevel? Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Du har ikke en gåen sikring i bilen da som er koblet opp imot hengeren.Når kroken monteres er det ofte sikringen blir montert eksempelvis i en av de små stuerommene i bagasjerommet.Bare en digresjon. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 4.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2012 Kan vel ikke være sikringen når absolutt alle lys fungerer utenom ryggelyset? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Hvis du tar ut pæra i ryggelyset som blinker i takt med blinklyset kan du finne ut en del. Hvis blinklyset stopper å blinke, eller det begynner å blinke i andre pærer er det høyst sansynlig mangel på jording til blinklyset. Forsetter blinklyset å blinke uten ryggelyspæra i, og uten at andre lys begynner å blinke, er det sansynligvis krypstrøm i kontakten. På bilens kontakt er det baksiden der hvor kablene er koblet inn i kontakten som er mest utsatt. Ofte trukket over ei gummihette her som ikke holder tett alltid. På hengerkontakt av den gamle typen av metall ble skitt og søle presset inn mellom pinnene og krypstrøm oppsto når den ble tilsluttet bilen. De nye er mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 4.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2012 Takk for gode tips! Det blinker fortsatt så jeg har foreløpig koblet ut ryggelyset. Bedre å kjøre uten ryggelys enn at det blinker på begge sider :-) Da får jeg rett og slett bestille en ny hunnkontakt til hengeren. Har testet med spray uten hell. Den er skrudd fast med tre skruer så må sikkert kjøpe fra Brenderupforhandler. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 Ikke glem dette rådet da, som er en veldig grei måte å feilsøke på : Bitteliten : Skaff en hengerfestekontakt (hunn) og koble til et batteri. Da ser du om det er bilen eller hengeren. Det er slik forhandlere sjekker dette En prøvelampe er heller ikke dumt på slike jobber som dette. Siden du har hunkontakt på henger er det vel den typen med kontakt på bil, så kabel, og så en ny kontakt på draget eller lysbjelken bak. Da har du 2 hunner og 2 hanner og da ville jeg nok først prøve å lokalisere hvor feilen er før jeg byttet. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Tampeservice Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 Når lys på diverse hengere svikter og lyser i tide og utide er det som regel sløvhet fra eieren som gir disse feilene. Det er faktisk så enkelt som å passe på å spraye med vaselinfett på ALT fra pæreholdere til skjøter og kontakter og innimellom og bortimellom og aldri trekke direkte i ledningen når støpselet skal ut av kontakten. Sett den i holderen når den ikke brukes. Verre er det ikke bortsett fra de to minuttene du må bruke for å skru av lyktedeksler. Jeg gjør akkurat dette og vedlikeholder med vaselin to ganger i året og har aldri trøbbel med lysene. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 Et lite tips til , til alle med henger. Løft henger av bilens krok og ta av sikkerhetslenke, men la stikkontakt stå i . Hvis lys nå slutter å virke er det brudd på jordledning og jordingen skjer bare via kroken. Da er det ikke sikkert hengerlysene virker på andre biler, men det blir jo som regel den andre bilen som får skylda for at det ikke fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Tampeservice Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 Enda et tips i farten, halvparten av pinnene, dvs alle hannene i både støpselet og kontakten er splittet. Det er lurt å ta en liten flattrekker innimellom for å utvide diameteren på pinnene litt. Da blir kontaktflaten større og sjansen er mindre for at kontakten må stå "akkurat der" for at lysene skal lyse korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 ryggelyset har samme jording som skiltlys etc (seriekoblet) Å seriekoble jordinger slik er fysisk umulig. Håkkesom. Det ligger i hengeren et eller et annet sted. Dårlig jording. Å måle med et multimeter på en sånn kontakt kan bli feil. En nyere bil trenger å vite om det er koblet på en henger. Og det trenger de en eller en annen strømsløyfe til. På min doning endres ryggevarsleren når hengerfestet monteres. Og den endres igjen når henger blir koblet på. ESP skal også ha beskjed om at det er en henger bak der. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Et spørsmål om hengere. Er det vanlig å smøre selve kroken? Min bråker og "gnaurer" når kulehodet rører på seg inni låsen.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
larsen2000 Svart 6.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2012 Det er absolutt vanlig! Minimalt som skal til, hadde bare WD-40 tilgjengelig før sommeren og det holder fortsatt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Hvis du har eller innimellom bruker campingvogn med stabilisator må du ikke smøre kroken. Denne stabilisatoren består av bremsebelegg som naturlig ikke vil fungere hvis de blir smurt. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Marwin Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Kjent problem! Hadde det samme. Koblet til en ekstra jording mellom trekkrok og henger. Det hjalp litt.... Så finmålte jeg på kroken, og fant at det til og med var dårlig jordforbindelse der!!! Demonterte kroken, skrapet av rust, maling og understellsbehandling, pusset rent, smurte syrefri vaselin på flatene og skrudde skikkelig sammen. OG pusset ren selve kula på trekkroken og inne i kulehansken. Problemet borte! Det vanligste er at det er dårlig forbindelse mellom kroken og kula. Lykke til. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.