Jump to content

Volvo Penta md11c, oljelampen lyser

Båtfolk

Recommended Posts

Er det noen som har virkelig GOD peiling på Volvo Penta md11c? Jeg har problemer med oljetrykket etter vi tok inn vann i akslingen slik at drivreimen slynget vann rund i hele motoren. Oljelampen begynte å lyse og jeg har olje på motoren, jeg har skiftet oljefilter og giveren til lampen men uten suksess. Vi startet også motoren med oljetrykksgiveren ute for å se om det kom olje og det gjorde det. Er det noen som har flere forslag til hva ellers det kan være?

Jeg tar imot alle forslag for nå er jeg nesten tom for ideer. Jeg skal sjekke bakslaget også for olje.

Jeg er helt ny i båtverdenen i fjor så jeg er ganske grønn når det kommer til motor :(

Håper det er mange som svarer :)

Mistet oljetrykk på gearet her om dagen. Dukket ned i maskinen for å peile. masse vannsprut ved gearet. Det viste seg å være en kort stropp rundt akselen, som var glemt igjen etter en tidligere reparasjon. Stroppen pisket ned i bunnvannet og dusjet oljetrykkgiveren ganske grundig med sjøvann. Etter litt rengjøring av terminaler og tørking, var olje trykket normalt. Håper dette er til hjelp :worry:

Det at det har sprutet sjøvann omkring kan ha kortsluttet koblingene til oljelampen et eller annet sted.

Giveren for oljetrykk kan du teste med et multimeter uten at lampen er tilkoblet.

Test når motoren går og når motoren står.

Du kan også erstatte oljetrykkgiveren med et manometer for å sikre deg at du har riktig oljetrykk.

Hvis oljetrykket er lavt bør du kontrollere silen i stigerøret til oljepumpen.

Det kan du godt gjøre uansett.

Peilepinnen for oljen er skrudd ned i en messingkrans, denne skrur du ut og da får du ut silen som sitter fast i denne messingkransen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...