Jump to content

Båt med flybridge, én motor, 5 sengeplasser, 700-900k. Forslag?

mrtiger

Recommended Posts

Vi vuderer og kjøpe oss en båt som vi kan bruke til ferie. Har båt nå, men det er en liten 22" windy som vi bruker på dagsturer når vi er på hytta på hvaler.

Vi tenkte oss en prisklasse på 700000-900000kr.

Med den Norske sommeren vi har må det være en båt med flybridge.

Har mest lyst på en båt med en motor siden jeg trur dette vil redusere diselforbruken ganske mye, men vi ha en båt som går i plan.

Vi er en familie på 5, 2 voksne og barn på 8 år og tvillinger på 6år. Så båten må ha soveplasser til 5 uten å gjøre de store forandringene mhp sengene.

Tipper båten bør være over 35" siden vi er 5 personer i båten.

Regner med at vi må se etter en båt som er noen år for å komme til det prisnivået vi ønsker.

Så, hva har vi av alternativer...håper noen kan hjelpe meg med å finne et merke som kan passe oss, hvis det er mulig da:)

Kommentar fra moderator: Endret tittelen, var "Trenger hjelp til valg av båt."

Hvor mye bruker 2 stk mototer i diesel i timen på slike båter? Går vel fort med 20000-40000kr på en sommer

Det er hovedsaklig vekt og fart som avgjør forbruket. Hvis du bruker båten mye og "fiser" rundt i plan mye av sommeren kan du lett legge på en null til.

Jeg bruker kanskje 10 l/t på 20 tonn båt, men kan greie over 250 l/t hvis jeg går inn for det.

Sett strek over det med en motor, og vurder en Fairline 36 Turbo. Vi er selv 5 i en slik. Fantastisk bo og kjøremaskin.

Eneste som nytter med tre barn. Ellers får du to for tett i en egentlig dobbel køy og en i en liten hule. Det går greit når det er seks og åtte år men om to-tre-fire år er det en annen historie.

Vi har Turbo 36 med seks faste køyer, fire forut og kongekøye for rederparet akterut i en lugar som er større enn tidligere tiders husbank-krav. Med mulighet for to til i salongen har vi aldri gått tom for plass, også når det har vært behov for å atskille ellers vennlige søsken. Pluss at det gir mulighet for å ta med venninner/kompiser på tur.

100_0593.jpg

Kommer dessverre for salg snart pga. sykdom i familien som umuliggjør nåværende båtliv.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Tror kanskje dette kan være båten for dere. 5 sengeplasser og en motor. Du klarer sikkert å få den til 900.000,-

http://www.finn.no/f...nnkode=35134994

Eller denne, som jeg synes har penere innredning

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35734827

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Her er flere forslag til båt:

http://www.finn.no/f...nnkode=36398045

Noe mindre båt, men den ser veldig "ryddig" ut.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Sæbø: det er ikke nødvendigvis sant. På min er det kalesje over flybridge og over aktercabinen. På fly klarer jeg å sitte lavt og styre under kalesjen, med akterdekket har jo nå blitt en inneplass med inneteppe. Det absolutt ikke vakkert med en slikt telt, og det gir et stort vindfang. Men at fruen liker det - det gjør hun. Lun og fin veranda har det blitt oppe på aktercabinen.

Det som gentron tar opp i forhold ting som kan koste penger tror jeg gjelder alle båter. Særlig gamle båter, men jeg synes jammen meg mine båtnaboer med atskillig nyere båter skrur og bytter deler de også. Vi har vel derfor kommet til at det ikke hjelper å kjøpe nyere båt heller før den blir veldig ny om skruing og vedlikehold skal unngås. Men det kan være greit å ha med seg når man velger båt: enten en hvor det ikke prises noe for utstyret og derav en svært rimelig pris på båten, eller en som har oppgradert masse - men som ikke får igjen dette ved salg. I dag ligger det Failrine 36 Turbo fra 500 og noen tusen til omkring 1.2 mill på www.finn.no . Kjøper man den billigste kan man oppgradere ganske mye.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Ja, det var en til under 600 med en motivert selger. Kan sikkert finne den lagret på en av pc'ene hvis du trenger den. En kamerat tenkte litt på den en stund. Men den hadde lite og gammel utstyr, og kunne nok hatt glede av litt nye tepper og omtrekk av sofa ut fra bildene

Helt sitat da halve passer dårlig... Stemmer. Den så ikke så "fresh" ut nei.. Men var det 60 motorer som Worse har?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Den Turbo 36`en som stod til salgs på Finn.no for ei stund sidan (har vel stått til salgs 2-3år) til 600k har eg litt kjennskap til.

Var å kikka på den for ei stund sidan so eg fekk litt inntrykk av tingenes tilstand.

Båten har ikkje blitt brukt på 2-3 år og har lagt på sjøen like lenge. Under siste orkan delsvis sleit fortøyninga og båten vart liggande å slå mot uteliggaren på småbåthavna slik at den fekk skader i skroget på babord side. Vindskjermen på fly var og knekt av ein stor bite på.

Innvendig såg den ok ut, ein må jo ikkje gløyme at det er snakk om nesten 30 år gamal båt. Men tepper og liknande bør nok byttast. Den hadde vel ikkje so mykje utstyr nei, ein antikk radar frå midten av 80-talet og autopilot som fungerte når den ville. Eg prøvekjørte ikkje båten ,men starta den opp. Den eine motoren hadde mykje lavare oljetrykk enn den andre, uavhengig av turtal. Begge motorar jaga mykje på lavt turtal når dei var kalde. Mykje vibrasjon på babord side ved eit visst turtall, eg mistenker defekte/utslitte motorlabbar. Eigaren opplyste av på forrige tur fekk han maks 1500/1800rpm på motorane. Styringa på båten fungerte ikkje, rattet var omtrent låst.

Båten bærer preg av "tut&kjør" dvs lite/fråverande vedlikehold. For min del synest eg ein båt i slik forfatning er eit litt for stort sjangsespel. Her bør ein belage seg på ein formidabel eigeninnsats for å "løfte" standarden til eit minimum for kva det skal vere for eit trygt og sikkert båtliv

Redigert av magnumlars (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...