Jump to content

Kjøp av ny båt! råd og tips?

chris_leikesae

Recommended Posts

Hei!

Har seg slik at det er på tide å invistere i ny båt, den skal hovedsaklig brukes til fiske og dagsturer, med mulighet for en liten overnatting.

Har sett hovedsaklig på Marlin (merry fisher) og Karnic.

Men jeg er skeptisk til påhengsmotorer, endel folk som sier båten ligger bedre i vannet med en innenbordsmotor kontra påhengsmotor osv.

Kommer til å gå en del uttaskjærs med båten.

Her har dere to eksempler

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35378654 Påhengsmotor

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=15836377 innenbords diesel.

Er åpen for andre merker og forslag! pris rundt 400-500 tusen.

Takk på forhånd!

Har sett litt på disse båtene også, men har en far som sverger til innenbords dieselmotorer som gjør meg litt skeptisk til påhengsmotorer. har prøvd å søkt litt rundt temaet, men finner ikke noen store forskjeller bortsett fra drivstoff forbruk og at det blir mer vekt i båten..

4 takt påhenger er vel like greit det som innenbords diesel. Sparer litt plass men taper badeplattform. Forbruket er uansett ikke allverdens.

Den er også mye rimeligere i innkjøp og ser man på brukte båter tror jeg ikke du taper så mye på en med påhenger som du ville på en med innenbords diesel

Speed Changes You

ja, er fordeler å bakdeler med begge motortyper vil jeg påstå! er ikke helt overbevist om påhengsmotor enda, med tanke på høy sjø og hvordan påhengsmotoren vil reagere! men igjen skal jeg ha diesel må jeg nok litt opp i pris for å få den farten jeg ønsker !

Har sett på linkene og det var fine båter, er mer tilhenger av de nye modellene til Antares, lå en Antares 6 cruising ute men den ble solgt rett før jeg ringte desverre. Ligger 3 Antares i havnen der jeg har båten, og det er ekstremt som de skryter av disse båtene. Vært ypperlig med en 23 fots antares med innenbords diesel, men det er desverre ikke å oppdrive ser det ut som!

Ja, det må nok bli 680 hvis det blir Antares, meget fine båter som jeg liker utseendet på veldig godt.

Jeg har også falt helt pladask for http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35378654

Ser ut som at plass benyttelsen er veldig god i båten samtidig som du har stort akterdekk og god mulighet for å bevege deg rundt hele båten. Lurer litt på hvordan bensinforbruket på en slik båt er i marsfart, men båten kommer jo opp i 520000 med alt utstyr jeg trenger ca. Ligger akkurat på budsjettnivået, men er kanskje greit å ha litt ekstra i tilfelle det trengs oppgraderinger ?

Ser ut som en veldik kjekk og praktisk båt, ser også at det er en benk bak over kjøleskap. En stor fordel om du er en hel familie og alle skal sitte inne.

54_931231009_xl.jpg

En av tingene jeg er skeptik til på denne type båt med utenbords er planingsterskel. Jeg er lei av båter som skjener som en kork i fart under 8 knop, over 8 knop står dem med nesa rett til værs før den skyter i plan som en kanonkule.

Mannge planende båter som er helt ubrukelige i fartsområdet mellom 8 og 20 knop, noen som vet hvordan disse er?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg har selv en 2005-modell Skibsplast 675 HT med Suzuki påhengsmotor.

Var litt skeptisk til påhengsmotor når jeg kjøpte den, men har så langt ingenting negativt å si.

Drivstofforbruket er selvsagt noe høyere enn med diesel, men vedlikeholdsutgiftene og innkjøpspris er en del lavere.

Både båt og motor takler sjø ganske fint om man bruker trim og tilpasser farten litt.

En brukt 675 kan være ett godt alternativ til ny båt. Den har en del mindre akterdekk enn båtene nevnt hittil i tråden, men har til gjengjeld mer plass innvendig. Den finnes også med innenbords diesel og heter da 730 HT, men koster en god del mer.

imag0034.jpg

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...