Jump to content

Dieseltilsetning VP D4/D6


JRK

Recommended Posts

Hei,

 

Har hatt en VP D6 i to sesonger og denne går som en klokke. Har fulgt råd fra min lokale VP forhandler og bruker en dieseltilsetning fra Statoil som skal forbedre dieselforbrenningen.

På Sverigetur I sommer gikk forfilteret tett og den sorte belegget liknet veldig på diseltilsetningen. Filteret hadde bare vært i bruk i 50 timer. Vi fant ingen ting i filteret på motoren og heller ikke vann eller annet da vi prøvde å drenere tankene. Jeg spurte VP mekanikeren i Stenungsund om de anbefalte denne dieseltilsetningen og ble litt overasket da han sa at de ikke anbefalte dette i Sverige. Videre hadde de gått ned fra 10 til 2 micron på forfilteret

Så til spørsmålet. Bruker dere som har disse motorene dette stoffet eller ikke?

Link to post

2 micron på forfilter høres ut som å be om trøbbel. For øvrig tror jeg Bitteliten bruker tilsetningen til Statoil på sine D6.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg bruker dieseltilsetningen. Men etter hva jeg hører fra de som selger dette stoffet har etterspørselen gått ned de senere år. Dette kan tyde på at mange har sluttet å bruke det, kanskje som følge av at antall havarier har blitt færre de siste årene.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Min forrige båt, en Viksund med D-6 370 hadde gått med dieseltilsetningen siden den var ny. Jeg kjørte den i 25 timer uten, og da havarerte maskinen.

 

Tilfeldigheter? Godt mulig. Men om ikke annet enn for å forebygge hjerteinfarkt, så har jeg brukt tilsetningen etter dette:-) På tross av at to forskjellige VP verksteder har sagt det ikke har noen misjon, og faktisk bidrar til mer soting.

 

Mvh
Simon

Link to post

Jeg bruker det ja, uansett hvor jeg fyller diesel. Kan ikke se at det skal være til skade. Jeg bruker også en vedlikeholdsdose BioProtect en gang i sesongen for å ta livet av bakterier

 

Det som var i finfilteret var nok ikke tilsetning. Heller dieseldyr. Sort, seig guffe. Tilsetningen løser seg helt opp i dieselen.

 

I Sverige er marinedieselen ihht EN590. Det er den ikke i Norge. Derfor anbefales tilsetningen i Norge

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg bruker det ja, uansett hvor jeg fyller diesel. Kan ikke se at det skal være til skade. Jeg bruker også en vedlikeholdsdose BioProtect en gang i sesongen for å ta livet av bakterier

 

Det som var i finfilteret var nok ikke tilsetning. Heller dieseldyr. Sort, seig guffe. Tilsetningen løser seg helt opp i dieselen.

 

I Sverige er marinedieselen ihht EN590. Det er den ikke i Norge. Derfor anbefales tilsetningen i Norge

 

Jeg bruker som Bitteliten på våre 2 D4-260.

 

Jeg ble anbefalt dette av Volvo Penta ved Frank Finnkroken.

 

Tilsetningen er slik at den løsere seg, som du sier, helt opp og vil ikke skape problemer på noen måte.

 

Den har bare positive egenskaper ifølge Frank Finnkroken i Volo Penta Norge.

 

-G-

Link to post

La-Sa i Oslo har nå hyllene fulle av forbrenningsforbedring! Var en runde rundt på Statoilstasjoner i Oslo-området uten resultat i går kveld. Fikk tilslutt tilbud om å bestille en kartong - 12 flasker hos min like Statoilstasjon! Ringte til Statoilstasjonen på Lindøya. De viste ikke hva slags stoff dette var! La-Sa svikter ikke!

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg har aldrig brugt nogen form for tilsætning. 580 timer på mine D6-310 og ikke nogen problemer (hidtil).

 

Hvornår er et filter i øvrigt modent til udskiftning? Jeg har gået over 100 timer i år og mine forfilte er sorte på den nederste tredjedel af filteret. Jeg dræner vand og partikler et par gang hver sæson, men der er MEGET lidt (stort set intet) at hente hvilket jeg ser som et godt tegn.

Link to post

Et filter er modent for utskifting når det er tett :smiley: Noen filterholdere har vacuum målere for dette

 

Det svært interessante i mailen fra Gulliksen som Targa 23.1 henviser til er at VP nå sier at additivet har vært en forutsetning for at garanti og reklamasjonsrettigheter opprettholdes. Den infoen har aldri kommet til meg i hvertfall. Derimot har jeg et brev der VP anbefaler eiere av D motorer å bruke dette additivet.

 

Kan du poste kopi av mailen Targa 23.1?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...