Jump to content

Er dette biltema batteriet godt nok som start og forbruksbatteri ?

bergetun

Recommended Posts

Må bytte både start og forbruksbatteri i båten før neste utflukt i båten, så lurer på å gå til anskaffelse av 2 stk 100ah batterier fra Biltema.

http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri-ovrig/SMF-batteri-8080/

Det ene batteriet skal brukes som startbatteri og det andre som forbruksbatteri.

Motoren er en lettstartet Volvo Penta D3-190

Er det greit nok ? Har rett og slett ikke råd til å kjøpe noe dyrere batterier

Dette er sannsynligvis plenty godt nok. CCA - Cold Cranking Amps - som er viktig for start av motor er jo ikke oppgitt på dette batteriet, men jeg kan ikke tenke meg at det står noe større batteri i de Volvo personbilene som går med samme motor (kalt D5 tror jeg) - og det skulle derfor være godt nok. Hadde selv temmelig tilsvarende startbatteri med VP KAD43 som er en adskillig større motor og det funket helt fint.

Jeg kjøpte tre av disse som forbruksbatterier (3*100 Ah) i sommer. Var egentlig ute etter BTs 95Ah AGM, men de hadde ikke på lager der jeg var. Batteriene har fungert veldig bra som forbruk de fire uke jeg har aktivt brukt de i sommer. Batteriene er etter hva jeg kan forstå mer optimalisert som forbruk og f eks for solceller enn de andre noe rimeligere SMF batteriene BT selger. Som startbatteri kan du sikkert greie deg utmerket med et mindre og noe rimeligere f eks SMF fra BT. Sjøl bruker jeg Optima 55 Ah på min 7-liter diesel sekser. Suverent. Men dyrt..........

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

for å gjøre det hele mere forvirrende og frustrerende, så bør du vel også se på hva slags landstrømlader du har og hvilken type batteri denne passer best til, evt. om du kan programere den til valgte type batterier. -Ikke at jeg kan så mye om dette, men har fått et inntrykk av at dette er vesentlig...jfr div. tråder om temaet. :)

bare nevner det hvis man går for agm batteri som er godt egnet til forbruk det og så er det lurt å kikke litt på hyttetorget f.eks der prisen er bedre enn biltema.

kommer til å rive ut de gamle syre batteriene i båten å bytte de til biltema smf til vintern...

Det er nok riktig som du skriver, har nettopp kjøpt to stk agm a 215 amp/h batterier til hytta, samt en kraftig lader på 80 a passende til formålet - men fra www.sparelys.no. Her finnes også mye bra i LED. Nå skal jeg bytte ut forbruksbanken i båten og tror jeg går for vanlige syrebatterier her, rett og slett for å spare tilleggssutgifter til ny lader. Den gamle er ikke beregnet for agm (kan ikke stilles om). Har vurdert Biltema, men er, til tross for det som skrives her, usikker på kvaliteten. Noen opplysr at BT-startsbatterier har holdt i 12 år osv, men det er vel kanskje ikke så oppsiktsvekkende....jeg er mer interessert i erfaring med forbruksbatterier.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Valgte tilslutt følgende batterier : (etter tips fra Biltema)

Startbatteri : 100A Sølv Kalsium (880 CCA) Kr 1299,- Link : http://biltema.no/no...batteri-802604/

Forbruksbatteri : 100A SMF (Ukjent CCA) til 999,- Link: http://biltema.no/no...batteri-804641/

Det viktigste for meg er at jeg alltid har nok juice til å starte den grønne diesel klompen, så får melken bli lunken og ungene sure fordi ikke TV'en virker :D

Edit : Hmm.. glemte at lunken øl ikke er så godt, så TVen for holde seg av.

Redigert av bergetun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...