Nor-Oles Startet 7.August.2012 Link til dette innlegget Startet 7.August.2012 Hei. Har fått et hakk i den indre propellen på vårt Volvo Penta drev, DPE. Vil dette være noe problem og ta av disse mens den ligger under vann, for også sette på ny? Og er det noen som vet hvilket verktøy jeg trenger? Motor er en Kad43 med DPE Drev fra 2005. mvh Ole Stian Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Nei det er ikke noe problem. Bare å skru av konen først, husker ikke helt størrelse på senterbolten, men mulig det var 17 mm. Skru så av den store mutteren med spesialverktøyet som er beregnet for dette. Så er det bare å trekke av propell med eventuelle linekuttere og avstandsskiver. Smør inn bosset på den nye propellen med vannfast fett før du monterer den igjen slik at det blir lettere å demontere senere. Kan være lurt å bruke en trekloss mellom propell og drev slik at den ikke roterer når du skrur, eventuelt sette den i gir. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Rent praktisk er det lurt å gjøre det på ganske grunt vann i tilfelle du mister noe. mvh bavaria32sport Som dykket i nesten 30 minutter i helgen på 2,5 meter etter 1 skrue som ble borte. Ga opp :-( Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Nord-Norge Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Hei. Jeg har gjort dette selv uten vanskeligheter. Dersom propellene er skrudd fast med stort moment kan det by på problemer å skru under vann med mindre du får "anlegg" mot noe som står fast. I motsatt fall vil du bare vri din egen kropp rundt. Det eneste verktøyet jeg benyttet var et to-delt sett som fulgte med drevene. Dette består av en pipenøkkel for å løsne den ytterste skruen og "bulben" som sitter utenfor den ytre propellen, samt en stor kopp for å løsne mutteren som holder den indre propellen. Når den ytre "bulben" er fjernet er det bare å trekke den yttre propellen rett av akslingen. Jeg sikret propellen med et tau før jeg gjorde dette ettersom propellene veier en god del. Den indre propellen er festet med en stor bolt som løsnes med den spesielle koppen fra det medfølgende settet. Når bolten er fjernet er det bare å trekke propellen rett bakover. Man er nødt til å ha verktøysettet som fulgte med drevene for å gjøre denne jobben. I tillegg benyttet jeg et langt metallrør som forlenger for å få moment. Jeg hadde også kjøpt inn propellakselfett som jeg smurte på før jeg satte propellene på igjen. Motoren må stå i gir under operasjonen. Mener å huske at det lå en skive mellom propellene, som var vanskelige å se under vann (og dermed lett å miste). Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Jeg har gjordt dette mange ganger. Da har jeg ankret fra baugen og tatt landtau og dradd båten så langt inn på stranda som mulig. Fortrinnvis sandstrand. Da er det bare å brette opp buksene og vasse ut. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 På forrige båt med to stk 290 drev byttet jeg hver høst propellzink uten å ta opp. Fant flytebrygge hvor det grunner opp litt, fortøyde med ca 1,3 m vann akter, tiltet drev halvveis opp og skrudde i vei. Fordel med noen som kan legge inn riktig gear og supplere med kaffe + div. Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Ikke no problem. Men pass på at du ikke mister noen deler. Spesielt på vakt skal du være for en skive som sitter i den yttre propellen. Kan være lett å overse da denne ser ut som en del av propellen.. Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Har også gjort dette med båt på sjøen, låg i båtplass,gjestehavn, tiltet opp drevet, fekk låne en stor badehånduk med kjerringa, og "spente" denne ut som et segl under drevet. så var det berre å innta horisontalen på badeplattforma, og skru i vei...men som nevnt over, greitt å ha det tilhørende verkty for jobben.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.