Jump to content

Tohatsu M40D2 2004 mod oppnår ikke fullt turtall ved full gass


niri

Recommended Posts

Hei. Har en Tohatsu 40 hk 2004 mod som har begynt å oppføre seg litt merkelig. Symptomene er følgene: ved maks gasspådrag klarer ikke motoren mer enn ca 4000 rpm. Jeg skiftet tennplugger og da oppførte motoren seg normalt, dvs jeg klarte å få motoren opp i ca 5500 rpm. Men hvor lenge var Adam i paradis.... I går var det akkurat det samme. Maks rpm ca 4000, men av og til "skyter" motoren fart for så å dale ned på ca 4000 rpm. Er det noen som har vært borti noe tilsvarende?

Link to post

Hei Pinken. Var nede i båten og prøvde å måle litt samt å ta en prøvetur. Med en gang jeg starter motoren og gasser på fyker turtelleren opp i ca 5000-5500 rpm. Etter ca 5 sekund faller turtelleren til 4000, og etter det klarer jeg ikke å få opp turtallet igjen. Ligger stabilt på 4000 rpm på maks. På tomgang oppfører den seg normalt etter min forstand. Jeg målte også ohm over hver av tenncoilene. Målte 0,4 ohm over hver coil. Er du sikker den skal være ca 2 ohm. Rart hvis alle tre skulle være ødelagt.... Hvordan sjekket du gnisten på tennpluggene? Gi meg en tilbakemelding når du har skiftet coilene er du grei. Hvor bestilte du dem og hva kostet de?

Link to post
  • 3 uker senere...

Har hatt lignende symptomer på min Yamaha 60, viste seg å være en defekt coil , det ble tydeligvis overslag når den ble varm.

 

På tomgang var det god gnist på alle 3, og fant heller ikke noe feil ved å ohme, så kan være vanskelig å feilsøke på slikt

 

Regner med det er 1 coil pr sylinder på denne også?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja det er nettopp det som er problemet. Gnisten kan være god og måleresultatene ligger innenfor godkjent verdi. Så overslag når motoren blir varm forklarer endel. Utgangspunktet mitt var jo at motoren fungerte normalt de første minuttene for så å miste turtall. Det er 1 coil pr sylinder på Tohatsu også. Forstår jeg det slikt at det er en fordel å skifte alle tre samtidig (eller prøvde dere en og en til feilen forsvant)? Takk for nyttige tilbakemeldinger.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...