tom-ass Startet 5.August.2012 Link til dette innlegget Startet 5.August.2012 Hei. Kom plutselig over et messingskilt her i båten, har sett skiltet, men ikke teksten. Fikk vasket det skikkelig nå og teksten kom til syne. "Rekomanded cruising speed 200 RPM below obtained top speed. VOLVO PENTA" Betyr det at Volvo Penta anbefaler meg å holde under max turtall? Det syns jeg er litt drøyt. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
tom-ass Svart 5.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Holde 200 RPM under Max turtall prøvde jeg å skrive.Kommentar fra moderator: For generell info, man kan redigere innlegget innen 30min etter at det er postet. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Faxen Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Det er vel normalt å ha 2-300 omdreininger på marsjfart. Motoren har ikke godt av å gå på full fart over lengre tid. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
tom-ass Svart 5.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Jeg får 3400 omd på full gass med min TMD30. Anbefales det da at jeg ligger i 3200 omd på marsfart? Jeg bruker å ligge med 2500-2700 omd fordi det høres mest behagelig ut, jeg ligger altså alt for lavt i forhold til anbefalt av fabrikk. Har det noen betydning? Vil det sote? Kjøler det for lite? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Bearded Beast Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 (redigert) Neei det betyr akkurat det det står. Maximalt turtall over tid skal være 200 under max oppnådd turtall. Slike begrensninger er det på alle motorer til fritidsbruk. Du bør altså ikkje legge spaken i bånn og sikte mot Danmark. Ellers kan du sjølvsagt kjøre i akkurat det turtallet du vil. Det står sikkert tilsvarende i bilens instruksjonsbok. Ville du tolket det som du måtte ligge på 5800 omdreininger hele tiden..? Redigert 5.August.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Da blir neste spørsmål: Når kan man legge spaken i bånn i det hele tatt? Og hvor lenge kan man la den ligge der? Jeg tenker at når man produserer en motor, må man legge inn nødvendig "sleggefaktor", sånn at brukerene av motortypen ikke klarer å ødelegge den så lett... Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 (redigert) "Rekomanded cruising speed 200 RPM below obtained top speed. VOLVO PENTA" Morsomt at du skulle nevne dette akkurat nå. I går kveld sendte jeg en forespørsel til et firma for å spørre om de kan lage et nytt slikt skilt for min båt. Mitt skilt ble veldig slitt etter at jeg var så dum å bruke messingpuss på skiltet... Forøvrig har jeg forholdt meg til dette, nemlig at jeg på transportetapper legger stikka i bånn, avleser rpm og legger meg så 200 rpm under makstallet. Makstallet varierer bl.a. med groe på propellen. Merk at det på min båt ikke står tekst på engelsk, men på svensk og tysk: REKOMMENDERAT MARSCHVARVTAL 200 RPM UNDER UPPNÄTT MAX. VARVTAL. DIE EMPFOHLENE DREHZAHL BEI MARSCH- FAHRT SOLL 200 U/MIN. UNTER DER HÖCHST- DREHZAHL LIEGEN. VOLVO-PENTA Redigert 5.August.2012 av Turbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
nimbussen Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 De fleste eldre volvoer har vel en tendent til å gå varm hvis man kjører for lenge på full åpning,mim tamd 40 a har max på 3600 men marsjer fint på 3300-3400 ,Det har vel litt å si hvor heldig man er med propellvalget også,har man litt for tung propell så belaster man vel motoren mere Sitér dette innlegget Link to post
gagga29 Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Heisann Jeg har en TMD31,og jeg legger meg somregel på ca3300 og nedover,maks turtall får jeg ca 2500-3600,men mener den skal gjøre ca 4150,men fant en plombering på speedkabelen i motoren som stopper på maks,så mulig jeg kan justere den så jeg øker turtallet,men er nok en grunn til at den er der:) På ca 2700-2800 bruker jeg minst drivstoff men det kommer jo ann på båttype også da. Mvh Gagga Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Du får jo sjølvsagt motorer du kan kjøre bånn spiker hele tiden uten det går utover beregnet levetid men da er du over i commercial engine avdelingen. Prisen blir mindre effekt pr kg motor og altså meget dyrere.. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Morsomt at du skulle nevne dette akkurat nå. I går kveld sendte jeg en forespørsel til et firma for å spørre om de kan lage et nytt slikt skilt for min båt. Mitt skilt ble veldig slitt etter at jeg var så dum å bruke messingpuss på skiltet... Skal se om jeg ikke har et slikt skilt i båten du kan få kjøpt billig :-) Originalt og greier. Sjekker imorgen hvios det er interresant. mvh bavaria32sport Som allerede har gitt bort 1 sånt skilt til en kompis Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Turbåt Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Skal se om jeg ikke har et slikt skilt i båten du kan få kjøpt billig :-) Originalt og greier. Sjekker imorgen hvios det er interresant. Det hadde vært noe! Jeg er interessert Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Windy37GM Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 (redigert) Ok. Var akkurat i båten, men hadde ikke sett noe svar fra deg her så jeg kikket ikke etter :-) Sjekker neste gang (fredag) mvh bavaria32sport Redigert 7.August.2012 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Turbåt Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Ok. Var akkurat i båten, men hadde ikke sett noe svar fra deg her så jeg kikket ikke etter :-) Sjekker neste gang (fredag) Kjempeflott om du gjør det! På forhånd takk Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
bergetun Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 I min båt med VP D3-190 (2007) står det at jeg ikke skal gå over 3700 rpm i mer enn 10 minutter. Jeg tror jeg skal få 3900 rpm, men ligger so oftest rundt 3500 Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Ok. Var akkurat i båten, men hadde ikke sett noe svar fra deg her så jeg kikket ikke etter :-) Sjekker neste gang (fredag) mvh bavaria32sport Hei Bavaria32Sport! Fikk du sjekket i båten i går? Bill.mrk. "Venter spent" Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
ivar Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 (redigert) Da blir neste spørsmål: Når kan man legge spaken i bånn i det hele tatt? Og hvor lenge kan man la den ligge der? Alle motorfabrikanter leverer motorer med forskjellig "rating" , dvs hvilken bruk de er tiltenkt. F.eks continous, Intermediate, light duty, pleasure duty. En motor for kontinuerlig drift har gjerne et lavere effektuttak og bedre dimensjonert kjøling. her står det litt mer om definisjoner: http://www.volvopent...nge_MC_2006.pdf Heisann Jeg har en TMD31,og jeg legger meg somregel på ca3300 og nedover,maks turtall får jeg ca 2500-3600,men mener den skal gjøre ca 4150 mener maks bør være rundt 3900 på disse..? Redigert 11.August.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SveinHa Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Betyr det at Volvo Penta anbefaler meg å holde under max turtall? Det syns jeg er litt drøyt. Det betyr bare at du, som 99% av båtplassens brukere, har kjøpt deg en motor klassifisert som "Pleasure duty". Da har du litt ekstra krefter for å få båten opp i plan men må redusere effektuttaket når du har kommet opp i fart. Kjøper du samme motor i "Heavy duty" eller "Continous" klasse har den bare 50-70% av effekten du har med "klampen i bånn". Det hele har med å få til et fornuftig kost/nytte forhold. Husker godt de gamle Rodriques hydrofoilene som trafikkerte vestlandskysten på -60 tallet, de hadde en "take-off" effekt på over 1000hk for så å redusere betydelig når båten har kommet seg opp "på vingene". De hadde mao. en "light/medium duty" for å unngå en alt for tung motor. Fra 02:00 til 03:00 i denne videoen ser en tydelig hvilket effektbehov der er for å få en hydrofoil opp av vannet, først store tunge bølger for så å nesten ikke lage bølger i det hele tatt. Fant i farten ikke en Rodriques men her er noen Boeing 929: Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
FjordHT Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Nevner bare for dem som måtte lese denne tråden, og har bensinmotor, at det da gjelder 500rpm under som er annbefalt. Dette står i manualen til aq140 eller 145, eller kanskje begge. Mulig jeg har lest forbi at noen har skrevet dette over, isåfall beklager jeg unødvendig info :) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 (redigert) 3-500 under max obtained står det i manualen til begge desse og i opptil fleire andre. Hoi det var litt av en farkost. Turbinmotor med gitt, skulle vel bare mangle siden det er en Boeing Redigert 11.August.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Turbåt: joda, det ligger her :-) Hvor bor du i Norge? Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SveinHa Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 For å fortsette sidespranget mitt litt lengre opp i tråden (har litt hydrofoilkick): Her er en Rodriques PT-50 som er ganske så identisk med de vi hadde på vestlandet: "Vingtor" settes i rute Stavanger-Bergen den 1. juni 1960 etterfulgt av "Sleipner" et år etter. I 1962 ble den første norskbygde PT-50 levert fra Westermoen Hydrofoil i Mandal for å settes inn i rute Oslo-Horten. De hadde 2 MTU V8 motorer på 1350 "take-off" hester. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Bearded Beast Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Legg forøvrig merke til det kjøres i full sugen tett oppi havna og oppankrede båter også på 60 tallet ;) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 ubs... husket bare 500, liker å leve med litt margin Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 I 1962 ble den første norskbygde PT-50 levert fra Westermoen Hydrofoil i Mandal for å settes inn i rute Oslo-Horten. Og her er Fjordfoil og Øyfoil i godt driv på Oslo Havn. Det var vist med disse båtene at man fikk fastslått at det driver mye tømmer i Oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.