JRK Startet 6.August.2012 Del på Facebook Startet 6.August.2012 Hei, Har hatt en VP D6 i to sesonger og denne går som en klokke. Har fulgt råd fra min lokale VP forhandler og bruker en dieseltilsetning fra Statoil som skal forbedre dieselforbrenningen. På Sverigetur I sommer gikk forfilteret tett og den sorte belegget liknet veldig på diseltilsetningen. Filteret hadde bare vært i bruk i 50 timer. Vi fant ingen ting i filteret på motoren og heller ikke vann eller annet da vi prøvde å drenere tankene. Jeg spurte VP mekanikeren i Stenungsund om de anbefalte denne dieseltilsetningen og ble litt overasket da han sa at de ikke anbefalte dette i Sverige. Videre hadde de gått ned fra 10 til 2 micron på forfilteret Så til spørsmålet. Bruker dere som har disse motorene dette stoffet eller ikke? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 2 micron på forfilter høres ut som å be om trøbbel. For øvrig tror jeg Bitteliten bruker tilsetningen til Statoil på sine D6. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Eureka Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 bruker fortsatt Statoil dieseltilsetning på d6'n selv om lokalt VP-verksted sier at det ikke lenger er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Jeg bruker dieseltilsetningen. Men etter hva jeg hører fra de som selger dette stoffet har etterspørselen gått ned de senere år. Dette kan tyde på at mange har sluttet å bruke det, kanskje som følge av at antall havarier har blitt færre de siste årene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ludde Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Har benyttet dette på mine to D4 siden vi overtok båten 2009, og vet at i Sverige benytter man ikke tilsetninger i det hele tatt på D-serien. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Christel III Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Min forrige båt, en Viksund med D-6 370 hadde gått med dieseltilsetningen siden den var ny. Jeg kjørte den i 25 timer uten, og da havarerte maskinen. Tilfeldigheter? Godt mulig. Men om ikke annet enn for å forebygge hjerteinfarkt, så har jeg brukt tilsetningen etter dette:-) På tross av at to forskjellige VP verksteder har sagt det ikke har noen misjon, og faktisk bidrar til mer soting. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 (redigert) Jeg bruker det ja, uansett hvor jeg fyller diesel. Kan ikke se at det skal være til skade. Jeg bruker også en vedlikeholdsdose BioProtect en gang i sesongen for å ta livet av bakterier Det som var i finfilteret var nok ikke tilsetning. Heller dieseldyr. Sort, seig guffe. Tilsetningen løser seg helt opp i dieselen. I Sverige er marinedieselen ihht EN590. Det er den ikke i Norge. Derfor anbefales tilsetningen i Norge Redigert 6.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Volvo skal ha ekstra smøring , hvorfor står i denne artikkelen Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SeaSC Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Jeg bruker det ja, uansett hvor jeg fyller diesel. Kan ikke se at det skal være til skade. Jeg bruker også en vedlikeholdsdose BioProtect en gang i sesongen for å ta livet av bakterier Det som var i finfilteret var nok ikke tilsetning. Heller dieseldyr. Sort, seig guffe. Tilsetningen løser seg helt opp i dieselen. I Sverige er marinedieselen ihht EN590. Det er den ikke i Norge. Derfor anbefales tilsetningen i Norge Jeg bruker som Bitteliten på våre 2 D4-260. Jeg ble anbefalt dette av Volvo Penta ved Frank Finnkroken. Tilsetningen er slik at den løsere seg, som du sier, helt opp og vil ikke skape problemer på noen måte. Den har bare positive egenskaper ifølge Frank Finnkroken i Volo Penta Norge. -G- Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2012 Tusen takk for alle inlegg Da fortsetter jeg med tilsetning som før. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Men etter hva jeg hører fra de som selger dette stoffet har etterspørselen gått ned de senere år. Dette kan tyde på at mange har sluttet å bruke det, kanskje som følge av at antall havarier har blitt færre de siste årene. En kollega har sjekka 3-4 steder rundt Oslo. Jeg sjekka Lasa Son. Utsolgt..... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Et sted jeg sjekket hadde sluttet å ta inn denne varen. Da blir det lett utsolgt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Kan jeg bare spørre av ren nysgjerrighet, hva er dette for noe tilsetning det er snakk om? Kan det ha med fordel at man bruker dette på dieselmotorer også? Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Bruker dette på min maskin link: http://www.qmi.no/pdf/datablad/Nye%20pdf/Qmi-dieselforbedrer.pdf Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Et nytt EU direktiv er på trappene der additivprodusenten må bevise og forklare effekten på innholdet. Står litt om det i siste Motor Boat and Yachting Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 (redigert) Har de siste gangene kjøpt dette på Padda Handel i min hjemmehavn, og der har de hatt dette hele tiden. Ikke akkurat billig men dog... her er link til butikken: http://www.padda.no/PaddaWeb/index.jsp?id=§ion=2 Redigert 8.August.2012 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Bonus Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Så at Herføl Marina hadde det da jeg var innom for en uke siden. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 La-Sa i Oslo har nå hyllene fulle av forbrenningsforbedring! Var en runde rundt på Statoilstasjoner i Oslo-området uten resultat i går kveld. Fikk tilslutt tilbud om å bestille en kartong - 12 flasker hos min like Statoilstasjon! Ringte til Statoilstasjonen på Lindøya. De viste ikke hva slags stoff dette var! La-Sa svikter ikke! Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 (redigert) Gulliksen i Ålesund har videresendt mail fra Volvo Penta til meg der det står at dette stoffet ikke er nødvendig lenger for å opprettholde garanti og reklamasjon. Eg er defor sluttet å bruke det. Redigert 22.August.2012 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Jeg har aldrig brugt nogen form for tilsætning. 580 timer på mine D6-310 og ikke nogen problemer (hidtil). Hvornår er et filter i øvrigt modent til udskiftning? Jeg har gået over 100 timer i år og mine forfilte er sorte på den nederste tredjedel af filteret. Jeg dræner vand og partikler et par gang hver sæson, men der er MEGET lidt (stort set intet) at hente hvilket jeg ser som et godt tegn. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Et filter er modent for utskifting når det er tett Noen filterholdere har vacuum målere for dette Det svært interessante i mailen fra Gulliksen som Targa 23.1 henviser til er at VP nå sier at additivet har vært en forutsetning for at garanti og reklamasjonsrettigheter opprettholdes. Den infoen har aldri kommet til meg i hvertfall. Derimot har jeg et brev der VP anbefaler eiere av D motorer å bruke dette additivet. Kan du poste kopi av mailen Targa 23.1? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Beklager skrivemåten, det står at det aldri har vært en forutsetning at additivet brukes for at garanti og reklamasjonsrettigheter opprettholdes. Har ikke tilgang til mailen dei første ukene. Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Hei, Jeg har ikke D maskiner, men søkte råd hos Gulliksen da jeg vurderte å kjøpe en båt med D motorer. Additivet var en av tingene som ble diskutert, og mekanikeren jeg snakket med sa at før anbefalte dei denne tilsetningen, men nå var dette ikke lenger nødvendig. Mvh Renita Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Det stemmer Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 sa mailen fra VP noe om hvorfor ikke additivet trengs lenger? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.