Jump to content

Navigasjonsråd søkes for seilas i sjøorminfisert farvann

lasmarquezas

Recommended Posts

Det siste døgnet har det dratt seg til med sjøormen i Hornindalsvatnet, hvor både lokal og nasjonal presse har spandert spalteplass (at en biolog ved Naturhistorisk museum nekter å akseptere dette, bør ikke tillegges vekt). Oppdagelsen fører selvsagt også til at alle sjøormers mor, Nessie, melder seg på: Hevder å ha dokumentert sjømonsteret i Loch Ness.

For alle som seiler Caledonian Canal kan det derfor være nødvendig å tenke seg om - både en og to ganger. For velrenommerte Daily Mail forteller i dag om en skipper med endelig bevis for Nessies eksistens.

Med andre ord, er det noen her på baatplassen som en sensommerlørdag har gode råd for navigasjon i sjøorminfisert farvann? Hva gjør vi, hvordan forholder vi oss til sjøormer og slikt?

400px-Soe_Orm_1555.jpg

Jeg har førstehånds erfaring med nettopp dette. Det skjedde på slutten av årets ferie da jeg gikk for motor gjennom Lyngør. Sikten og været var utmerket, og jeg hadde god oversikt der jeg sto til rors i 5 knops fart. Det var lite annen trafikk, bare noen småbåter, samt barn som badet(!).

Plutselig hører jeg rop og ser veiving med armene fra en av småbåtene. De peker på en orm som bukter seg på tvers rett foran Framtia. Den var sort og glinsende og jeg skjønte fort at den kunne havne i propellen om jeg ikke var rask til å slå bakk. Men avstanden var alt for kort så jeg valgte å kun sette i fri og håpe på det beste.

I det jeg passerer beistet kan jeg anslå til å være minst 50 meter. Nesten hele kroppen ligger nå i overflaten, men akkurat der jeg kom var det en del som gikk ned mot bunnen. Kanskje var det hodet som dukket etter småkrabber? Jeg passerte i hvertall uten varige men.

I ettertid ser jeg kanskje at dette kan ha vært en vannledning som hadde løsnet. Uansett er jeg glad for at prosedyrene mhp ukjente sjøuhyrer virket perfekt.

Så nå trener jeg mest for de virkelige monsterne, nemlig hekksjøgeneralene...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Den vanligste metoden å ferdes trygt på i sjøorminfisert farvann på, er å ha en gast i baugen med en lang båtshake hvor det er surret et klut med olivenolje i tuppen. Tuppen skal ikke berøre havoverflaten, det skal bare dryppe små dråper olivenolje et par meter foran båtens baug. For lenger strekk kan man med fordel benytte en dunk med olivenolje, som det er stukket små hull i. Enkelte velger å tilsette knust cayennepepper i olivenoljen, uten at dette har noen klar dokumenterbar effekt. Det som imidlertid anbefales er at farten holdes under 5 knop, for at effekten av oljen skal være optimal.

Min erfaring er at dette er svært effektivt. Benyttes selv metoden til stadighet, og har aldri til dags dato vært plaget med sjøorm.

:giggle: En så seriøs tråd krever en seriøs forklaring på observasjonene!

Dette er lysbrytninger som kun kan observeres nær vannflaten. Fata morgana i vann!

Ingen har så vidt jeg vet, tatt bilde av en sjøorm ovenfra, og det hadde vært enkelt å få til. Men det er umulig!

Fenomenet kan oppstå på steder der man har stille, klart vær og få synlige bølger. Likevel finnes det i innsjøer en bølgedynamikk, av laaange dønninger med en bitteliten bølgehøyde, som ikke er lett å måle eller observere. Disse langbølgene reflekteres ved innsjøens kanter og møter hverandre igjen, gjerne langt fra land, igjen og igjen. I korte perioder kan bølgetopper fra en mengde langbølgede refleksjoner møtes på samme sted. Ved stille vær, kan bølgemønsteret fra slike langbølgede dønninger dominere over mindre krusninger skapt av f.eks. vind. Det skapes et interferensmønster med bølgetopper som er en multippel høyere enn hver enkelt langbølgede topp.

Det optiske fenomenet er at lysbrytningen i disse toppene i interferensmønsteret skaper en linse-effekt. Hvis man ikke står for høyt over vannflaten, vil disse "linsene" gjøre at man ser farger reflektert fra land, optisk forstørret og forvrengt, alt etter hvordan overflaten på interferenstoppene er formet. Så mørke, eller grønnaktige bueformer som forflytter seg på rekke i vannet, er herved vitenskapelig forklart.

Kjennetegnet på topper i et slikt interferensmønster, er nemlig at de ligger langs en linje. Og når fargene inneholder en del grønt eller andre naturlige farger, så ser det lett ut som noe "levende", naturfarget noe, der slike buede optiske linse-effekter forflytter seg over vannet i korte perioder. Det skjer jo aldri i tåke eller i opprørt sjø, og er aldri observeret over en viss høyde fra vannflaten.

Håper jeg ødela en hel verden av sjøorm-myter nå. :pray:

(Litt synd kanskje, dette var jo en morsom tråd.)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Håper jeg ødela en hel verden av sjøorm-myter nå. :pray:

(Litt synd kanskje, dette var jo en morsom tråd.)

En vaskekte sjøorm lar seg ikke knuse av litt nymotens optisk interferens - mytene lever. :wink: Hyggelig at du liker tråden - som kjent er det mangt som kan vederfare den eventyrlystne sjømann.

Når du først oppdager/får se "sjøormen" - en verdenssensasjon vil jeg si :eek: - og du sitter i en motorbåt, ville du da vert fornøyd med å ta bildet av en slik verdenssensasjon på 70 meters avstand ? Jeg tror jaggu jeg hadde gitt "full pinne" mot ormen for å fått tatt flest mulige nærbilder som jeg kunne solgt og blitt "en rik mann"........ :lol: .

( ... men nærbilder av tregreiner/gamle vannrør skaffer vel ikke så mange turister til bygda :rolleyes: )

Tilberedes helstekt over grill, og serveres med agurk og remulade. Takker Framtia for levende beskrivelse - ikke til å spøke med, disse beistene... :yesnod:

Sjøormen er uten tvil ett utrydningstruet dyr, derfor synes jeg dere skal holde dere til tradisjonell grillmat og ikke sikle ett grillet sjøorm. Jeg (og flere) så forresten en virkelig sjøorm i vår i Ionien i Hellas. De kan dere lese om på hjemmesiden ..google: seilmedhydra.

Redigert av pettersand (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...