Jump to content

Cummins havari vannpumpe/reim


-morten-

Recommended Posts

Har en kjenning som var uheldig i helga med en Nordan med Cummins. alarm for temp gikk og reima hadde hoppa av og strammehjulet var løst. det kom ut kjøleveske og damp. Noen som har erfaring med dette? er det en svakhet på disse motorene? hva kan ha skjedd med vannpumpe og reimhjul?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Det er en 2,8 vet ikke betegnelsen det var visst selve hjulet på pumpa som satt løst, så det kan muligens være lageret som er gåent mente eieren. Han fikk beskjed av verksted at slikt kunne skje uansett om det var en nyere motor. selve pumpa kostet 9000 så det var uaktuelt å skifte den. det er jo bedre å skifte komponentene

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Konklusjonen på havariet: Sjøvannspumpa hadde havarert! Impeller og reim var i orden. i det ene lagret var det bare tre kuler igjen og pumpehuset var fullstendig opptæret! Han som solgte båten sa den hadde fått veldig bra service! så her har det nok vært en fabrikasjonsfeil med pumpa! Enden på visa var å bestille ny pumpe til 9000 kr

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

pumpehuset var fullstendig opptæret! Han som solgte båten sa den hadde fått veldig bra service! så her har det nok vært en fabrikasjonsfeil med pumpa!

 

Tror jeg ville fått den pumpa undersøkt litt nærmere, evt legg ut bilder i egen tråd her på BP.

 

Dersom pumpa var opptært har du kanskje et problem med krypstrøm og galvanisk korrosjon i båten. Ved å bare skifte pumpe kan du risikere at denne blir spist opp tilsvarende.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Jeg vet ikke hvor tæret den var! men i utganspungtet tenkte han bare å bytte ut innmaten i pumpa! Tror båten er en Nordan 780 2007 mod. Han som eier den fortalte at bror til forrige eier eide verkstedet der service har vært utført. Så han trodde vel motoren var fulgt opp! Erdet noe sink eller andre anoder som går på ferskvannsdelen da? sp. til dem som har ES200

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Bekymringsverdig, har ES220 selv.

Men hva er vitsen med alarm om alarmen tripper når motoren allerede har begynt å koke?

 

Det er kanskje litt annen løsning på -07 en -09? På min er det kun en reim. Så den vil slutte å lade også om reimen hopper av. Så en burde jo bli varslet ganske umiddelbart?

 

 

En post her inne tidligere om raiser? til Cummins beskrev et sted i østen hvor deler til brøkdelen av prisen kunne bestilles.

Jara Wynja

Link to post

Tror han fikk både alarm for strøm og temp, men tror ikke motoren var skadelig varm. alarmen går jo sikkert en stund før kritisk varmgang! Jeg har foresten liten tro på å kjøpe kina prodserte hovedkomponenter som har spessielle materialspesifikasjoner! Selvfølgelig er 9000 horribelt dyrt, men jeg hadde også kjøpt en slik komponent original

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg hadde også lekkasje på sjøvannspumpa på min 2.8 200ES 2007 mod.

Demonterte pumpa, og det viste seg at den keramiske tetningen var gåen.

 

Dette hadde resultert i lager havari, og det kom brunt rustvann utigjennom det lille hullet i pumpehuset.

Pga horrible priser på ny tetning evt ny pumpe, så valgte jeg å modifisere huset, slik at jeg fikk plass til en simring isteden. (med rustfri fjær).

Satte på en "Speedy sleeve" fra SKF på akslingen, for å begrense slitasje fra simringen.

 

Fikk tak i nye lager for noen hundrelapper, og monterte pumpen isammen igjen.

Skiftet også impeller da denne hadde begynt å sprekke. (etter 4år og ca 100 timer gangtid).

 

Pumpen har nå fungert fint i 100 timer etterpå:)

Link to post

Da er det kansje en liten svakhet på den motoren da! Han sa at den tettningen kosta 2000 kr. Konklusjon er vel at alle dere med den 2,8 motoren må følge med på dette da slik at man er lit i forkant.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...