Forøysund Startet 5.August.2012 Link til dette innlegget Startet 5.August.2012 Hei alle! Jeg kjøpte en brukt krysser - M/K Diana - for noen få uker siden som jeg er veldig nysgjerrig på historikken til. Det er en ganske spesiell båt, som tiltalte både meg og fruen umiddelbart når vi så den. Den har en konstruksjon som jeg ikke kan huske å ha sett på noen annen båt tidligere. Den har forkabin, styrhus/cockpit og en "akterkabin" med bysse og salong, samt et lite dekk helt akter. Spesielt denne akterkabinen er en konstruksjon jeg ikke har sett tidligere, og som jeg synes er svært praktisk. Så langt er vi veldig godt fornøyd med båten, og den dekker det vi ønsker - både tur-, feriebruk og fiske, og jeg personlig synes det er en veldig pen fasong på båten. Båten er registrert som en Norsk Hammerverk fra 1976. Jeg er blitt fortalt at det er en halvfabrikat bygd på Vestlandet. Den måler 25 fot og er 250 cm bred (uten at jeg selv har kontrollmålt). Motoren er en BMC på 50 hk. Vi har fått med en perm med en god del historikk; kvitteringer, byggeskisser med noen ulike utkast osv. Men, i går kom jeg over en annonse på Finn.no, med en Saga 26: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36315824 I den tro at vår båt er den eneste av sitt slag i verden holdt jeg på å sette kaffen i halsen. Båten i annonsen er kliss lik vår, innvendig og utvendig! Kun detaljer skiller dem. Og som det fremgår av annonsen er denne bygget i Rogaland. Etter å ha sett denne båten har jeg begynt å spekulere og etterforske litt, og er veldig nysgjerrig på historikken til båten vår. Jeg får ikke noen båtrelaterte treff på Google når jeg søker på Norsk Hammerverk. Er det noen som vet om Norsk Hammerverk noen gang har produsert båter/halvfabrikat? Jeg ser jo at fasongen på skroget på vår M/K Diana er veldig lik denne Saga 26 på Finn. Kan det være at Saga har produsert båter med denne samme fasongen og akterkabinen uten at jeg har lagt merke til det tidligere? Har i såfall personen som bygde vår båt vært inspirert av Saga sine båter når han tegnet båten? Her er jo nødt til å være en form for forbindelse mellom disse to båtene, men jeg kan ikke helt finne ut hva som er riktig. Håper noen kan gjøre meg litt klokere! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.