Jump to content

Hva er anbefalt marsj-turtall på eldre VP-motorer?

tom-ass

Recommended Posts

Hei.

Kom plutselig over et messingskilt her i båten, har sett skiltet, men ikke teksten. Fikk vasket det skikkelig nå og teksten kom til syne.

"Rekomanded cruising speed 200 RPM below obtained top speed. VOLVO PENTA"

Betyr det at Volvo Penta anbefaler meg å holde under max turtall?

Det syns jeg er litt drøyt.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Jeg får 3400 omd på full gass med min TMD30. Anbefales det da at jeg ligger i 3200 omd på marsfart?

Jeg bruker å ligge med 2500-2700 omd fordi det høres mest behagelig ut, jeg ligger altså alt for lavt i forhold til anbefalt av fabrikk.

Har det noen betydning? Vil det sote? Kjøler det for lite?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Neei det betyr akkurat det det står. Maximalt turtall over tid skal være 200 under max oppnådd turtall. Slike begrensninger er det på alle motorer til fritidsbruk. Du bør altså ikkje legge spaken i bånn og sikte mot Danmark. Ellers kan du sjølvsagt kjøre i akkurat det turtallet du vil.

Det står sikkert tilsvarende i bilens instruksjonsbok. Ville du tolket det som du måtte ligge på 5800 omdreininger hele tiden..?

Redigert av Plutonium (see edit history)

"Rekomanded cruising speed 200 RPM below obtained top speed. VOLVO PENTA"

Morsomt at du skulle nevne dette akkurat nå. I går kveld sendte jeg en forespørsel til et firma for å spørre om de kan lage et nytt slikt skilt for min båt. Mitt skilt ble veldig slitt etter at jeg var så dum å bruke messingpuss på skiltet...

Forøvrig har jeg forholdt meg til dette, nemlig at jeg på transportetapper legger stikka i bånn, avleser rpm og legger meg så 200 rpm under makstallet. Makstallet varierer bl.a. med groe på propellen.

Merk at det på min båt ikke står tekst på engelsk, men på svensk og tysk:

REKOMMENDERAT MARSCHVARVTAL 200 RPM

UNDER UPPNÄTT MAX. VARVTAL.

DIE EMPFOHLENE DREHZAHL BEI MARSCH-

FAHRT SOLL 200 U/MIN. UNTER DER HÖCHST-

DREHZAHL LIEGEN. VOLVO-PENTA

img_3197_crop.jpg

Redigert av Turbåt (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Heisann

Jeg har en TMD31,og jeg legger meg somregel på ca3300 og nedover,maks turtall får jeg ca 2500-3600,men mener den skal gjøre ca 4150,men fant en plombering på speedkabelen i motoren som stopper på maks,så mulig jeg kan justere den så jeg øker turtallet,men er nok en grunn til at den er der:) På ca 2700-2800 bruker jeg minst drivstoff men det kommer jo ann på båttype også da.

Mvh Gagga

Morsomt at du skulle nevne dette akkurat nå. I går kveld sendte jeg en forespørsel til et firma for å spørre om de kan lage et nytt slikt skilt for min båt. Mitt skilt ble veldig slitt etter at jeg var så dum å bruke messingpuss på skiltet...

img_3197_crop.jpg

Skal se om jeg ikke har et slikt skilt i båten du kan få kjøpt billig :-) Originalt og greier.

Sjekker imorgen hvios det er interresant.

mvh

bavaria32sport

Som allerede har gitt bort 1 sånt skilt til en kompis

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Da blir neste spørsmål: Når kan man legge spaken i bånn i det hele tatt? Og hvor lenge kan man la den ligge der?

Alle motorfabrikanter leverer motorer med forskjellig "rating" , dvs hvilken bruk de er tiltenkt.

F.eks continous, Intermediate, light duty, pleasure duty. En motor for kontinuerlig drift har gjerne et lavere effektuttak og bedre dimensjonert kjøling.

her står det litt mer om definisjoner: http://www.volvopent...nge_MC_2006.pdf

Heisann

Jeg har en TMD31,og jeg legger meg somregel på ca3300 og nedover,maks turtall får jeg ca 2500-3600,men mener den skal gjøre ca 4150

mener maks bør være rundt 3900 på disse..?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Betyr det at Volvo Penta anbefaler meg å holde under max turtall?

Det syns jeg er litt drøyt.

Det betyr bare at du, som 99% av båtplassens brukere, har kjøpt deg en motor klassifisert som "Pleasure duty". Da har du litt ekstra krefter for å få båten opp i plan men må redusere effektuttaket når du har kommet opp i fart. Kjøper du samme motor i "Heavy duty" eller "Continous" klasse har den bare 50-70% av effekten du har med "klampen i bånn". Det hele har med å få til et fornuftig kost/nytte forhold.

Husker godt de gamle Rodriques hydrofoilene som trafikkerte vestlandskysten på -60 tallet, de hadde en "take-off" effekt på over 1000hk for så å redusere betydelig når båten har kommet seg opp "på vingene". De hadde mao. en "light/medium duty" for å unngå en alt for tung motor.

Fra 02:00 til 03:00 i denne videoen ser en tydelig hvilket effektbehov der er for å få en hydrofoil opp av vannet, først store tunge bølger for så å nesten ikke lage bølger i det hele tatt. Fant i farten ikke en Rodriques men her er noen Boeing 929:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

For å fortsette sidespranget mitt litt lengre opp i tråden (har litt hydrofoilkick): Her er en Rodriques PT-50 som er ganske så identisk med de vi hadde på vestlandet:

fairlite2.jpg

"Vingtor" settes i rute Stavanger-Bergen den 1. juni 1960 etterfulgt av "Sleipner" et år etter. I 1962 ble den første norskbygde PT-50 levert fra Westermoen Hydrofoil i Mandal for å settes inn i rute Oslo-Horten.

De hadde 2 MTU V8 motorer på 1350 "take-off" hester.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...