Jump to content

Er der problemer og skiftet VP duopropp-propeller under vann?

Nor-Oles

Recommended Posts

Nei det er ikke noe problem. Bare å skru av konen først, husker ikke helt størrelse på senterbolten, men mulig det var 17 mm. Skru så av den store mutteren med spesialverktøyet som er beregnet for dette. Så er det bare å trekke av propell med eventuelle linekuttere og avstandsskiver. Smør inn bosset på den nye propellen med vannfast fett før du monterer den igjen slik at det blir lettere å demontere senere. Kan være lurt å bruke en trekloss mellom propell og drev slik at den ikke roterer når du skrur, eventuelt sette den i gir.

Hei.

Jeg har gjort dette selv uten vanskeligheter. Dersom propellene er skrudd fast med stort moment kan det by på problemer å skru under vann med mindre du får "anlegg" mot noe som står fast. I motsatt fall vil du bare vri din egen kropp rundt.

Det eneste verktøyet jeg benyttet var et to-delt sett som fulgte med drevene. Dette består av en pipenøkkel for å løsne den ytterste skruen og "bulben" som sitter utenfor den ytre propellen, samt en stor kopp for å løsne mutteren som holder den indre propellen. Når den ytre "bulben" er fjernet er det bare å trekke den yttre propellen rett av akslingen. Jeg sikret propellen med et tau før jeg gjorde dette ettersom propellene veier en god del. Den indre propellen er festet med en stor bolt som løsnes med den spesielle koppen fra det medfølgende settet. Når bolten er fjernet er det bare å trekke propellen rett bakover.

Man er nødt til å ha verktøysettet som fulgte med drevene for å gjøre denne jobben. I tillegg benyttet jeg et langt metallrør som forlenger for å få moment. Jeg hadde også kjøpt inn propellakselfett som jeg smurte på før jeg satte propellene på igjen.

Motoren må stå i gir under operasjonen. Mener å huske at det lå en skive mellom propellene, som var vanskelige å se under vann (og dermed lett å miste).

Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...