larsen2000 Startet 6.August.2012 Link til dette innlegget Startet 6.August.2012 Skal på min første "langtur" tur/retur Vollen - Son i en 16 fots skjærgårdsjeep med 50hk. Har 25 liters tank og bruker vel ca 0,5 l pr nm. Bør altså fylle på vei hjem. Noen som vet hvor jeg kan fylle bensin? Nærmeste sted fra Son er Kambo, men det er i motsatt retning. Har tidligere ikke vært lenger ut fra Oslo enn Langåra, men har vært mye i Sonsområdet i retning Filtvet (Villa Malla). Ser denne ruten grei ut eller er det bedre med andre siden av Håøya? Er det noen 5 knops grenser på veien jeg bør vite om for å beregne tiden? Og en siste ting; er det båtslipp som er åpent for alle på Vollen? Slipper vanligvis på Holmen, men hadde vært fint med litt kortere strekning. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Det er bensinfylling på Sætre, som ligger på ruta di. Eneste fartsbegrensning på denne ruta er vel ved kryssing av Jeteen ved Oscarsborg, hvis du tar korteste vei langs Hurumlandet er det vel 5 minutter du må ta det pent. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
jebo Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Det er vel fylling både på sætre og Drøbak. Går du på vestsiden av håøya må du være obs på sjeteen som går fra oscarsborg og til landsiden mot hurum. Det er 2åpninger som er merket. Går du på østsiden av oscarsborg slipper du å passere disse. Kjør feks. På vestiden på tur nedover og østsiden oppover, så får du litt variasjon. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Og en siste ting; er det båtslipp som er åpent for alle på Vollen? Slipper vanligvis på Holmen, men hadde vært fint med litt kortere strekning. Det er vel laget en rampe i vollen rett ved siden av der hurtigbåten legger til tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 7.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Mener jeg har sett en rampe der fra sjøsiden, bare usikker på om den er åpen for "allmennheten"? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Tror den er åpen for alle ja. Eneste er at den er litt kort uti vannet så jeg anbefaler høyvann ved utsetting... Du kan jo ta en titt på den. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Vet ikke hvor stor båt du har og følgelig ikke om du er på jakt etter slipp eller utsettingsrampe? I Vindfangerbukta (Drøbak) er det begge deler. Rampen er stengt med bom som på magisk vis åpner seg når man slipper to tyvekroninger ned i et hull. For bruk av slippen må havnesjefen i tilfelle kontaktes (905 61 061) Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 8.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Fikk svar fra Vollen Marina, er gratis slipp og parkering der :-) Da skulle alt være klappet og klart for min første tur av såpass lengde. Har foreløpig meldt stille og rolig til helgen, har lagt inn rute på kartplotteren manuelt, pugga kart og laget liste over de viktigste staker etc å forholde seg til. Eneste jeg håper nå er at forbruket på EFI 50HKen er ca 0,5l pr nm så jeg kan fylle på Sætre på vei hjem. Har bare 25 l tank og 5 l reservekanne :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 (redigert) Er mulig å tanke på Kambo, ti minutter sør for Son, inn Mossesundet. Inn ved stor mølle/silo Ta med deg ei reservekanne til med bensin om du er i tvil. Redigert 9.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 9.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Da har det plutselig meldt mer vind på lørdag, 5 m/s fra sør i fjorden på strekningen Oscarsborg-Son. Noen som har erfaring på hvordan det er å kjøre der med skjærgårdsjeep i sånn vind? Kjørte en del der i sommer og måtte snu pga veldig urolig sjø (store bølger fra "alle kanter"), men husker ikke vindstyrke (kanskje ca 7 m/s) eller vindretning. Det er jo vanligvis null problem lenger inn i fjorden, men virker som om det er mye heftigere bølger på denne strekningen? Sitér dette innlegget Link to post
Homer Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Hei du Mitt råd er at du stikker på tur og ser an forholdene. Det viktigste er jo å komme seg på fjorden ;) Dersom det er vind fra sør er det på vei utover det kan slå litt. Har du vindskjerm går dette stort sett greit. Båten tåler mer enn deg, hvis den er i grei stand. Å kjøre hjem igjen med bølgene i denne vinden er ikke noe stort problem, og ganske moro. Blir det friskt, dra ned farten. Hadde jeg vært deg ville jeg lagt turen på begge sidene av Håøya bare for å bli bedre kjent. Det er gøy å titte litt. Dersom du stikker innom Sætre kan det være fint å bli ltt kjent i det området - det er et bra område for helgeturer. Ta en tur inn i Sandspollen, stikk innom sørspissen av Gråøya, stopp i Sætre. Fra Sætre kan du putre nordover i sundet innenfor Torvøya/Killingholmen. Her er det 5 knop og et skjær merket med stake i leia. Har du tid er Oscarsborg flott å stoppe på. Det er også mange fine steder på Håøya, se på kartet for viker og bukter. Kort sagt - dra på tur - se an forholdene, blir du usikker er det bare å snu og nyte dagen i roligere farevann God helg og god tur! Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 9.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Takk for gode tips, skal overnatte på hytte i Son så det hadde vært en fordel å komme frem :-) Da satser jeg på at det ikke blir for skummelt, er 10nm fra Oscarsborg til Son :-) Sitér dette innlegget Link to post
kverna@start.no Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 ca. 20 min fra oscarsborg til son i 30knp. Selv pleier jeg å legge meg vest i fjorden mot Villa Malla, og krysse derfra. Innbiller meg at når det står på vind sydfra, så er det mer urolig på østsiden!? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 En liten rapport etter helgen: Svært vellykket og gikk strålende med en 2 og 4 åring (som elsker fart og bølger)! Brukte 25 minutter til Oscarsborg på flatt vann. Fra Drøbakjeteen og et godt stykke utover var det 5m/s fra sør og veldig mye sjø, så det ble mye 5-10 knop. Ble mindre bølger etterhvert når fjorden ble bredere. Men topp stemning hele veien og brukte litt over halvannen time. Hjem igjen blåste det 4m/s fra sør hele turen, men det slår jo langt fra så mye med vinden i ryggen. Brukte akkurat 15 liter som gir et forbruk på nøyaktig 0,7l pr nm. Ganske mye mer enn jeg hadde trodd, men hadde med nok i reserve til returen også. Det største "behovet" som dukket opp var i grunnen vindskjerm til fruen også! Altså bytte til en bowrider eller noe.. :-) Tusen takk for alle innspill på forhånd! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.