btor Startet 6.August.2012 Link til dette innlegget Startet 6.August.2012 Hei, For god tetning på skroggjennomføringer ser jeg at mange her anbefaler Sikaflex. Er det da den typen som tørker helt, eller den som ´aldri´ tørker? Sistnevnte er vel sikrere mot fremtidig lekkasje hvis en senere skulle vri ørlite på skroggjennomføringen under vedlikehold etc...? Jeg har en Sollux 24´ og leser jo om marerittet med fastkorroderte skruer i aluminiumslistene rundt vinduene. Nå har jeg tenkt å dusje vann over hvert visdusparti for å sjekke hvor det evt. kommer inn litt vann, og demontere bare disse stedene. Hvilken tetningsmasse bruker jeg? Før brukte vi bare vindustetningsmasse som ´aldri´ tørket. Er dette fremdeles best? Har biltema noe bra der også eller hvilken type anbefales..? hilsen btor Sitér dette innlegget Link to post
123321 Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 har selv brukt teq7 og fått vridd litt på gjennomføringa uten at det begynte å lekke. blir litt bevegelse når jegmonterte nye t stykker på gjennomføringene. ellers er silikon type sika godt det og de aller fleste silicon typer herder helt inn men locktight blåsilikon er god den også fåes hos tools bla. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Du kan gjerne bruke Tec7 eller lignende på skroggjennomføringer. Når det gjelder vinduer/luker så søk på Terostat på forumet. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ebonita Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Sika 291 tror jag att det skall vara om man använder Sikaflex. Men om man senare vrider på en undervattensgenomföring så hade jag nog packat om den med nytt tätningsmedel före sjösättning. Alternativet kan ju bli nytt kranlyft... Sitér dette innlegget Link to post
Egil S Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Når det gjelder tetting av lekkasjer i vinduer så bør du prøve capt Tolley's først. Med mindre det er store lekkasjer (hurtig drypping) så kan dette løse problemet ila 15 minutter. Jeg gjorde lite forarbeid, tørket kun av områdene i overkant av listene med en våt klut før jeg dro flasketuppen bortover mellom pakningen og skroget og så at "melken" fløt ut i fugen. Noen steder ble middelet borte ila kort tid, men jeg bare etterfylte disse partiene fortløpende de første minuttene. La bare middelet i overkant av vinduene. Kunne se at det fløt opp smusspartikler i fugen og hadde egentlig liten tro på at dette ville bli tett, særlig da det begynte å regne etter 10 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Eg bruker sikafleks 291. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Mix Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Sikaflex 291 er etter min mening totalt ubrukelig til dette formålet. Ja den egner seg utmerket til flater som ligger i klem, f.eks til skroggjennomføringer. Men til fuging- ertstatning av vinduspakninger til luker etc. har Terostat mye mye bedre alternativer. Spør VannTro om råd. Dette vet han alt om. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 (redigert) Fant ikke igjen noen av de gamle trådene angående tema som forklarte dette på noen god måte, så jeg får ta det en gang til. Har man vinduer som kun sitter med gummilist må listen enten skiftes eller man kan forsøke med en midlertidig reparasjon med Kapt. Tolleys Har man limte vinduer må disse skjæres ut og limes inn på nytt med en MS-Polymer eller Polyurethan elestisk lim. Har man vinduer med skrudde aluminiumsrammer skal disse demonteres og man benytter Terostat 2759 mellom utvendig ramme og skrog/overbygg Skrudde luker på samme måte som skrudde vinduer. Fremgangsmåten ved skrudde vinduer er som følger. Konstruksjonen er gjerne glass-gummipakning-aluminiumprofiler. Dette er den utvendige "biten" av konstruksjonen. Denne "delen" påføres riklige mengder Terostat 2759 og presses mot skrog/overbygg fra utsiden. Deretter monteres det ved at innvendige aluminiumlister skrus fast i den utvendige delen fra innsiden. et vil da tyte ut en del overflødig masse og denne venter man 20-30 minutter med å fjerne(litt løsemidler som skal ut først). Man plukker av litt masse til man har en klump i hånden, denne dyttes deretter suksessivt mot den resterende massen som vil feste seg til klumpen. På denne måten fjerner man det overflødige. Terostat 2759 er resistent mot vaskemidler og vil ikke danne noen missfarging rundt området den er benyttet på. Den dekkes av aluprofilene og vil ikke synes som noen stygg fuge. Fremgangsmåten er den samme for luker. Massen herder ikke, noe som gir muligheten til demontering senere. Den føles som tyggegummi(mindre klebrig) etter 20-30 minutter. Ikke vent for lenge med fjerning av overskytende, da kan man risikere å dra med seg noe av massen under profilene og det skal man selvfølgelig ikke. Kjøpes hos de aller fleste caravanforhandlere da den også benyttes som tetning i de fleste sammenføyninger i campingvogner(luker-vinduer-listverk-skruehull-plateskjøter etc.). Redigert 7.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nemo Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Hei. Jeg har brukt Terostat 2759 etter at jeg fann innlegget til Vann Tro. Resultatet er absolutt vellykket og i tillegg er det fantastisk enkelt å bruke. Legger ved tink tilø tidigere innlegg. https://baatplassen.no/i/topic/92157-er-baatlivet-oppskrytt/page__st__20 På side 2, gå til innlegg 39. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Hyggelig å se at tipsene kommer til nytte Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
btor Svart 10.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Tusen takk for informative svar. Jeg har også litt lekkasje der baugrekkverk og badetrapp boltene går gjennom dørken. Kan / bør jeg bruke Terostat der også? Det er sveist ca 35mm Ø syrefaste skiver på oversikden av rekkverk / badetrappbøyle boltene. Skivene ligger an mot dekket og de snøres ned med mutter og skive på undersiden. Har vurdert å få tak i neoprenskiver mellom dørken og den sveiste skiva, eller bør disse ligge rett an mot glassfiberen i dørken slik at det blir minst mulig bevegelse? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.