oivindg Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 (redigert) Ah-teller er et must. Hva slags Ah-teller har du, REM? Redigert 6.August.2012 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
REM Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Jeg kjøpte full pakke med lader/inverter, ladecomputer og Ah-teller fra Farco/Victron. Godt fornøyd med utstyret bortsett fra nettopp Ah-telleren. Den har et alt for lite display som i praksis er uleselig for godt voksne folk uten bruk av briller/forstørrelsesglass. Kjøp heller Ah-telleren til Waeco. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 130A lader ??? Hvor mange kw trekker den ? Hva når du ligger med landstrøm, holder sikringene da ? (det hadde vært fint å kunne få sende deg noen spørsmål/prospekter når tiden er moden REM, om det er ok) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
REM Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 En funksjon på Victron ladecomputer er at du kan stille inn/begrense strømmen når du ligger på landstrøm med dårlige kurser. På den måten unngår du at landsikringer ryker ved høy last. Bare spør VannTro og jeg skal svare så sant jeg kan. Opprett en egen tråd så får andre glede av det også. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Jada, jeg har planer om å lage en tråd når "jakten" begynner. OT: Tok for øvrig en titt på badeplattformen du laget til 35`n din. Synd jeg ikke var helt på nett den gangen, natemasser, lim og batteridrevet fugepistol jo de største varene vi omsetter til proffbransjen hos meg..... Dette med over-smitting av "carbon black" fargestoff til underlaget er et kjent problem med sorte natemasser. Jeg så du også hadde fått føle litt på på det. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nordan family 27 Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Min båt må ha nesten maks rorutslag om jeg skal kjøre for en motor. I instruksjonsboken på twindisk gearet står det - mener jeg å huske - at akslingen bør låses, eller motoren startes en gang i blant, om båten er under slep og gearet ikke får normal smøring. Det skulle vel bli det samme med kjøring på en motor. Jeg kjører aldri med en motor. Synes mine er snille på forbruket i utgangspunktet, og det er nok ikke for mye gangtid som dreper dem. Men grunnen til at jeg ikke gjør det er at jeg ikke liker å sette rorene nesten på tverke for å komme rett frem Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Dette har vel med hvor langt fra senter motorer/aksler er plassert og størrelsen på rorene kontra størrelsen på båten vil jeg tro. Fairline 36 Turbo er vel også ei ganske så brei skute i forhold til lengden mener jeg å huske. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jori Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Etter en tur i Dalsland kanal i år begynte jeg med en motor for å få ned tomgangshastigheten inn og ut av slusene. Ble til at jeg fortsatte med det når jeg kom på Gøtakanal og kysten hjem av praktiske grunner. Som flere sier bråker mindre, klarer fint å holde 5-6 knop uten å presse den ene motoren. Antall timer totalt går jo ned. Selv om jeg har servo på styrbord motor, er det på åpne strekk helt greit å bare gå på babord motor. Starter alltid begge motorene inn ut og ut av havn, da det varierer hvilket drev jeg bruker, fra hvordan jeg skal legge til. Har nok ellers havnet i den gruppen som kjører 80% av tiden på 5-7 knop merker jeg. Me nsom mange her har jeg ikke sjekket opp VP om dette betyr noe for drev motor, om den passive kan ta noen skade. Jeg har vanskelig å skjønne at så kan skje, men skal sende en mail å finne ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 har jeg ikke sjekket opp VP om dette betyr noe for drev motor, om den passive kan ta noen skade. Jeg har vanskelig å skjønne at så kan skje, men skal sende en mail å finne ut av det. Drev tar ingen skade da er plaskesmurt og hele den nedre delen som roterer når du går for en maskin er fylt med olje. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Neros Svart 8.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Tok en lite kosetur i kveld igjen ;-) Testet å sette det passive drevet i revers for å låse propellen. Test ble gjort i 6 knops fart. Å låse propellen reduserte farten med .5 knop. Det er tydlig at DP har så stort areal at å låse dette ikke er å anbefale. Så det blir å fortsette å frikoble drevet ;-) Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Ref VannTro och Dacapo: Yeapp, har 2 x TAMD63P med 2 x ZF-IRM 220A gearkasser, och även dom tåler enligt instruktionsboken långvarig 'medsnurrning' när motorn stannats. Men man måste även tänka på smörjningen av packboxen. På mina finns det möjlighet att ansluta separat kylvatten från vardera motorn så att båda packboxarna får tryckvatten från båda motorerna oberoende av varandra. Pss smörjs/kyls packboxen oavsett vilken motor som går. Och beträffande VannTros citat från Rem: Som regel sjalter jeg inn gearet fordi en stillestående propell yder mindre motstand i vannet enn en som roterer med vannstrømmen. Stämmer med vad jag fått lära mig som pilot, en stillastående propeller bromsar mindre. Men ett hydrauliskt backslag kan inte läggas i växel om motorn står stilla eftersom det inte blir något hydraultryck. Hei Ebonita Hvordan er opplegget for kjøling av begge pakkbokser fra en motor arrangert ? Har du et bilde ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Normalt slikt: Hver pakkboks har 2 nippler. Hver motor er koblet til en nippel på pakkboksen på samme side. Nippel nr.2 på begge pakkboksene er koblet sammen med en slange som går tvers over Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
ebonita Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Ref dacapo: Hvordan er opplegget for kjøling av begge pakkbokser fra en motor arrangert ? Yeapp, precis som sap_2000 skriver, det finns två slangnipplar på varje packbox, den ena kan vara blindad, men där sätter man en cross-feed slang över till den andra packboxen. Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Takker sap_2000 og Ebonita!! Jeg har talgtetning, men burde vel kunne sette på en T på hver pakkboks for så å kople disse sammen. Tenkte kanskje det var nødvendig med en stengekrane til den motoren som ikke går for at ikke kjølevannet skal gå "feil vei". Når det ikke er nødvenig er det jo en enkel ombygging :) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Tror att vattensmörjning är mest aktuell vid simmer-rings tätningar. Kanske inte erforderlig med talg-tätning? Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Kankje ikke, me er jo enkelt å fikse for sikkerhets skyld. Burede vel kanskje ha bygget om til sim-ring tetning, så slipper jeg også dryppingen fra talgtetningene. Forsår det slik at dette er ganske kurant å gjøre. Takk for kjappe svar fra dere begge :) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 (redigert) Eldre Princesser har talgpakning og vannsmørning fra motor for å sikre kjøling. Bør ikke være noe i veien for å sette på et T-stykke på hver pakkboks og lage cross-feed. En annen ting er det antaglig ikke er nødvendig mtp. kjøling når man skal gå for en maskin i lav fart. Redigert 9.August.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dacapo Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Hei SAP Har ikke planer om å kjøre med en motor i stor grad, men greit i en nødsituasjon å vite at ingenting tar skade. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Yeapp, precis som sap_2000 skriver, det finns två slangnipplar på varje packbox, den ena kan vara blindad, men där sätter man en cross-feed slang över till den andra packboxen. Hmmm. Vakkert Ebonita. Er denne simringtettingen noe du har ettermontert? Min båt er en 2002-model, og med talgpakning (som lekker) Hilsen REM som er på jakt etter spennende prosjekter for vintersessongen 2012/13 Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Er det ikke mulig å kjøpe utstyr fra Sleipner da ? De har en type jeg monterte med olje tettede simeringer og vannkjølingen er god nok fra utsiden uten å tilsette vann fra motor. Denne: Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ebonita Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Ref REM: Vinterprojekt... Hehe, känns igen, har alltid en ever ongoing 'to-do' lista i datorn.... Jo dessa packboxar satt på min båt när jag köpte den. Fungerar bra, har kört goda 10000 NM med dom och dom läcker inte. Har själv modifierat installationen med cross-feed kylvatten. Kolla https://www.tidesmarine.com men det finns fler leverantörer. Den svarta plastringen som syns på axeln är en reserv-simmer-ring som man skall kunna peta in om den första havererar, men det har jag inte behövt utnyttja. Good luck! Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 (redigert) https://www.tidesmar...com/?page_id=33 skall det vara Redigert 9.August.2012 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.