Jump to content

120 V Kokeapparat / 220 V tilkobling

sirius

Recommended Posts

Når våre elektro(nikk)-eksperter får tenkt seg om, håper jeg de kan bekrefte at jeg ikke husker helt feil.

Ellers har jeg benyttet en diode for å halvere effekten til noen utelys. Årsaken var at de måtte skiftes ofte. Etter dioden har de ikke vært skiftet, og jeg ser ikke forskjell på lyset!

Teori og praksis er dessverre ikke det samme. Du får riktignok en fasefoskyvning mellom strøm og spenning og lurer e-verket. Men gjelder dette en kokeplate på 2kW, ender du opp med en bipolar kondensator på ca 500uF som skal tåle 18amp. Hvor får du tak i en slik?

At du ikke skulle se forskjel på lysutbytte med en diode i serie med pæren, tviler jeg på. Tror heller at dioden kortsluttet da du slo på første gangen og ble en liten motstand som bergrenser spenningen ørlite, men nok til at lampen får lengre levetid uten at du klarer å se at lysutbyttet er blitt svakere.

Lars H. :sleep::sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Teori og praksis er dessverre ikke det samme. Du får riktignok en fasefoskyvning mellom strøm og spenning og lurer e-verket. Men gjelder dette en kokeplate på 2kW, ender du opp med en bipolar kondensator på ca 500uF som skal tåle 18amp. Hvor får du tak i en slik?

Du har rett i det Lars, effekten er nok litt i største laget her. Det var det med teori og praksis da :confused: 

At du ikke skulle se forskjell på lysutbytte med en diode i serie med pæren, tviler jeg på. Tror heller at dioden kortsluttet da du slo på første gangen og ble en liten motstand som bergrenser spenningen ørlite, men nok til at lampen får lengre levetid uten at du klarer å se at lysutbyttet er blitt svakere.

Hadde du satt én pære med halv effekt ved siden av én med full effekt, ville du sett forskjell. Poenget mitt er at forskjellen er mye mindre enn du tror, selv om effekten er halvert.

mvh

Trond M.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...