Jump to content

Ny båt for 13-åring!

MathiasBåten

Recommended Posts

Hei, er en gutt på 13 år som skal kjøpe sin første båt.

Har ikke hatt båt selv før, men både dratt med venner og foreldre.

Kan ikke ha motor over 9,9 , men knop-regelen er ikke så farlig siden båten skal være inne på hytta vår.

Har sett litt på Selco 11 og 13 båtene og Hurrycane 370 + noen andre speedbåter.

Har disse kravene på båten:

Skal ikke være for dyr

Skal ha vindskjerm

Skal plane lett

Skal være fin å se på

Skal ha styrekonsoll

Har funnet denne på finn:http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35419660 vet at den er gammel, men er jo oppusset o.l.

Det jeg lurer på er om noen har forslag til lignende båter, kan ligge hvor som helst i Norge.

Pappa kjører overalt han ;)

På forhånd takk, Mathias

Dette er jo selvfølgelig ikke svaret du vil ha. Men hvorfor kan den ikke ha over 9.9 Hk? Du kan jo tydeligvis regelene, men er det bare en regel som er "dum"? Knopregelen? Hva med din fart? Hva om du kjører over mine gjester som svømmer rundt min båt. Hva om du kjører inn i min båt? Noen faller og skader seg? osv...

Eller's så heter det min første båt, om ikke det er noen som skriver for deg....

KMV 1300 dromedille med dekk og vindskjerm hadde jeg på den alderen, båten var alltid full av kompiser og smårips - var en fin båt med mye glede.

Kan anbefales.

Ligger ingen til salgs på finn.no akkurat nå men du har jo hele vinteren på deg hvis du ikke absolutt på ha med deg den siste måneden av "sesongen"

Speed Changes You

Kua har vel glemt at den har vært kalv tenker jeg :wink:

Forstår godt at du vil ha en båt som planer og går litt fort. Fart er gøy, og få ting er like morro som varme sommerdager med en 9,9 på hekken :smiley:

Men. Og det er et men. Du (og dine foreldre) må være klar over at hvis du fører båt ulovlig, altså over 10 knop, så kan foreldrene dine bli straffet. Enda verre, skulle du i værste fall skade andre båter, folk og deg selv sliter du med å få forsikringsselskapet til å dekke dette. Har forstått det slik at selskapene har blitt vesentlig strengere med dette de siste årene. Foreldrene dine risikerer at forikringsselskapet krever dem for det ulykken kostet, og følgene av ulykken. Selvsagt skal jo ikke ulykker skje, og "det skjer ikke meg", men hvis det skulle skje en ulykke sliter du, og spesielt dine foreldre siden du er under 15 (straffbar alder). Man kan diskutere om regelen med maks 10 knop er utdatert og bør forandres, men allikevel, slik er den nå. Så vær bevisst på (vær sikker på at foreldrene dine også vet dette) at du faktisk bryter loven hvis du har båt som går over 10 knop. Slik er det dessverre bare, men det går også an å ha mye gøy i lavere hastigheter :smiley:

Nå får jeg egentlig ikke noe særlig svar på spørsmålet mitt, driter i hvordan jeg skriver jeg.

Kan alt det om barn under 16 og det der, men på hytta vår er der nesten ingen som bor/ferierer og det er et veldig stort område å kjøre båt på.

Er ikke engang lensmann inni der.

Så dere som har så lite å finne på at dere må rette på skrivefeilene mine kan bare legge dere!

PS:

Hakkamannen, hva er det som er gøy i lavere hastigheter?

Dorge og sånt?

Det er for gamlinger! :giggle:

Akkurat hvordan man skriver synes jeg ikke det er noen vits i å ta opp så lenge man blir forstått, dessuten har det "norske sprog" blitt endel friere siden mange her gikk på folkeskolen, kan være vanskelig å følge med på hva man kan si og ikke.

Akkurat det med ansvaret(som ligger på foreldrene dine, foreløpig) er en viktig sak å ta opp, men nå er det tatt opp og du er klar over det, om foreldrene dine syns dette er greit så er det fint lite noen her kan gjøre med det. Hadde raskere båt selv jeg når jeg var på din alder, byttet den faktisk ut med saktegående båt når jeg ble 16, noen blir "gamling" fortere enn andre tydeligvis.

Ellers er jeg enig i at KMV 1300 Dromedille må være en glimrende båt etter kravene dine. Hvis du ser bort fra kravet om vindskjerm så har du plutselig åpnet en hel del andre muligheter.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Nå får jeg egentlig ikke noe særlig svar på spørsmålet mitt, driter i hvordan jeg skriver jeg.

Kan alt det om barn under 16 og det der, men på hytta vår er der nesten ingen som bor/ferierer og det er et veldig stort område å kjøre båt på.

Er ikke engang lensmann inni der.

Så dere som har så lite å finne på at dere må rette på skrivefeilene mine kan bare legge dere!

PS:

Hakkamannen, hva er det som er gøy i lavere hastigheter?

Dorge og sånt?

Halleluja!!!

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Vel... her er en som i hvert fall jeg synes er "finere å se på" enn Selco'en du la ut link til. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36058772

Båten er ganske lett og den planer usedvanlig lett også. Har sett en gutt på 15 år med 9,9 Hk på en rød slik en her jeg har feriehus og han har ingen problemer med å få den i plan med kjæresten sin med ombord. Men han har vel kanskje gjort om 9,9 hesteren til en 15 hester. Båten selges med en ganske stor motor så da må du eventuelt selge den som står på og prøve å få kjøpt en nyere brukt 9,9/15 Hk. Men nå som høsten nærmer seg blir nok utvalget som er til salgs bedre tenker jeg. Kalesjen på SunWin'en som er til salgs nå er nok ikke så lekker mht farge og fasong, men med kalesjen nede synes jeg denne båttypen er riktig så pen og ganske strømlinjeformet (se bilde av min) http://www.seljeseths.net/baater/bilderSunwin/DSC03755.JPG

Den grønne kalesjen jeg har på min Sunwin 14 liker jeg ikke så godt akkurat. Jeg liker bedre mer diskrete farger på kalesjene slik som de lysegrå jeg har på mine to Skibsplaster http://www.seljeseths.net/baat.html

Hvis du søker fritekst på "ungdomsbåt" får du ganske mange svar, f.eks denne

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36153578

Forøvrig har jeg også frest ganske mye rundt på hytta i godt over 10 knop lenge før jeg fylte 16, og det har jeg planer om at mine barn også skal få gjøre når den tid kommer. Jeg mener man kan ta hensyn til lokale forhold og førers bakgrunn. Er du vokst opp i båt så ser jeg gjerne igjennom fingrene med akkurat dette....

Det kjøres endel moped og traktor rundt om på bygda godt før fylte 16 år så er det liksom ikke så farlig hvis du kjører på egen eiendom, brukeren er vokst opp i traktor, er moden og ansvarlig og vet hva han gjør. Lensmann vet hva som skjer, men er tross alt vokst opp oppi der, og gjorde det samme selv, og later som han ikke vet, eller velger å "prioritere andre oppgaver"....

Men det er klart, det er ikke alle som er enige i det, og jeg har fått kjeft for dette på BP før ;)

..Hakkamannen, hva er det som er gøy i lavere hastigheter?

Dorge og sånt?

Jeg skrev at kua har vært kalv, så skjønner godt fartsbehovet. Den første båten jeg hadde gikk rett under 10 knop. Vil påstå jeg hadde det gøy med den, typisk "hoppe" i bølgene og slikt. Klart, det ble betraktelig kjekkere da større motor ble montert, skal ikke nekte for det :wink: Til syvende og sist er det du og dine foreldre som må ta valget om å gi gass. Men det er likevel greit at du er klar over konsekvensene av valgene du tar. Det samme gjelder traktor/moped/bil, ja, vi kjørte det selv før vi var gamle nok og hadde rimelig god kontroll. Men så var vi også klar over at det kunne gå galt på den ene og andre måten, så derfor kjørte vi gjerne ikke der konsekvensene hadde blitt store om noe skulle gå galt, som for eksempel egen eiendom.

det viktigeste er å bruke fornuft, lær deg å bruke båten. ser rundt om i uthavnene hvor jeg ferdes så kan mange av de yngre båtføreren i gummijoller mer båtvett en de som ferdes rundt på fjorden med store nye dollarglis. har med holdninger og opplæring å gjøre, men nok om det.

er det noe grunn til at du vil ha vindskjerm? vist du klarer deg uten så ville jeg sjekket opp gh11 kjempe fine skrog som du virklig kan ha det gøy i bølgene med, også får du plass til flere kompiser og småbabes :wink::lol: . sjekk også opp musling men der blir det nok litt lite med 9,9. bever har også noen fine http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36355665

Gir max og auke itte kvart

Hei, Helge.

Om jeg eventuelt selger motoren, er det da noe vanskelig å koble opp 9,9 motor til styrekonsoll og må de være 4-takter? :smiley: :smiley:

2-takt eller 4-takt spiller da liten rolle utover at en brukt 2-takt normalt er lettere enn en 4-takt.

Jeg anser det ikke som vanskelig å koble om fra en større motor på båten til en 9,9 Hk, men en må jo ha nødvendige deler (kontrollboks/gass/gir mm) som passer til 9,9-motoren

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...