Neros Startet 5.August.2012 Link til dette innlegget Startet 5.August.2012 Har i sommer gått endel med kun en motor i gang. Dette da jeg innbiller meg at her er det kroner å spare. Jeg har 2 41 motorer på drev, ved 1500rpm på en motor tusler jeg i overkant av 6 knop. Legger jeg inn begge motorer på 1500 rpm, så går jeg i rundt 7.5 knop. (uendret throttle posisjon på spakene) Jeg innbiller meg at den siste knopen er unødvendig dyr i drift. Er det noen grunn til ikke å gjøre dette..? Antar at det drevet som er frikoblet får den smøringen den skal.(?) Jeg trives godt i dette fartsområdet, men pleier å la motorene få gå for 80% maks gass i perioder for å båse litt rent. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Meget fornuftig og den klart mest økonomiske driften. Min erfaring etter å ha gått mye slik er at du reduserer drivstofforbruket med 30% kontra det å gå med begge motorene. Med min gamle P35 som veide 8,5 tonn gikk jeg slik på én maskin og brukte 0,82 l/nm. Koseligere er det også å gå i slik fart, og med mindre støy og stress. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
rover Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Sjøblomsten, av Fredrikstad var ( tror jeg ) norges første fritidsbåt som gikk over atlanteren. Trawler på rundt 40 fot. Den gikk med en motor om gangen for å spare drivstoff. Men jeg mener å huske at de Låste motsatt aksling får ikke å belaste giret. Forøvrig, er " Trawlerfart" veldig behaglig:-) Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 5.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Takk for svar.. da fortsetter jeg min praksis.. At jeg tydligvis trives i dette fartsområdet, sladrer GPS om. Har logget 760 NM i år, med snittfart på 7,2 knop... Men gud hjelpe hvor deilig det er å ha mulighet til å cruise i 24 knop, når været er kjipt og ungene VIL hjem ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Vel så viktig som å spare drivstoff, er å spare motortimer og bedre driftsforholdene på den motoren som er i gang ved at denne får litt mer å jobbe med når den går alene. For egen del er drivstoffbesparelsen liten, da gange på en motor gjør at båten går litt på skeive og med en god del rorutslag. Med to motorer halverer jeg forbruket fra 8 - 6 kn. Med en motor i 6 kn bruker jeg nesten det samme, ca 1,3 l/nm. Men med en motor kan jeg redusere farten ytterligere til 4,5-5 kn og da er jeg nede på rundt literen med 20 tonn båt. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 (redigert) Fjellbondens förbrukning med en och två motorer stämmer ganska exakt med vad jag mäter på motsvarande sätt (med c:a 14 ton båtvikt). Skulle vara intressant att veta vad REM räknar med för förbrukning på sitt nya skepp... Något lägre förbrukning blir det ju om samma fart skall uppnås med bara en motor (dvs då med det högre motorvarvtal som erfordras på den gående motorn). NB förutsatt att den overksamma motorn stannas annars så förbrukar den väl någonstans kring 2 liter/timme. Skillnad med en eller två motorer blir väl typiskt kring 15% enligt mina erfarenheter i det aktuella fartregisteret mellan 5 och 7 knop. Ca 10 grader roder mot den gående motorn behövs enligt min erfarenhet. Fördel med en-motor-drift är givetvis att det som Rem skriver blir lite tystare ombord. Plus då att man som Fjellbonden skriver kan få ner farten till vad jag upplever som anständig fart i hamn. Priset man får betala vid gång med bara en motor är att båten blir lite sämre att manövrera och att vissa system kanske inte fungerar till fullo (laddning och varmvatten för att ta några exempel). Detta givetvis beroende på vilken motor man använder och hur båtens system är konfigurerade. Men allt som allt så blir ju i varje fall båtglädjen mätt i antal timmar på havet odiskutabelt större om man /med en eller två motorer/ kör i komfortabel låg hastighet. Plus att man skaffar sig färre ovänner på vägen och har trevligt längre tid till lägre kostnad. Redigert 5.August.2012 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 5.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Igjen, takk for innspill... Jeg har ingen tall på besparelse, men synes selv tankmålerene beveger seg uhyre sakte med denne type motordrift. Jeg merker svært lite til nødvendighet av å korrigere på rattet i fartsområdet 0-6.5 knop. Over 7 knop må det rattes litt Lurer litt på å heve drevet som ikke er i drift for å minke drag, men mulig dette virket mot sin hensikt samt at dette gjør ratting tyngre... Så her skal det eksperimenteres ;-) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Fjellbondens förbrukning med en och två motorer stämmer ganska exakt med vad jag mäter på motsvarande sätt (med c:a 14 ton båtvikt). Om jeg ikke tar helt feil, så har du en P40 med 2x VP63P Ebonita. Dette er ganske så lik hva vi ser for oss å kunne handle neste år. Spørsmål: Når du går med 1 motor, låser du da gearkassen til den uvirksomme motoren, eller lar du propell og aksling drives rundt av kreftene i vannet ? Jeg ser jo for meg at man får mindre motstand om man lar uvirksom propell/aksel få snurre rundt. Er det noen gear som tåler dette og andre som ikke tåler det ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
dacapo Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Har fundert endel over dette, men er usikker på smørning av det gearet som ikke er i drift. Jeg får ikke noe godt svar fra noen om dette .... Finner heller ikke noe i spesifikasjonen. Gearene er ZF IRM220 Noen som vet ? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Nå kan ikke jeg si noe om hva som tåler hva, men jeg ville ringt merkeverksted og hørt med fagpersoner om hva som VET hva det snakker om når det kommer til utstyret du har. Har lest/hørt om folk som har ødelagt gir(fast aksling), hvor de har ruslet med 1 motor og den andre gikk fritt. Noen sier da at disse skal "låses i gir" Andre låser akslinger med reimer/band/stropper o.l Et drev koster vell rundt 40 k, du har 2 stk så uansett hvordan du regner på det så kan det bli noen dyrt sparte kroner hvis du gjør feil. Lykke til videre! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 (redigert) Håpet at noen her hadde spurt "proffen" tidligere da Her er for øvrig et interessant sitat av REM fra en tidligere tråd: Jeg har MS4B gear, hvor tannhjulene plaskesmøres. Hos meg blir det da hipp som happ. Som regel sjalter jeg inn gearet fordi en stillestående propell yder mindre motstand i vannet enn en som roterer med vannstrømmen. Link: https://baatplassen.n...or/#entry575822 Redigert 5.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jan E. Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Lurer litt på å heve drevet som ikke er i drift for å minke drag, men mulig dette virket mot sin hensikt samt at dette gjør ratting tyngre... Så her skal det eksperimenteres ;-) Når en tilter opp ene drevet blir kavitasjonsplaten på drevet ligge å bremse kraftig. Drevet er bygd strømmlinjeformet når det står nede. Så en skal nok kunne kjøre det ganske langt opp av vannet før det skal være noe hjelp. Ivertfall på min merker jeg det bremses en del ved å tilte opp. På min er det satt på servo kun på ene motoren. Så ved å stoppe ene blir det enten en del skjevslitasje på motorene, eller uten servo på noen av turene. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Fjellbonden Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Mine ZF IRM 325 skal etter boka tåle å svive med, uten motor i drift, i inntil 12 timer i strekk. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Bruker bare 2 motorer til og fra kai, hvis jeg går for motor så er det bare med en motor, og den andre låses i gir, revers. Det gir minst motstand. Jeg har seildrev. + foldepropeller. (hvis jeg ikke låser i gir så hører jeg at de vil rotere. selv om det er foldeprop.) 2 motorer blir bare brukt i dårligt vær, hvis jeg må gå rett imot. vind og sjø. Ellers så seiler vi. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
ebonita Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Ref VannTro och Dacapo: Yeapp, har 2 x TAMD63P med 2 x ZF-IRM 220A gearkasser, och även dom tåler enligt instruktionsboken långvarig 'medsnurrning' när motorn stannats. Men man måste även tänka på smörjningen av packboxen. På mina finns det möjlighet att ansluta separat kylvatten från vardera motorn så att båda packboxarna får tryckvatten från båda motorerna oberoende av varandra. Pss smörjs/kyls packboxen oavsett vilken motor som går. Och beträffande VannTros citat från Rem: Som regel sjalter jeg inn gearet fordi en stillestående propell yder mindre motstand i vannet enn en som roterer med vannstrømmen. Stämmer med vad jag fått lära mig som pilot, en stillastående propeller bromsar mindre. Men ett hydrauliskt backslag kan inte läggas i växel om motorn står stilla eftersom det inte blir något hydraultryck. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 jeg har også tenkt tanken med å bruke kun en motor i fartene 5-8 knop, men latt være til nå! Har servo`n på Styrbord motor og trenger jo denne. Har heller ikke lyst til å ha en motor som er gått 430 timer og en som er gått 650, men kanskje ikke noe å bry seg om?? hva mener folket? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Trenger ikke servoen med autopiloten inne, da denne har egen pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Yeapp, har 2 x TAMD63P med 2 x ZF-IRM 220A gearkasser, och även dom tåler enligt instruktionsboken långvarig 'medsnurrning' när motorn stannats. Men ett hydrauliskt backslag kan inte läggas i växel om motorn står stilla eftersom det inte blir något hydraultryck. Så det betyr at du kjører med den ene motoren avstengt og gear i nøytral, selv om det ville vært mer økonomisk å låse den. Dette er kanskje grunnen til at jeg har hørt om noen som låser akselen med reimer....... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Fjellbonden Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Så det betyr at du kjører med den ene motoren avstengt og gear i nøytral, selv om det ville vært mer økonomisk å låse den. Dette er kanskje grunnen til at jeg har hørt om noen som låser akselen med reimer....... Om den snurrer med eller ikke, tror jeg betyr veldig lite på forbruket. Foreslår heller å slå av ytterligere 1/2 - 1 kn og spar drivstoff av betydning. Jeg starter opp 2. motor når det krever litt finmanøvrering, og i denne anledning bytter jeg gjerne om også. Sliter noen ganger med å svinge opp mot vinden fra "gal" side og greit å ha begge parat i tilfeller under styrefart. Derfor ville jeg aldri surre akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Ja det stämmer ju VannTro, det kanske skulle vara någon liten droppe att spara på att låsa axeln men precis som Fjellbonden skriver, det skulle ju omöjliggöra omedelbar insatsberedskap av båda motorerna vid behov, så - nä det avstår jag från. I själva verket så kör jag nog oftast med båda motorerna i drift. Det känns väl trots allt mest rätt för båten och merkostnaden på korta och medellånga dagsetapper uppskattar jag väl som sagt till en eller två liter per 10 Nm. Dvs någorlunda överkomligt. Och så är varmvattnet varmt och då slipper jag kanske stoppa brännolja i genset... Men på en längre överfart så ... - ja ibland... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 (redigert) Supert, takker for info fra dere begge Fjellbonden/ebonita. Da gjenstår det bare å bruke høsten/vinteren til å finne rett båt ! Noe som skiller seg ut er Princess P40/Fairline Ph 42 fra slutten av 90-tallet, men dette skal jeg lage en egen tråd på når det nærmer seg...... Redigert 6.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
REM Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Svært gode valg begge to. Med Phantom42/43 får du TAMD74 motoren. Betydelig mere drag i denne enn i -63 motoren. Vekta på Princess 40 og Phantom 42 er vel omlag det samme tror jeg? Min 43 har en annonsert vekt på 12,2 tonn, men veier vel i praksis og godt lastet omlag 14 tonn. Jeg kruser behagelig og uanstrengt i 22kn.@2000RPM, og topper på 30@2500RPM. Tror Phantom kom med den nye designlinja i 1999, samtidig som 42 da ble hetende Phantom 43. Er vel en del prisforskjeller på "gammel" og ny design? Lykke til Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 (redigert) Heisan REM, Blir litt OT dette, men likevel. Slik det ser ut i dag(om ikke båten jeg har nå kan selges til over "dumpingpris") så vil jeg vel kunne disponere ca 1,7 til ny. Det blir nok derfor antagelig en 40-42 med 63-motor. Dette blir jo spekulasjoner, men det er slik markedet ser ut pr. nå. Prisforskjellen opp til en Ph 43 er nok litt i største laget, men om man har litt tålmodighet så vet man jo ikke hva som kan dukke opp. For meg er også utstyret viktig. Noen har oppgradert mye, men andre ikke har gjort noe. Dette spiller jo en stor rolle. Ønsker meg også "pysevisp" bak og om mulig generator så jeg får bruke tiden og se hva som dukker opp. Når den "rette" kommer for salg er det jo fort gjort å strekke seg litt lengre enn man hadde planlagt også Lite spørsmål på siden at tema REM, Ph 43 har grill/wetbar på Fly, men har den muligheter for solseng ? Ser ut som plassen bak sittegruppen der oppe har blitt borte til fordel for denne grillen/wetbaren ? Redigert 6.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
REM Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Hele rundtsitteren bak wetbaren gjøres enkelt om til solseng med å skyve ned bordet og legge på puter. Generator har de aller fleste. Merk dog at noen av de kan ha gått svært mange timer. Se etter en tresylinder saktegående. Støyer mindre, selv om de nye hurtiggående også har blitt svært så støysvake etterhvert. Sidetrøster bak er et must, men langtnær alle har det. Båten genererer et voldsomt skyv når giret koples inn. Dette sammen med tidsforsinkelsen i EDC systemet gjør båten "utfordrende" å finmanøvrere. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 For meg er også utstyret viktig. Noen har oppgradert mye, men andre ikke har gjort noe. Min erfaring er at båter som er tatt inn fra UK og kanaløyene må oppgraderes mye. Grunnen er at disse båtene i stor grad ligger stasjonært og benyttes som hytte. Her sitter ofte originalt kommunikasjons og navigasjonsutstyr/radar. Regn med at allt dette må byttes ut. Båtene ligger på landstrøm og batteripakken og lader må oppgraderes. Ofte finner du kun 300Ah batterier og en elendig 30A lader. For skandinavisk bruk vil du trenge min 800Ah forbruksbank, 2000W Inverter og en kraftig lader på min ca 10% av batterikapasiteten. Sjøl utvider jeg nå ladekapasiteten på mine 850Ah forbruksbank fra 80A til 130A. Hensikten er å redusere kjøretiden på agregatet. Vi switcher på inverteren så snart vi forlater hjemmehavn, og den står på hele tiden til vi er tilbake. Allt av tyngre forbrukere ombord er 220V. Vi ligger da 2-3 døgn i uthavn før vi må kjøre agregat. Tapper gjerne batteribanken ned til 60%, aldrig under, og lader da opp igjen til 80%. Slik ligger vi å cykler mellom 60-80%. Ah-teller er et must. Kjøper du en norsk båt er ofte mye slikt dyrt utstyr alerede montert Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.