mrtiger Startet 4.August.2012 Link til dette innlegget Startet 4.August.2012 Vi vuderer og kjøpe oss en båt som vi kan bruke til ferie. Har båt nå, men det er en liten 22" windy som vi bruker på dagsturer når vi er på hytta på hvaler. Vi tenkte oss en prisklasse på 700000-900000kr. Med den Norske sommeren vi har må det være en båt med flybridge. Har mest lyst på en båt med en motor siden jeg trur dette vil redusere diselforbruken ganske mye, men vi ha en båt som går i plan. Vi er en familie på 5, 2 voksne og barn på 8 år og tvillinger på 6år. Så båten må ha soveplasser til 5 uten å gjøre de store forandringene mhp sengene. Tipper båten bør være over 35" siden vi er 5 personer i båten. Regner med at vi må se etter en båt som er noen år for å komme til det prisnivået vi ønsker. Så, hva har vi av alternativer...håper noen kan hjelpe meg med å finne et merke som kan passe oss, hvis det er mulig da:) Kommentar fra moderator: Endret tittelen, var "Trenger hjelp til valg av båt." Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.August.2012 Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 Sett strek over det med en motor, og vurder en Fairline 36 Turbo. Vi er selv 5 i en slik. Fantastisk bo og kjøremaskin. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 4.August.2012 Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 så stor båt med bare 1 motor høres vanskelig ut, jeg personlig liker sikkerheten i 2. Skal sies at jeg hater vedlikeholdet og prisen på 2. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.August.2012 Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 Eksempelvis: Nord west 900 kommer med fly og en motor, man får mange båter på 26" og oppover med 5 sengeplasser. Alt blir dyrere med 2 motorer. Sitér dette innlegget Link to post
mrtiger Svart 4.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 (redigert) Nord west ser ut som en grei båt uten at jeg vet noe særlig om den. Hvor mye bruker 2 stk mototer i diesel i timen på slike båter? Går vel fort med 20000-40000kr på en sommer, kommer jo ann på bruken da:) Redigert 4.August.2012 av mrtiger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2012 Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 NordWest 330, gjerne svenskbygd er en flott båt med 5 sengeplasser. Ligger en på Finn med D6 310 om jeg husker rett Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 4.August.2012 Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 Hvor mye bruker 2 stk mototer i diesel i timen på slike båter? Går vel fort med 20000-40000kr på en sommer Det er hovedsaklig vekt og fart som avgjør forbruket. Hvis du bruker båten mye og "fiser" rundt i plan mye av sommeren kan du lett legge på en null til. Jeg bruker kanskje 10 l/t på 20 tonn båt, men kan greie over 250 l/t hvis jeg går inn for det. Sitér dette innlegget Link to post
Pondu_s Svart 4.August.2012 Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 Litt over ditt budsjett men her har du iallefall en flott båt som tilfredstiller dine krav,og sikker et vist pruttingsmon i dagens marked http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35539005 Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 4.August.2012 Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 Sett strek over det med en motor, og vurder en Fairline 36 Turbo. Vi er selv 5 i en slik. Fantastisk bo og kjøremaskin. Eneste som nytter med tre barn. Ellers får du to for tett i en egentlig dobbel køy og en i en liten hule. Det går greit når det er seks og åtte år men om to-tre-fire år er det en annen historie. Vi har Turbo 36 med seks faste køyer, fire forut og kongekøye for rederparet akterut i en lugar som er større enn tidligere tiders husbank-krav. Med mulighet for to til i salongen har vi aldri gått tom for plass, også når det har vært behov for å atskille ellers vennlige søsken. Pluss at det gir mulighet for å ta med venninner/kompiser på tur. Kommer dessverre for salg snart pga. sykdom i familien som umuliggjør nåværende båtliv. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
VannTro Svart 4.August.2012 Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 (redigert) Tror kanskje dette kan være båten for dere. 5 sengeplasser og en motor. Du klarer sikkert å få den til 900.000,- http://www.finn.no/f...nnkode=35134994 Eller denne, som jeg synes har penere innredning http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35734827 Redigert 4.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Pondu_s Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 I dagens marked og med trådstartes budsjett så ville jeg tenkt meg nøye om før eventuelt kjøp av en relativt gammel og "umoderne" båt som feks Fairline 36turbo,den skulle iallefall ha vært strøken innvendig med oppdatert teknisk anlegg,inventar og motorer,ellers blir det fort veldig dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Sett strek over det med en motor, og vurder en Fairline 36 Turbo. Vi er selv 5 i en slik. Fantastisk bo og kjøremaskin. Kan ikke du skrive om den i erfaringsdatabasen? Det er flotte båter ,som er høyaktuell for meg også.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Hva med Sun 33 med 3 sove lugar http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34755488 Ikke den mest linjevakre båten men meget praktisk, er noe flatbunnet og slår en del i litt motsjø. Med litt pruting er det flere i din prisklasse for tiden. Eller Flem 340, den og med 3 lugarer http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35509537 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
mrtiger Svart 5.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Ser her ja, her har det kommet mange fine tips. skal se litt nærmere på de forskjellige båtmerkene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Osvik :-) De har samme "dritt" som turbo36, at man ikkje har noko tak ute å stå eller sitte under pga ac. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
VannTro Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 (redigert) Her er flere forslag til båt: http://www.finn.no/f...nnkode=36398045 Noe mindre båt, men den ser veldig "ryddig" ut. Redigert 6.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Oteren Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Hvordan er flyen på disse båtene på 35- fot? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 (redigert) Sæbø: det er ikke nødvendigvis sant. På min er det kalesje over flybridge og over aktercabinen. På fly klarer jeg å sitte lavt og styre under kalesjen, med akterdekket har jo nå blitt en inneplass med inneteppe. Det absolutt ikke vakkert med en slikt telt, og det gir et stort vindfang. Men at fruen liker det - det gjør hun. Lun og fin veranda har det blitt oppe på aktercabinen. Det som gentron tar opp i forhold ting som kan koste penger tror jeg gjelder alle båter. Særlig gamle båter, men jeg synes jammen meg mine båtnaboer med atskillig nyere båter skrur og bytter deler de også. Vi har vel derfor kommet til at det ikke hjelper å kjøpe nyere båt heller før den blir veldig ny om skruing og vedlikehold skal unngås. Men det kan være greit å ha med seg når man velger båt: enten en hvor det ikke prises noe for utstyret og derav en svært rimelig pris på båten, eller en som har oppgradert masse - men som ikke får igjen dette ved salg. I dag ligger det Failrine 36 Turbo fra 500 og noen tusen til omkring 1.2 mill på www.finn.no . Kjøper man den billigste kan man oppgradere ganske mye. Redigert 6.August.2012 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 De 36 turbo som ligger der nå er fra 800 og oppover.. Men det var vel en for en stund siden til 600 ? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
nordan family 27 Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Ja, det var en til under 600 med en motivert selger. Kan sikkert finne den lagret på en av pc'ene hvis du trenger den. En kamerat tenkte litt på den en stund. Men den hadde lite og gammel utstyr, og kunne nok hatt glede av litt nye tepper og omtrekk av sofa ut fra bildene Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Slapp av Det kommer snart en til. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mix Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Trist Skipper Worse. Jeg håper inderlig at ting ordner seg for dere. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Ja, det var en til under 600 med en motivert selger. Kan sikkert finne den lagret på en av pc'ene hvis du trenger den. En kamerat tenkte litt på den en stund. Men den hadde lite og gammel utstyr, og kunne nok hatt glede av litt nye tepper og omtrekk av sofa ut fra bildene Helt sitat da halve passer dårlig... Stemmer. Den så ikke så "fresh" ut nei.. Men var det 60 motorer som Worse har? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
haugi Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Hva med FM 38? En kamerat av meg hadde denne og den syns jeg var en meget fin båt i denne klassen Riktignok en møbelsnekker som hadde innredet den da:) Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 (redigert) Den Turbo 36`en som stod til salgs på Finn.no for ei stund sidan (har vel stått til salgs 2-3år) til 600k har eg litt kjennskap til. Var å kikka på den for ei stund sidan so eg fekk litt inntrykk av tingenes tilstand. Båten har ikkje blitt brukt på 2-3 år og har lagt på sjøen like lenge. Under siste orkan delsvis sleit fortøyninga og båten vart liggande å slå mot uteliggaren på småbåthavna slik at den fekk skader i skroget på babord side. Vindskjermen på fly var og knekt av ein stor bite på. Innvendig såg den ok ut, ein må jo ikkje gløyme at det er snakk om nesten 30 år gamal båt. Men tepper og liknande bør nok byttast. Den hadde vel ikkje so mykje utstyr nei, ein antikk radar frå midten av 80-talet og autopilot som fungerte når den ville. Eg prøvekjørte ikkje båten ,men starta den opp. Den eine motoren hadde mykje lavare oljetrykk enn den andre, uavhengig av turtal. Begge motorar jaga mykje på lavt turtal når dei var kalde. Mykje vibrasjon på babord side ved eit visst turtall, eg mistenker defekte/utslitte motorlabbar. Eigaren opplyste av på forrige tur fekk han maks 1500/1800rpm på motorane. Styringa på båten fungerte ikkje, rattet var omtrent låst. Båten bærer preg av "tut&kjør" dvs lite/fråverande vedlikehold. For min del synest eg ein båt i slik forfatning er eit litt for stort sjangsespel. Her bør ein belage seg på ein formidabel eigeninnsats for å "løfte" standarden til eit minimum for kva det skal vere for eit trygt og sikkert båtliv Redigert 7.August.2012 av magnumlars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.