Jump to content

helt newbie, Viksund snekke er det bra første familiebåt?


Martin Blomberg

Recommended Posts

jeg har nå begynt å tenke tanken båt istedet for campingbil eller hytte.

budsjett for kjøp er ca 120 000kr.

1. er Viksund snekke bra første familiebåt?

2. jeg er av typen som foretrekker å sette ut mekanisk arbeid til verksted selv om jeg godt kan forstå teknikk og hva som er feil /skal repareres. er Viksund snekker beheftede med mange modellfeil?

3. er det mange verksteder som "kan" disse snekkene?

4.Sikkert dumt spørsmål, men er det mulig å få Vikersund snekker opp i høyere fart enn 10-12 knop ? (husk jeg er helt newbie på dette :-) )

5. finnes det snekker av andre fabrikat i den prisklassen som er bedre som familiebåt (ink overnatting og fisketurer).

6. funker snekker utomskjærs eller velter de om man overraskes av hardt vær?

 

tusen takk for overseende med newbie spørsmål men jeg prøver å lære meg mer om snekker.

Link to post

Først av alt, velkommen til BP.

Du har stillt veldig mange gode spørsmål. Jeg kjenner ikke viksund snekker alt for godt. Men etter en del år i sjekte så er det vel ikke stor fare for at de velter utaskjærs.

Båtene tåler ofte mer en mannskapet. Men det er svært sunnt å være forsiktig med uvær. for selv om ikke båten velter, kan den få feks motorstopp. Og det er ikke trivelig.

Når det gjelder fart, vil jeg anbefale deg å bruke finn.no som en god pekepinn på fart på de forskjellige båter. Legg inn pris og antal senger du trenger.. så får du se utvalget.

Lykke til, og bare bruk BP til å spørre mer.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Som eigar av ei Viksund 880 snekke vil eg gjerne anbefale desse, solid bygget med stor fin salong og ei fantastisk bysse som ein ikkje finn i andre snekker i denne størrelse. Desse snekkene ligg i fra hundre tusen og oppover. Vi betalte 130' for to år siden. Max fart 9 knop med 60hk. Vi er veldig godt fonøgd med snekka men vurderer overgang til annen båt grunna den begrensa farten.

Link to post

Velkommen på BP, her er ingen spørsmål dumme. Spør i vei, du.

 

Har ikke selv erfaring med Viksund, men der jeg vokste opp var sjarkene fra Viksund populære blant yrkesfiskerne, og det sier vel noe om kvalitet.

 

Snekkene fra Viksund er kjent som gode i sjøen, men de er vel kanskje ikke de som har prioritert bokomforten høyest. Har selv noen år i Nidelv 24, den hadde gode boforhold til å være en såpass liten båt.

 

Med ditt budsjett blir det jo en eldre båt, sannsynligvis med tilårskommen motor. Og gammel båt betyr en god del vedlikehold og stadige reparasjoner, så det blir et pengesluk dersom du skal på verksted med alt. Så det er nesten en forutsetning å kunne fikse mye selv, i tillegg til at det ligger mye sikkerhet i å kjenne båten og kunne håndtere motorstopp og annet underveis.

 

Båt er båt, produsentene bruker de samme underleverandørene på motor, gir, propellanlegg, styresystemer og annet teknisk ombord. Så alle båtverksteder kan i praksis reparere alle båter. På nyere motorer og mer avanserte systemer har kanskje "merkeverkstedene" noen fordeler.

 

Mer fart enn 8-10 knop får du nok ikke ut av en Viksund-snekke, heller ikke av andre snekker i samme størrelse, det setter skroget begrensninger på. Skal du ha mer fart enn 12 knop må du over på en halvplaner.

 

Bedre snekker? Ja, det kommer helt an på hva du prioriterer og på smak og behag, og på hvordan du og familien skal bruke båten. Utvalget er i hvert fall stort på finn.no. Sett dine søkekriterier og kos deg med å sammenligne ulike båter du får til den prisen.

 

Lykke til med båtlivet!

Link to post

Viksund snekke kan anbefales, solide båter med gjennomtenkte løsninger. Men fart over 12 knop er bare å glemme, dette er konvensjonelle snekkeskrog med dyp kjøl. Jeg klarer å presse min Columbi 27 opp i 11 knop med 70hk, men da blir den direkte skummel å styre. Marsjer helst rundt 7,5 knop.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Kjenner ikke Viksund spesielt, men snekker er generelt fine begynnerbåter. Jeg ser Nidelv 24 er nevnt. Snekker er litt leie å bakke med, men ellers er de enkle å håndtere. En snekke gjør sjelden særlig mer enn 9 knop så særlig høyere hastigheter enn dette bør du i utgangspunktet ikke forvente, selv om det faktisk finnes eksempler på såkalte snekker som gjør opp mot 22 knop. Enkel motorservice bør du lære deg selv hvis det ikke skal bli uforholdsmessig dyrt. Plastsnekker er som regel utstyrt med enkle dieselmotorer som alle i prinsippet kan skru på. Får du tak i en båt med Yanmar-motor kan du også forvente minimalt med problemer.

Link to post

Jeg har vært lykkelig eier av Viksund 27 Culumbi(forgjengeren til 880).

En meget solid båt med tykt laminat. Farten med Yanmar 3QM30(33hk) var 7kn. Toppet på 8,5kn.

Båten ruller en del i sidesjø som alle snekker, men den føles meget god i sjøen grunnet lang dyp kjøl.

Den er en drøm å legge til med i sterk vind pga denne kjølen, men desto mer følsom for sterk strøm.

Vi bygget om kalesjen akter ved å legge til en ekstra kalesjestang noe som ga god sitteplass også helt akter(fikk ikke lengre kalesjen i hode), 880 har denne varianten originalt.

Ingen lekkasjer i vinduer eller luker(1979mod solgt i 1999).

Viksund har selvlensende akterdekk og egner seg derfor perfekt til fisking, bare å spyle bort slo.

 

Når det gjelder sjødyktigheten til Viksund 27(880) så er den meget god. En 27 som ble tatt som dekkslast i Bergen ble skylt over bord i storm. Den ble senere funnet igjen på Shetland helt tørr !

Man kan oppleve å få sjøen helt opp på sidevinduene, men det er aldri noen fare, du gir deg lenge før båten. Min Viksund hadde 700kg ballast i kjølen og var levert ferdig til rigging med seil noe mange av dem er. Dette bedrer stabiliteten i høy sjø.

Erling Viksund ville på begynnelsen av 70-tallet også vise frem at glassfiber var et solid byggemateriale og heiste en båt opp i kran for så å slippe den i bakken(jeg husker ikke høyden), noe som gikk bra.

 

Båtene er utstyrt med kjent utstyr som de fleste kjenner godt til. Reparasjoner bør ikke volde stort bry. Jeg kjenner heller ikke til kjente feil.

PS. Kjøp helst en båt med kurant motor med ferskvannkjøling. Volvo Penta, Yanmar, FordSabb.

Hold deg unna den motoren jeg hadde, 33hk Yanmar med saltvannkjøling. De har tynt gods i blokk/topp og begynner nå å bli så gamle at det er fare for sprekker. Jeg ser det ligger noen av dem på nett.

 

Her er jo et flott eksemplar: http://www.finn.no/f...nnkode=35855646

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Har hatt Viksund 25 før, og akkurat kjøpt meg Viksund 27 nå. Akterenden på skroget på disse båtene er ikke brede og flate, så det er ikke godt tilpasset halvplanerfart. Men det finnes andre skrog som er det (også i det pris-sjikt du nevner), ta en titt på Comet 26, Kragerø 26 eller Scand 25.

 

Jeg synes Viksundene fra 70-tallet har mange gode fasiliteter for en båt, der det selvlensende akterdekket er i særklasse og inviterer til maririme aktiviteter, også i ruskevær. Dette mangler i mange andre snekker i tilsvarende størrelse, der uteplassen fort får mer et stuepreg, og det er underforstått at man helst skal sitte ned med en kaffekopp i hånda. Dette er selvsagt litt overdrevet, men det er noe i det likevel.

Så da spørs det litt hva man ser for seg å bruke båten til, egentlig.

 

Lykke til.

Link to post

Snekkene fra Viksund er kjent som gode i sjøen, men de er vel kanskje ikke de som har prioritert bokomforten høyest. Har selv noen år i Nidelv 24, den hadde gode boforhold til å være en såpass liten båt.

 

Den der skjønte jeg ikke helt!? Bokomforten i min Columbi 27 er noe heelt annet enn det man opplever i en Nidelv 24. Stor og god bysse med 2meter arbeidsbenk, dinettløsning med fire sitteplasser og stort bord, store vinduer som gir god utsikt fra bysse og middagsbordet og i tillegg en egen lugar forut med to lange overkøyer og en mindre underkøye egnet for et par barn. I tillegg kan dinetten gjøres om til en seng på ca 185x120cm. Dette er en tett båt, nbehagelig i regnvær. I tillegg har den et suverent selvlensende akterdekk med kalesje over, så det er en båt som egner seg godt både til hobbyfiske og turbruk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

takk for alle svar!

skikkelig flott forum dette her :-)

 

jeg ser på viksunds hjemmeside at 880 Frontier ble produsert mellom 1979-1987. Er det slik med båter som med biler at tidlige årsmodeller i serien har en del konstruksjonfeil som rettes opp etterhvert, slik at det beste kjøpet er fra siste året båtmodellen ble produsert?

 

hva er levetiden på originalmotorene i Viksund snekkene fra 70-80 tallet?

(skal jeg budsjettere med bytte av motor innom 1-5 år om jeg kjøper med originalmotor?)

Link to post

Viksund ble levert med mange motoralternativer. Mest FordSabb og Yanmar. Det som er viktig er at den aktuelle motor har ferskvannkjøling(varmeveksler).

Det er nok ikke gjort store endringer på modellene slik som du tenker på i forbindelse med bil. Husk at båtbyggeren lager båten, resten slik som motor, styring, bunnventiler, tanker, etc er det andre som produserer.

Anbefaler deg å ta med en båtkyndig når du ser på båt. Er du veldig i tvil så har KNBF BESIKTIGELSESMANNSORDNING. det kan jo være noe å benytte om du er usikker på tilstanden til en båt du har lyst på.

http://knbf.no/besiktigelsesmannsordning.php

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det er ikke uvanlig at båter har barnesykdommer, men det kan også være snakk om feil som er unike for den enkelte båt. Velholdte bruktbåter har som regel fått rettet vesentlige feil og mangler.

 

En velholdt liten dieselmotor fra 70-80 tallet skal kunne holde i mange år ennå så dette trenger ikke være noen problemstilling du trenger å ta høyde for, men i en bruktbåt må det likevel påregnes uforutsette utgifter.

Link to post

To nye spørsmål, håper dere har tid og mulighet å svare og stort takk til alle som har svart og gitt meg verdifull kunskap om Viksund!

 

1. Hva skal man regne med i driftsutgifter per år for en Viksund snekke? (ikke ink diesel, båtplass, forsikring).

 

2. Dere som har hatt en Viksund snekke;

a) Hva var det som gjorde at dere solgte den?

b) Fikk dere ønsket pris? (prøver å få et bilde at bruktmarkedet for Viksund snekker)

c) Hvor lang tid brukte dere på å selge snekka?

Link to post

Driftsutgifter for min del var olje/filtre/polish/zink/bunnstoff. Vil tippe dette kom på 3-4000,-

Solgte den pga hyttekjøp

Fikk ønsket pris, men dette var i 1999 (150.000,-) Den ble solgt til en kar i Torshavn på Færøyene. Han kom og hentet den, tok Svenskekysten nedover og krysset over til Hanstholm i Danmark.

Deretter handlet han mast i Danmark og tok alt som dekkslast på Smyril-line fra Hanstholm til Torshavn. Grunnen til at han skulle ha Viksund snekke var at det var den eneste båttypen som taklet bruken på Færøyene(tøff sjø og mye fiske).

Den ble solgt etter 1 uke, men hentet først en måned etterpå(han måtte jo planlegge dette).

Det var for øvrig den hyggeligste båthandel jeg har gjort. Ikke bare var karen koselig, men han kom med både whiskey og sigaretter som han hadde handlet på båten fra Danmark til Norge. Det var ikke hver dag han handlet båt i Norge, så dette måtte feires. Den dagen han dro hadde vi høytidelig overrekking av vipelen til Torshavn Båtforening og min fra Holmen Motorbåtforening. Deretter "firte" vi det Norske flagget på hekken og heiste det Færøyske......

 

Dette var nok ikke helt representativt, men en hyggelig historie om et båtsalg litt utenom det vanlige :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Kjøpte meg selv en Viksund 27 Colombi i Mars i år. Gikk den fra Horten til Nordland i rundt 7 knop fart. Det tok sin tid, men var absolutt en tur med terapi og kos. Båten er blandt de tryggeste i sin klasse, men som deplasement-båt får du ikke mye fart på dem uansett hva du gjør. Motorene i disse var forskjellige både av type og størrelse, men alt i alt kan det sies at gamle dieselmotorer er enkle i konstruksjonen, virker noe tunge, og deler kan stort sett skaffes til dem alle. Min 36 hk BMC bruker 5 liter i timen så forbruket kan ikke være unnskyldningen for å komme seg på havet. Båten egner seg meget godt som førstegangs båt, da den både har et fartsområde du greit behersker, samt en konstruksjon som tåler en trøkk dersom du skulle feilberegne farten inn til brygga. Disse båtene er også ferdig nedskrevet, slik at pengene ikke forsvinner. Du får igjen det samme som du gir for en slik båt dersom du tar vare på den. Lykke til :)

Link to post

Viksund er et navn med gode båter i flere generasjoner. Har god erfaring med en Viksund Goldfish. Meget sjødyktig båt, men som alle deplacement båter så ruller de litt i sidesjø. Men det er en sikker måte å ferdes på sjøen. Skroget er av mange betegnet som litt gammeldags, og maks hastighet er nok 7-9 knop. Lensbar dørk akter er viktig hvis det skal fiskes. Frua i huset setter pris på at alt fiskeslog og blod er børsta av og spylt vekk. Dette segmentet har fortsatt en viss stabilitet også når det gjelder pris, til tross for at det er mange tilbydere for tiden. Men at det er solide greier er nok alle enige i. Lykke til!

Link to post

Hei igjen,

jeg har nå lest mye på forumet og oppdaget at det finnes et fenomen som kalles Plastpest...

 

Er Viksundbåter (og særlig 880) fra sen 70tall og hele 80 tall drabbet av plastpest i større omfang enn andre merker?

 

Eller er plastpest ikke noe man behøver tenke på om man har en Viksund fra 70-80 tallet?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...