jensemann2 Startet 6.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2005 Ja, tittelen taler vel for seg... :) Noen son vet? Sitér dette innlegget Link to post
erwin-abel Svart 6.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2005 Ja, tittelen taler vel for seg... :) Noen son vet? <{POST_SNAPBACK}> Normalt skal motoren være varm, men jeg synes å huske at enkelte motorer ikke skal være det.Nå har jeg mest erfaring fra bil motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Viljen Svart 6.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2005 Hei ! Instruksjons eller verksteds-håndbok burde kunne fortelle deg det . men normalt skal motoren først kjøres varm , så justere ventiler . Der kommer håndboka til nytte da den forteller deg hvilken rekkefølge ventilene skal justerest, og du slipper å sitte å dra på motoen runde etter runde. Mvh trebåtentusiast Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2005 Ja, tittelen taler vel for seg... :) Noen son vet? <{POST_SNAPBACK}> Dette varierer med motor og type. Finnes ikke noe generelt svar. Vet du motor fabrikat og type skulle jeg bli meget overrasket om ikke noen "her" kan hjelpe. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
jensemann2 Svart 6.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2005 Det er en Kubota BD722. 3 syl. diesel. Jeg har sendt mail til Universal diesel, men får ikke svar derfra før i morgen, og søndag er jo den perfekte "ventiljusterings-dagen" Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 6.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2005 på min Volvo penta mb20, så står det i manualen at det ikke spiller noen rolle, men jeg har alltid trodd at de skulle stiller på varm motor. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
880 Svart 6.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2005 På en del motorer er ventilklareringen oppgitt både med kald og varm motor...... Dersom dette ikke er aktuelt, er det normalt å justere ved driftsvarm motor.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
TMe Svart 6.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2005 Spiller liten rolle. Den tiden det tar å få av toppdekselet er nok til at motoren regnes som kald. Er du i tvil om det er forskjell på varm eller kald kan du enkelt sjekke dette med motoren på tomgang. Bruk da "metervare" føleblad som kastes etter bruk da disse tygges opp. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Det som avgjør om den skal justeres varm eller kald er vanligvis materialet i toppen. En topp av støpejern utvider seg lite, ca det samme som ventilen, dermed forandrer ikke ventilklaringen seg om motoren er varm eller kald. Har du derimot en aluminiums topp utvider den seg mer en ventilen og ventilklaringen forandrer seg. Fabrikanten kan ha lagt denne forandringen inn i teknisk data, så for og være sikker, sjekk fabrikantens data. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.