Jump to content

Er det plass til en på 1.92m i en sollux 24 ac?

valvolainen

Recommended Posts

Hei. Hadde en Sollux 24 AC med toalettrom styrbord inne. Er ca 188. Styrbord side ble alt for kort for meg naturligvis. Om jeg husker rett kunne jeg nesdten ligge på babord side, men løsningen ble i praksis at vi la ned bordet og la oss på tvers. ACen var ikke brukbar for "sånne som meg". Og jeg måtte dra ned buksa før jeg rygget inn på toalettet hvis bommelii-bom. Hvis bimmeli-bim ble det gjort knestående med døra åpen og føttene ut..

Som båt betraktet likte jeg Solluxen godt, men ikke komforten.

Jeg ville ikke anbefalt Sollux 24 AC som komfortabel med din høyde. Synes ikke 24' er nok for å ha AC, forkabinen blir for kort. Kjenner ikke særlig til andre "snekker" i samme størrelse, men f eks Nidelv har antakelig lenger køyer.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Hei. Jeg er 191 cm, og vi hadde en Sollux 24 AC i 2 sesonger for mange år siden. Jeg greide å trykke meg inn i akterkabinen, men god plass var det ikke når man var 2. Toalettet var som EvenR4ru sier ovenfor veldig trangt. Veldig trivelig båt å oppholde seg i for øvrig, men en ting jeg absolutt ikke likte var at den rullet ved minste anledning, og da rullet den lenge. Jeg monterte flaps akterut for å avhjelpe dette, men det ble aldri bra. Jeg valgte til slutt å gå over til en tradisjonell halvplaner (Marex 77 den gang), og har holdt meg til slike senere.

Rulling betyr lite, da den blir gående på mjøsa.

Toalettet er heller ikke allverdens nøye, da det er mye BRA havneanlegg langs mjøsa, og det er mest for fruens comfort at der skal være toalett. Jeg klarer meg lenge på badeplattformen:=)

Fruen er da heller ikke så høy.

Det som har vært min største bekymring har vært manglende mulighet for å sove utstrakt. Det er det jo da muligheter til, og det er igrunn det viktigste. Bordet nede kan være sammenslått stort sett hele tiden, da det jo også er bord ute selv om det er litt trangt.

Ser ellers ut som en virkelig koselig lita snekke, gleder meg til å begynne å kikke litt.

Redigert av valvolainen (see edit history)

Vil på det sterkeste fraråde akterkabin om du ikke må ha det pga unger.

At den ruller en del er bare tull, sammenlign med andre 24 fotere. Prøv i havner rundt omkring, still deg på ripa og legg merke til hvor mye det krenger, hopp av, tell sekunder til båten roer seg.

Dette har jeg gjort på en rekke 24 fotere, og vil påstå at Sollux er mest stabil. Dog så ruller alle snekker da.

Lykke til med leitinga. Jeg har selv båten fast i Storsjøen i Odalen men er nå på båttur. Pr. nå i Risør.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Guest Kaptein Fredrik

Jeg har Sollux 24 uten ac, og den er det god plass i kabinen. Med tanke på at toalettet i min er veldig romslig(i forhold til andre S 24). Jeg er 185 og det er fortsatt 10 cm klaring i begge ender av meg, når jeg ligger i babord køye. Ligger jeg i styrbord blir jeg for lang.

Jeg kan sitte helt normalt på toalettet med døra lukket. Solluxene er halvfabrikat og da ble de forskjellig laget. Min er av den praktiske versjonen, da de har tenkt på skapplass, større toalett(medfører litt kortere styrbord køye), benker bak som kan bli til solseng.

Ellers en super fin båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...