terje w Startet 6.August.2012 Link til dette innlegget Startet 6.August.2012 Hei. Første post på dette forumet Har kjøpt naust, der er det støpt betongdekke som skråner svakt rett ned i sjø, 7-10m kanskje. Vet ikke hvor mange grader hellingen er men det er forholdsvis slakt tipper 15grader kanskje. Har ikke kjøpt båt enda, men det blir en skjærgårdsjeep av noe slag fra 17-20 fot. Antar vekt på båt + tralle blir liggende på rundt 1000kg. Lurer på om en sånn vinsj som de selger på biltema er dugende til å trekke opp båt/vogn: http://www.biltema.no/no/Bat/Festebeslag/Vinsjer/Vinsjer-30050/ De har en der som går til 1350kg. Eller er disse kun beregnet på å festes på henger for å trekke båten opp på hengeren? Eller har noen et bedre tips om manuell vinsj for opptrekk? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Kjøp en som er så stor at du flytter sveiva over på det andre siden av vinsjen slik at du får et lettere gir. Hadde en slik på båthengeren og dro en 16foter opp på den. Kunne være tungt hvis det ble for bratt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Velkommen! Vil tro at en 17/20 fots skjærgårdsjeep vil veie 800/1300kg båt/motor og bensin/utstyr så jeg ville definitivt gå opp i størrelse på vinsjen, og jeg ville oså ha valgt en el-vinsj. Har det selv på båthengeren og er en drøm å operere. Med dårlig rygg så er det også et rent must av den grunn! Den vinsjen du viser til fra Biltema vil jeg tro er den samme jeg kjøpte/brukte for en 15 fots seiljolle som veier rundt 250 kg og vil være alt for pinglete for ditt formål. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
lasmarquezas Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 En ting er hva vinsjen faktisk tåler, noe annet hva som er komfortabelt for armer og rygg. Viktig at sakene er slik at det ikke blir et ork å dra opp. Ingen tvil om at el-vinsj er tingen, forutsatt at naustet har strøm (slikt er ikke alltid vanlig i fjordarmene på Vestlandet). Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Trenger ikke engangs strøm i naustet for min båthenger er heller ikke tilkoblet el-nettet! Ja, man trenger å lade batteriet en gang i blant, men det er da kurant? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
lasmarquezas Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Sant, jeg så for meg et annet opplegg, noe à la det vi planlegger i et gammelt familienaust vestpå. Uansett, det essensielle er å velge et opplegg som virkelig letter jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 En kompis (på vestlandet) som har rigget seg med 12v vinsj og batteri som haler opp det meste i naustet, ink en Tobias, tror det er 24 fot. Men de har jo ikke båten inn i naustet i tide og utide. Om den skal opp hver gang etter bruk blir det jo litt værre. Men uansett, ett 12v opplegg og et par batterier å bytte på ifht lading så bør det jo gå greit, ser ikke for meg at en oppvinsjing tar veldig mye strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.