Diddn Startet 5.August.2012 Link til dette innlegget Startet 5.August.2012 Som emnetittelen sier så lurer jeg på hvordan man regner ut bensinforbuk pr nautiske mil på en Johnson 40hk eller om det er noen som vet hva en 40 hk Johnson bruker pr nautiske mil sånn ca? Takker så mye for svar på forhånd Mvh Diddn Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 kommer helt an på båtstørrelse, motortype, 2 eller 4 takter? Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 5.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 (redigert) Det er en 2-takter som står på en Øien 16 HT som veier rundt 300kg Redigert 5.August.2012 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 kjør f.eks 5nm frem og tilbake samme sted. fyll opp tanken. Liter/nm=svaret :) Men jeg tipper vel rundt 1 liter Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 5.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Jeg kjørte 6 nautiske mil i går og da kom jeg frem til at jeg hadde brukt 6,8 L bensin så tror nok at rundt 1-1,8 L pr nautiske mil høres rimelig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Godt sprik med 1-1,8 l/n mil.. Hvis du kjørte 6 n mil og brukte 6,8 l gir det 1.13 l/n mil. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 5.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Når jeg nå regnet det på nytt så har jeg kommet frem til at 22,7L-14,48L = 8,22L som jeg fyllte på den ene tanken som jeg ikke hadde brukt. Da resterende gikk på den tanken som jeg hadde brukt på 6n mil fikk jeg 6,26L. Når jeg da regner dette ut 6,26L/6N = 1,04 L pr N mil som høres mer realistisk ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 (redigert) ja men det hørtes veldig mye ut! bør ikkje være mye over halvlitern på mila en sånn ekvipasje Redigert 5.August.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Spiller sikkert litt rolle om ferden foregikk på maks turtall, økonomisk turtall, halvplanerfart eller dorgefart. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Hadde en Evinrude 50 HK som er samme motorkonstruksjon som Johnson 40/50 to forgassere. Den brukte veldig mye bensin! Den var veldig sprek i aksen men den var veldig tørst! halvliteren på mila med en gammel 2t kan du nok bare drømme om. hvis du rekner 1-1,2 så er du nok i nærheten vil jeg tro Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bearded Beast Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 ja det er nå så, men kansje på tide å pensjonere den da om den er så tørst. En moderne 40 hk bruker ikkje mer enn 15 l/t på full spiker og 10 l/t om en slår av en 1000 O/min Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 6.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 (redigert) Det er en 40 hk Johnson i fra 98 som er lite brukt. Jeg kjørte slik at den var i plan ca marsjfart rundt 16-18 knop (øko fart?) og ikke med maks gass. Det har vel litt med forholdene å si også, om det er medstrøm eller motstrøm, samt bølger og vind vil jeg tro. Motoren er tørst,men det er nesten alle 2-taktere. Den bruker 20 L i timen på maks gass. Redigert 6.August.2012 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Om du vet den bruker 20 l/t så er det bare å dele på farten så har du jo forbruket du spør etter... Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 15 l/t på full spiker Det tror jeg også, og kobler man på en båt som ikke er større/tyngre enn at ekvipasjen orker 30 kn, så da går den på halvliteren. Kobler man på en båt som er så stor/tung at ekvipasjen ikke orker mer enn 15 kn, så bruker den altså literen pr nm. Tror også at forbruket på en eldre totakter på 40 hk kan ligge rundt 20 l/t. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 6.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 (redigert) Båten gjør 23-24,5 knop på full spiker men det sies at en motor bruker mest bensin på full spiker. Hvis jeg tar 20L / 24,5 knop får jeg 0,81L og tar jeg 20L / 17 knop får jeg 1,17 L. Det vil jo egentlig i teorien si at den bruker midre bensin på full spiker enn marsjfart noe som ikke stemmer i praksis? Redigert 6.August.2012 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 ja det er nå så, men kansje på tide å pensjonere den da om den er så tørst. Nja, det er nå et regnestykke det da. En ny 40hk koster forferdelig mye penger som kan brukes til bensin hvis man allerede har en motor som forøvrig fungerer godt. Men på lang sikt så bør en jo vurdere det, men kanskje ikke på forbruket alene. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Ja dvs enten så brukte du ikkje 6.26 liter på nevnte tur eller så var det ikkje 6 nm eller så bruker den ikkje 20 l/t på full spiker Mange variabler her. Og joda den bruker alltid betydelig meir på full spiker fremfor å slakke av litt Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Hadde en 115hk Johnson to-takter i en del år på en planende skjærgårdsjeep og den brukte ca 1,1 liter per nautisk mil med 4/4500 rpm som var den mest økonomiske farten. En moderne firetakter bruker litt i overkant av halvparten av dette til sammenligning. Hva som vil lønne seg vil da i meget stor grad avhenge av hvor mye båten brukes. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Diddn Svart 6.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 (redigert) Jeg var bare litt nyskjerrig på å se om jeg kunne finne ut av hva den bruker pr nautiske mil. Motoren går godt og bruker det den bruker sånn er det bare. Jeg har ikke planer om å bytte motor da den som jeg allerede har er jeg veldig godt fornøyd med som alltid starter når den skal samt går som en kule. Den kjøler meget godt og den separate oljetanken virker til og med som den skal. Redigert 6.August.2012 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Båten gjør 23-24,5 knop på full spiker men det sies at en motor bruker mest bensin på full spiker.Hvis jeg tar 20L / 24,5 knop får jeg 0,81L og tar jeg 20L / 17 knop får jeg 1,17 L. Det vil jo egentlig i teorien si at den bruker midre bensin på full spiker enn marsjfart noe som ikke stemmer i praksis? Du bruker vel ikke 20 liter i timen om du ligger i 17 knop? Du må ta det du bruker i timen ved nevnte fart/ farten du holdt.. 17 knop er jo 17 nm i timen.;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Diddn Svart 6.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Den bruker 20L på Maks turtall og ikke 20L på 17 knop da båten går 23-24,5 knop på maks turtall. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Da må du finne ut hvor lenge 20 liter varer i 17 knop, eller hvor mye du bruker på 1 time i 17 knop og dividere det på 17 så får du l/nm... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.