Jump to content

Bruk av pæleskrue (til brygge) i hard leire

kln

Recommended Posts

Hei,

jeg skal sette opp ny brygge (i Mjøsa) etter at flommen tok den gamle.

Bunnen består av 20-30 cm med sand, mudder og småstein, og så hard blåleire under det.

Ettersom Mjøsa senkes flere meter i løpet av vinteren slik at bryggeområdet ligger på tørt land tenkte jeg å få ned en gravemaskin til å slå ned pæler, men så kom jeg over "Pæleskruen": http://www.xn--plebr...sider/start.htm

Dette ser jo relativt smart ut, og mye billigere enn gravemaskin. Men spørsmålet er om det fungerer i hard leire.

Er det noen her på forumet som har erfaring med Pæleskruen, og da spesielt i områder med hard leire?

Finnmaster 62DC

Kjøp en og test.

Har du tilgang på vann under trykk kan du jo også spyle ned stolpene. Skal ikke så mye til. Lag en kobling på et passe langt metallrør så du får koblet på haveslangen. Dette kan du føre ned langs stolpen. Stolpen kan virke litt løs i starten, men det går ikke lange tiden før den sitte fast. Om nødvendig kan du klemme litt på tuppen av røret for å få kraftigere stråle.

mvh Knut Erik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...