Jump to content

Hvordan regne ut bensinforbuk pr nautiske mil på en 40 hk Johnson

Diddn

Recommended Posts

Hadde en Evinrude 50 HK som er samme motorkonstruksjon som Johnson 40/50 to forgassere. Den brukte veldig mye bensin! Den var veldig sprek i aksen men den var veldig tørst! halvliteren på mila med en gammel 2t kan du nok bare drømme om. hvis du rekner 1-1,2 så er du nok i nærheten vil jeg tro

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er en 40 hk Johnson i fra 98 som er lite brukt. Jeg kjørte slik at den var i plan ca marsjfart rundt 16-18 knop (øko fart?) og ikke med maks gass. Det har vel litt med forholdene å si også, om det er medstrøm eller motstrøm, samt bølger og vind vil jeg tro. Motoren er tørst,men det er nesten alle 2-taktere. Den bruker 20 L i timen på maks gass.

Redigert av Diddn (see edit history)

15 l/t på full spiker

Det tror jeg også, og kobler man på en båt som ikke er større/tyngre enn at ekvipasjen orker 30 kn, så da går den på halvliteren.

Kobler man på en båt som er så stor/tung at ekvipasjen ikke orker mer enn 15 kn, så bruker den altså literen pr nm.

Tror også at forbruket på en eldre totakter på 40 hk kan ligge rundt 20 l/t.

Båten gjør 23-24,5 knop på full spiker men det sies at en motor bruker mest bensin på full spiker.

Hvis jeg tar 20L / 24,5 knop får jeg 0,81L og tar jeg 20L / 17 knop får jeg 1,17 L. Det vil jo egentlig i teorien si at den bruker midre bensin på full spiker enn marsjfart noe som ikke stemmer i praksis?

Guest Avmønstret#

ja det er nå så, men kansje på tide å pensjonere den da om den er så tørst.

Nja, det er nå et regnestykke det da. En ny 40hk koster forferdelig mye penger som kan brukes til bensin hvis man allerede har en motor som forøvrig fungerer godt.

Men på lang sikt så bør en jo vurdere det, men kanskje ikke på forbruket alene.

Hadde en 115hk Johnson to-takter i en del år på en planende skjærgårdsjeep og den brukte ca 1,1 liter per nautisk mil med 4/4500 rpm som var den mest økonomiske farten. En moderne firetakter bruker litt i overkant av halvparten av dette til sammenligning. Hva som vil lønne seg vil da i meget stor grad avhenge av hvor mye båten brukes.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg var bare litt nyskjerrig på å se om jeg kunne finne ut av hva den bruker pr nautiske mil. Motoren går godt og bruker det den bruker sånn er det bare. Jeg har ikke planer om å bytte motor da den som jeg allerede har er jeg veldig godt fornøyd med som alltid starter når den skal samt går som en kule. Den kjøler meget godt og den separate oljetanken virker til og med som den skal. :smiley:

Båten gjør 23-24,5 knop på full spiker men det sies at en motor bruker mest bensin på full spiker.

Hvis jeg tar 20L / 24,5 knop får jeg 0,81L og tar jeg 20L / 17 knop får jeg 1,17 L. Det vil jo egentlig i teorien si at den bruker midre bensin på full spiker enn marsjfart noe som ikke stemmer i praksis?

Du bruker vel ikke 20 liter i timen om du ligger i 17 knop? Du må ta det du bruker i timen ved nevnte fart/ farten du holdt.. 17 knop er jo 17 nm i timen.;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...