-morten- Startet 6.August.2012 Del på Facebook Startet 6.August.2012 Har en kjenning som var uheldig i helga med en Nordan med Cummins. alarm for temp gikk og reima hadde hoppa av og strammehjulet var løst. det kom ut kjøleveske og damp. Noen som har erfaring med dette? er det en svakhet på disse motorene? hva kan ha skjedd med vannpumpe og reimhjul? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tkb Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Regner med dette er en ES 200. Har hatt en slik, og aldri hørt om svakheter på strammehjul. Fin patent, hvor det er enkelt å bytte reim. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2012 Det er en 2,8 vet ikke betegnelsen det var visst selve hjulet på pumpa som satt løst, så det kan muligens være lageret som er gåent mente eieren. Han fikk beskjed av verksted at slikt kunne skje uansett om det var en nyere motor. selve pumpa kostet 9000 så det var uaktuelt å skifte den. det er jo bedre å skifte komponentene Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tkb Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 ES 200, 2,8 ja. Dette er nok slikt som skjer. På den jeg hadde, løsnet boltene til servoen, den ene brakk sågar av pga slakk. Har hørt om flere som har opplevd dette, så det bør han sjekke. Den har egen reim nede til venstre, sett forfra. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2012 Konklusjonen på havariet: Sjøvannspumpa hadde havarert! Impeller og reim var i orden. i det ene lagret var det bare tre kuler igjen og pumpehuset var fullstendig opptæret! Han som solgte båten sa den hadde fått veldig bra service! så her har det nok vært en fabrikasjonsfeil med pumpa! Enden på visa var å bestille ny pumpe til 9000 kr Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
SF Svart 9.August.2012 Del på Facebook Svart 9.August.2012 pumpehuset var fullstendig opptæret! Han som solgte båten sa den hadde fått veldig bra service! så her har det nok vært en fabrikasjonsfeil med pumpa! Tror jeg ville fått den pumpa undersøkt litt nærmere, evt legg ut bilder i egen tråd her på BP. Dersom pumpa var opptært har du kanskje et problem med krypstrøm og galvanisk korrosjon i båten. Ved å bare skifte pumpe kan du risikere at denne blir spist opp tilsvarende. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
-morten- Svart 9.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2012 Jeg vet ikke hvor tæret den var! men i utganspungtet tenkte han bare å bytte ut innmaten i pumpa! Tror båten er en Nordan 780 2007 mod. Han som eier den fortalte at bror til forrige eier eide verkstedet der service har vært utført. Så han trodde vel motoren var fulgt opp! Erdet noe sink eller andre anoder som går på ferskvannsdelen da? sp. til dem som har ES200 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
SF Svart 9.August.2012 Del på Facebook Svart 9.August.2012 (redigert) Erdet noe sink eller andre anoder som går på ferskvannsdelen da? Var det ikke sjøvannspumpa som har havarert? Denne skal ikke tæres opp på får år, her må det være noe bakenforliggende. Kan det være kavitasjon? Konklusjonen på havariet: Sjøvannspumpa hadde havarert! Redigert 9.August.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
-morten- Svart 9.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2012 Det som var snedig var at lagrene var helt gåen,og det ene lageret var det bare tre kuler igjen av! Jeg tipper det har vært en feil i pumpa. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Jan E. Svart 9.August.2012 Del på Facebook Svart 9.August.2012 Bekymringsverdig, har ES220 selv. Men hva er vitsen med alarm om alarmen tripper når motoren allerede har begynt å koke? Det er kanskje litt annen løsning på -07 en -09? På min er det kun en reim. Så den vil slutte å lade også om reimen hopper av. Så en burde jo bli varslet ganske umiddelbart? En post her inne tidligere om raiser? til Cummins beskrev et sted i østen hvor deler til brøkdelen av prisen kunne bestilles. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
-morten- Svart 10.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2012 Tror han fikk både alarm for strøm og temp, men tror ikke motoren var skadelig varm. alarmen går jo sikkert en stund før kritisk varmgang! Jeg har foresten liten tro på å kjøpe kina prodserte hovedkomponenter som har spessielle materialspesifikasjoner! Selvfølgelig er 9000 horribelt dyrt, men jeg hadde også kjøpt en slik komponent original Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Charlie66 Svart 11.August.2012 Del på Facebook Svart 11.August.2012 Jeg hadde også lekkasje på sjøvannspumpa på min 2.8 200ES 2007 mod. Demonterte pumpa, og det viste seg at den keramiske tetningen var gåen. Dette hadde resultert i lager havari, og det kom brunt rustvann utigjennom det lille hullet i pumpehuset. Pga horrible priser på ny tetning evt ny pumpe, så valgte jeg å modifisere huset, slik at jeg fikk plass til en simring isteden. (med rustfri fjær). Satte på en "Speedy sleeve" fra SKF på akslingen, for å begrense slitasje fra simringen. Fikk tak i nye lager for noen hundrelapper, og monterte pumpen isammen igjen. Skiftet også impeller da denne hadde begynt å sprekke. (etter 4år og ca 100 timer gangtid). Pumpen har nå fungert fint i 100 timer etterpå:) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2012 Da er det kansje en liten svakhet på den motoren da! Han sa at den tettningen kosta 2000 kr. Konklusjon er vel at alle dere med den 2,8 motoren må følge med på dette da slik at man er lit i forkant. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.