Jump to content

Solgte Mercury 30HK 2-takt, stoppet etter en uke...

fjord bris

Recommended Posts

Heisann sakkyndige båtfolk.

Jeg solgte for en tid siden en eldre båt med en nyere 2takter Mercury 30HK. Både motor og båt har vært veldig lite brukt etter jeg anskaffet meg motoren, fordi båten ikke er selvlensende, og jeg ofte reiser bort i lengre perioder i arbeidsammenheng... Derfor valgte jeg å selge dette. Motor, som max er gått 100 timer, fikk nye plugger og ble funksjonstestet (aldri vært noe galt, men har ikke vært brukt på ett år) over 3 dager før jeg la båten ut for salg. Kjøper kom og prøvekjørte båten, og velgte å kjøpe den etter å ha fått prutet den fem tusen ned fra hva jeg opprinnelig ønsket for båten. Etter en uke ringte kjøper og fortalte at motoren hadde død hen på en fisketur, lurte på hva det kunne være og om jeg visste noe om tidligere tull, evt hva han kunne gjøre..?

Jeg ble straks dårlig... Jeg er veldig nøye på at ting skal være på stell, og føler meg sånn sett som en ærlig og rederlig sjel. Kjøper bor bare 4 (!!!) KM fra meg, og jeg føler virkelig at han føler seg lurt... Har prøvd å guide han det jeg kan, og anbefalt å prøve å se etter bensinlekasjer fra tank og hele veien frem til forgasser. Har anbefalt han å prøve å bytte bensinfilter evt stille på forbruksskruen etc. Saken er at kjøper ikke er særlig motor teknisk, og grunnet jobb har jeg ikke mulighet til å se på motoren selv på en stund... Nå har han skrudd på alt som er av skruer ( lurt når man ikke aner hva man holder på med!!? ) Og motoren dør fortsatt hen etter en liten stund evt med pådrag...

Båten og motoren ble solgt "som den er" men likevell!!?? Hadde jeg ikke brukt opp pengene (brannt jo i lommen som vanlig) hadde jeg tilbudt han og heve salget på stedet, men har ikke mulighet å få tak i disse summene nå som ferien har krevd sitt av økonomien...

Spørsmålet mitt er rett og slett; hva gjør jeg? Har hverken lyst å bli sett på som en luring av han eller resten av kretsen rundt (mitt nabolag), men motoren var jo topp når jeg solgte den... Og han har jo brukt den problemfritt i en uke..

Heyhey Laksen

Jeg solgte en SAAB 9-5 2.0 for en stund tilbake, 5 dager etter han fikk bilen kjørte han den ihjel, han røyk topp pakningen og turboen noe som resulterte i at motoren skjærte seg...

Jeg solgte bilen slik den var uten noen garanti. og dette var jo greit for han når han skrev under kjøpskontrakten ..

Han ringte å sa han skulle heve kjøpet men nei. Han kjøpte den slik den var.

Han kalte meg snylter osv, men jeg visste tilbake til kjøpskontrakten han undertegnet å han ga seg..

Jeg liker å ha ting på topp hele tiden, men når jeg har mitt på det rene står jeg på det.

Syntes nesten du også bare kan gjøre det. for han kjøpte den slik den var.

Ward

Redigert av Ward (see edit history)

Forbrukerkjøpsloven skal jo liksom beskytte kjøper, men jeg syns sannelig også den bør beskytte selger mot kjøpere som har et abnormalt bruksmønster.

Sier ikke at det gjelder i ovennevnte tilfeller da :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Forbrukerkjøpsloven skal jo liksom beskytte kjøper, men jeg syns sannelig også den bør beskytte selger mot kjøpere som har et abnormalt bruksmønster.

Sier ikke at det gjelder i ovennevnte tilfeller da :smiley:

Er forbrukerkjøpsloven her gyldig i salg mellom private på brukte gjenstander solgt "som de er"? Når kjøper i tillegg har brukt båten i en uke? Hva vet man om hvordan den er kjørt etc? Vet ikke selv, men om noen kan denne loven avgjør jo den egentlig saken ganske enkelt.?

Redigert av ashfirelate (see edit history)

Det har vel litt med alder og verdi på gjenstanden å gjøre også. Hva kan man forvente liksom.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hvis en gjenstand er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med ut fra kjøpesummen og forholdene ellers så slipper man ikke unna med å bare henvise til at gjenstanden er "solgt som den er".

En skjult feil som er vesentlig og upåregnelig kan man også allikevel hefte for.

Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke mellom private.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

At han nå har begynt å kludre med den er jo på ingen måte bra og gjør alltid ting verre enn de var. Det skrikes voldsomt opp her i store bokstaver om rettigheter, tilstand og sådant men så lenge kjøper har 10 tommeltotter og tunnellsyn så kan det likegodt bare være tett tanklufting som gjør den dør hen etter en liten stund med pådrag. Og i værste fall en membran elr noe sånt som må byttes.

Nei enten får han vente til du kommer hjem og kan se på saken (som en handling av rein velvilje) eller så får han betale et verksted sjøl. Uansett så var jo den fungerende når du solgte og heile påfølgende uke. Ting går istykker innimellom, sånn er det bare. Det får han ta. Typisk nok skjer slikt ofte etter ny eiger med annet bruksmønster har kommet inn i bildet

Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke ved kjøp mellom private. Da er det kjøpsloven som e litt mindre bra for en kjøper.

Jeg mener du, om alt har fungert før, ikke har noe ansvar for motoren. Men du kan jo tilby han å få hjelpe han neste gang du har tid. Det koster deg lite og hjelper på samvittigheten.

Jeg solgte en gammel båt med en gammel yamaha 30 hk for noen år siden. Kjørte båten på henger 30 mil og leverte den( sku samme vei) han betalte og jeg dro. Da jeg kom til Oslo, ringte han og sa han ikke fikk start på motoren. Den hadde også fungert feilfritt. Jeg tilbød meg å kjøre innom på hjemveien å se på det. Så jo fort at bensinslangen ikke sto i motoren, og han ble litt flau. Han gav meg en flaske vin siden jeg var så hjelpsom og alle ble fornøyde.. :)

At han skrur på masse skruer kan jo gjøre ting vondt værre..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

"Selger er ansvarlig hvis

• Varen er i dårligere stand enn avtalen eller reklamen sier, eller hva du normalt kan forvente av den type varer.
  • Feilen ikke skyldes at du har behandlet varen feil, eller vanlig slitasje.
  • Selger bryter avtalen, har gitt feil opplysninger, eller holdt tilbake viktig informasjon.

"Solgt som den er"

Når en vare selges brukt, blir den ofte "solgt som den er". Det begrenser rettighetene dine, men du har likevel reklamasjonsrett hvis:

• Opplysningene fra selgeren ikke stemmer.
  • Selger har holdt tilbake vesentlig informasjon
  • Varen er i mye dårligere stand enn du kunne forventet deg."

Hva kan man forvente av en syv år gammel utenbordsmaskin? Til 16.000 med båt? Og som det står over ang. vanlig slitasje... Om det da gjelder bensintillførsel etc, er vel det ikke annet å forvente av en 7 år gammel maskin?

Ser dessuten tilsvarende delemotorer (25HK) selges for 9.000,- ; http://www.finn.no/f...nnkode=36380544

Og på denne må man fikse; "Kjølingen på øverste sylinder gikk tett. Må fikse kjølingen, hone og bytte ringer på denne sylinderen."

Redigert av ashfirelate (see edit history)

Jeg hadde en 25 hp mercury 2t 1988 modell som jeg kjøpte med lignende problem .

startet fint og gikk bra på tomgang, ga fullngass og den gikk litt før den døde... Da var det falsk luft som ble dratt inn i hurtikoblingen mellom slangen og motoren... Byttet kobling og motoren var som ny.

Personlig ville jeg ikke gitt reduksjon i pris da det Garantert er en bagatell som er feil siden den starter men heller vært behjelpelig og sett på motoren... Men da kommer det med tid inn igjen.

Prisen han har betalt er heller ikke ille uten at jeg vet standen på båten.

Solgte til sammenligning en 2006 modell mercury 25EL nå som hadde gått under 50 timer, kun brukt i 3 sommre til 13000,-

Redigert av bukt (see edit history)

Det er vanskelig å gi gode svar når du ikke forteller om dere har samtalt om hvordan han har brukt den og hva han har gjort.

Bånn gass ved kald motor? Sikker på at vannstråle kom ut hele tiden før / da den stoppet?

Har han virkelig begynt å fikle med diverse innstillinger (på forgasser e.l)?

Etter at den stoppet burde han overhodet ikke rørt på noe før et verksted hadde fått sett på den eller vist det til deg, med mindre han var i nød.

"Selges som den er" er virkelig blitt et vanskelig utsagn som forstås helt forskjellig ut fra kjøper eller selger.

Det finnes noen avgjørelser i klagenemder som viser det.

Det kan være langt fra bagateller; Kjøpte selv motor og båt der motoren stoppet fullstendig under høyere hastighet innledet med forsiktig oppvarming.

Det viste seg at toppen ble overoppvarmet og skjev. Motoren fikk tilstrekkelig kjøling på lave turtall, slik forrige eier hadde benyttet den, men ikke på høyere turtall. Antagelig pga tilstoppede kjølekanaler grunnet manglende ferskvannskjøring av forrige eier.

Verkstedet fant ikke ut av denne feilen ved første forsøk, ganske enkelt fordi de ikke belastet motoren nok over lengre tid, men bare sjekket at den klarte fullt turtall uten problemer i kort tid. De friskmeldte motoren.... og så skjedde akkurat det samme igjen, men denne gangen slik at motoren mistet kompresjonen på en sylinder.

Motoren måtte kasseres, dvs. leveres til verkstedet som delemotor. Ikke lønnsomt å reparere i følge verkstedet.

Her hadde altså motoren en skjult feil og mangel som ikke ville bli avslørt ved en liten prøvekjøring ut av havnen og inn igjen. "Selges som den er" betød her at den virket normalt og at kjøper hadde foretatt nødvendige undersøkelser uten å benytte stetoskop, kikkhulls-kirurgi eller plukket motoren i atomer.

Konklusjon: Hvis motoren ble solgt for en pris tilsvarende "fungerende motor" er selger ansvarlig.

Pris har vært en avgjørende faktor i de avgjørelser jeg har lest om i bilsaker.

Jeg synes du har en prisverdig holdning til problemstillingen men tenk igjennom hvor langt du bør strekke din assistanse. Du vet f eks ikke hvordan kjøper har håndtert motoren. Ikke nødvendigvis feil håndtering pga likegyldighet men like mye pga manglende innsikt og erfaring. Ta ikke stilling til hva du evt vil stille opp med før et verksted har stilt diagnosen. At kjøper uten tilstrekkelig kunnskap "skrur på alt som kan skrus på" kan utløse merkostnad og er helt utenfor hva du med rimelighet kan ta noe ansvar for.

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

• 3 uker senere...

Hei laksen!

Om det er ønskelig så kan jeg godt ta turen til kjøper, som jeg antar bor på Rennesøy, hører til på storhaug selv og er alltid glad for og kunne hjelpe!

Send meg IM eller en melding/ring meg på 480 80 323 om du ønsker litt hjelp!

Takker for ett meget generøst tilbud :yesnod: Det er slikt som er kjekt med et båt forum :thumbsup:

Og til alle dere andre;

Takker for mange gode råd. Ble enig med selger om en kompensasjon, hvor jeg betalte tilbake en del av summen for "tort og svie". Føltes egentlig litt surt siden maskinen gikk som en klokke når han kjørte fra brygga mi, men sånn er vel livet til tider. Uansett, så er avtalen nå at "motorproblemene" er kompansert for. Jeg er 3000 fattigere, men jeg har fått nattesøvnen tilbake...

Redigert av gla laksen (see edit history)

Og feilen var....?

Vet faktisk ikke helt, men kan tenke meg det var brukerfeil (bensintilførsel elller lignende, så har han gått rett på med skrujern), men nå har han skrudd og byttet så mye, at han skal levere den inn på service for å få den fininnstillt. Starter og går, men dauer av og til og røker som en skorstein.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...