Jump to content

Forslag til båt, Summer family 27AC el. lignende, maks 200k?

klikk

Recommended Posts

Lenge siden jeg var her på forumet nå. Har vært noen år med mye hus og lite båt. Men nå hører jeg fjorden kaller igjen. :yesnod:

Vi er 5 i familien nå, og ønsker en båt med sengeplasser til alle. Prøver å holde meg under kr.200 000,-

Vurderer seriøst Nordan Summer Family 27 AC. Hører mye positivt om disse.. er det egentlig noe negativt med de? Det høres jo litt fristende ut med en halvplaner som gjør noen ekstra knop. Hvis man holder 5-6 knop så bruker den vel ikke mer diesel enn en ikke-planende snekke i samme fart? Hadde tidligere en Risør snekke som rullet veldig i sjøen med en gang det var litt småbølger, er SummerFamily også slik?

Ellers vurdere jeg Comet 29, Risør 27 AC, Sandvik 28 AC, Delfin 30, Elwaro 30 AC, Årø 28 AC, Tresfjord 29 AC.

Er det flere typer som bør vurderes, eller er det noen av disse jeg bør ligge unna?

Kommentar fra moderator: Endret tittelen fra "På tide med båt igjen, trenger råd!"

En kamerat av meg var i samme situasjon og ville ha en båt med god plass(bredde). De endte opp med Agder 840

Den har en bredde på 330cm og er utstyrt med AC. 2 kan sover der og forran sjår du ned bordet og der ligger 3 på tvers.

Meget god dørkplass ute slik at de ikke føles trangt å passere hverandre om flere står samtidig.

De måtte ut med litt over 200.000,-

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er plass til 2 unger i styrbord køye i aktercabin. Kameraten min har bare 1 barn(5år) og der sover barn og mor i styrbord køye mens han selv ligger i babord køye.

De rer ikke opp i forpiggen i det hele tatt. Jeg husket ikke dette i farten når jeg skrev forrige innlegg. Ring på en av båtene som står på FINN og ta en titt, ta med barna så kan de vurdere selv....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Tresfjord 29 AC har dobbelkøye på babord side i stor AC og enkelkøye på styrbord. Og god plass til to å dele kabinen foran.

Med VP 105 HK har vi marsjfart på 12 knop, maks på 15. Med Perkins 81 HK ligger det vel en knop eller to lavere. Og veldig god i sjøen.

Ruller lite, trivelig også i dårlig vær (hardtop), god pantryløsning, og til og med dusj inne. Litt mye klatring (ikke dollbord akter).

Tresfjord 29 AC ser absolutt ut til å være et bra alternativ, liker utseendet. Hardtop er et stort pluss! Er ikke helt "enig" i løsningen i kabinen foran, men jeg har jo tatt feil før. :)

Du sier at denne ruller lite.. Ruller den mindre enn Summer Family og de andre båtene jeg nevnte? Og er dette en sjøsterk/trygg båt?

Var om bord i en Tresfjord 29 og har følgende kritikk av båten. Når man sitter i cocpit er det veldig langt opp til kanten, følte at jeg satt nedi en brønn.

Båten mangler dollbord rundt aktercabin og oppleves derfor meget vanskelig å bevege seg på ved fortøyning etc.

Var om bord i en Tresfjord 29 og har følgende kritikk av båten. Når man sitter i cocpit er det veldig langt opp til kanten, følte at jeg satt nedi en brønn.

Båten mangler dollbord rundt aktercabin og oppleves derfor meget vanskelig å bevege seg på ved fortøyning etc.

At det ikke er dollboard bak er et stort minus ja. Litt tuklete å måte fly inn og ut av båten for å komme frem til badeplattform.

Jeg hadde 3 unger i akterkabinen på agderen. De var 9, 15 og 17 år gamle. Litt trangt på slutten. Derfor vi handlet.. Det er som regel 3 sengeplasser bak i eldre agder 840

Ja dette er jo samme køyeløsning som på Tresfjord. Det går nok greit noen år til med denne løsningen for oss, selv om flere sengeplasser hadde vært ideelt.

Takk for innspill om Tresfjord 29AC og Agder 840AC! Er det noen andre som har noe for/imot disse, eventuelt som har andre forslag?

Redigert av klikk (see edit history)

Noen eks som kansje tilfredstiller dine kriterier.

risør 30 ac http://www.finn.no/f...nnkode=36007455

Elwaro 30 http://www.finn.no/f...nnkode=35638699

Wiking 28 AC http://www.finn.no/f...nnkode=35761520

nidelv 28 http://www.finn.no/f...nnkode=35224956

marex 32 friendship http://www.finn.no/f...nnkode=36234456

concord 9000,riktignokk annonsert til 250 men sikkert mulig å prutte noe.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36251490

Redigert av gentron (see edit history)

jeg hadde tidligere en risør 27 ac , var veldig fornøyd med denne båten , men den gikk for sakte , har i dag en Nordan family 27 med 130hk volvo denne har jeg nå på 6 sesongen og er fremdels stor fornøyd masjer ca 15 knop med full oppakning (ferielast) og 5 personer , dessuten er det bedre plass i ac for 3 barn en snekke typene , enneste er litt mindre plass ute , men det er ikke vært noe problem , for min del ville jeg holdt meg unna snekke rompa og kjøpt båt med rett bak og masjefart på minst 12 knop :-)

At det ikke er dollboard bak er et stort minus ja. Litt tuklete å måte fly inn og ut av båten for å komme frem til badeplattform.

Takk for innspill om Tresfjord 29AC og Agder 840AC! Er det noen andre som har noe for/imot disse, eventuelt som har andre forslag?

Hei, jeg skal gi deg et godt tips til en Tresfjord som er MYE båt for pengene. Denne ligger i båtforeningen min i Drammen rett bak meg så jeg vet en del om den. Den er eid av en pensjonist som ikke lengre får med kona på vannet. I 2010 var han uheldig og havarerte motoren, han kjøpte så en ny Ford 130hk som hadde stått på utstilling i Stavanger. Denne ble montert i 2011 og har kun vært kjørt for å teste installasjonen(båten gjør 15kn på topp, noe som er raskt for Tresfjord 29). Denne båten er også ombygget akter slik at det nå er dollbord hele veien. Prisen er det heller ikke noe å si på, 200.000,- (her tror jeg ikke det er spesielt mye å prutte på).

http://www.finn.no/f...nnkode=35020307

PS. Dette er en eldre veldig hyggelig båtmann med masse samvittighet. Her blir du ikke lurt og han følger garantert opp salget i ettertid om det er ting du lurer på/trenger hjelp med !

Redigert av VannTro (see edit history)

Budsjett er vel til for å tøyes litt... Men i denne klassen ville jeg ha sett nøyere på Master 820, med " en del" unger er denne svært innholdsrik. Litt fart får en som regel også, slipper en del ubehagelige bevegelser en har i typiske snekker. Tror nok noen av Masterene kan kjøpes for godt under 300'. Sjekk tråden til Anders Haaby for tips. Noen venner har Master 820 der forsvinner de 4 ungene og foreldrene i akterkabinen, midtkabin og forkabin.. Uteplassen er stor med bysse ute.

Hei igjen. Du spør om Tresfjord'en ruller lite, og om den er sjøsterk?

Alle båter konstrueres ut fra at visse hensyn prioriteres høyere enn andre. For Tresfjord sin del ble det lagt vekt på en dyp kjøl og et så lavt overbygg som mulig, for å få lavt tyngdepunkt og god stabilitet. Derfor er dørken lagt så lavt som overhodet mulig (motoren er montert vannrett, med flexilager, for å oppnå nettopp dette), derfor er cockpiten dyp ("som en brønn". Båten er også forholdvis smal, dette igjen for å tåle sjø bedre. Så sjøegenskapene fikk altså førstepri, på bekostning av rom inne i båten. Romsdalingene tenker annerledes enn sørlendingene i så måte. Derfor er f.eks. Scand Baltic mye bredere og høyere.

Jeg har vel ikke prøvd båten i virkelig dårlig vær, men over Gule Humpen i liten kuling fra sørvest gikk det helt fint.

Når det gjelder ombyggingen hvor det er montert rekkverk rundt akterdekk og bakre del av cockpit, ville jeg i hvert fall sett nærmere på dette og konsekvensene det får for akterdekk og cockpit. Båten er smal fra før, og hvis deler av cockpit og mye av akterdekket (altså taket på AC) blir borte, ville det vært uaktuelt for oss. Vi bruker akterdekket mye i fint vær, plass til å ligge og sole seg for to stykker og også plass til to komfortable stoler. Og spiseplassen i cockpit er ikke større enn den må være for 4-5 stk.

Så får det heller være litt krøkkete når man fortøyer. I småbåt er det slik at alt er kompromisser, oppnår man en ting så går det ut over noe annet.

At båter ruller litt når man er ute i bølger er greit. Men vi hadde en Risør 27 tidligere. Den oppførte seg greit når man kjørte, rullingen stabiliserte seg under fart. men når vi lå fortøyd så lå båten ofte å rullet veldig, selv om det omtrent ikke var bølger. En jolle som passerte langt borte kunne være nok til at vi måtte holde på serviset noen ganger. Hvordan er Summer Family og Tresfjord i forhold?

Jeg går med planer om å bytte ut vår Summer Family. Dette er ikke pga. sjøegenskaper, men etter 7 sesonger vet vi nå hva vi savner med denne båten. Vår nye båt når den tid kommer skal ha:

• Bakvegg. Dette fordi de siste tre sommerne har vært relativt våte. Vi vil derfor ha mulighet til å henge fra oss vått tøy ute, og slippe problematikk med fukt og dugg inne. Vi er rett og slett lei av å være telt tur.
  • Dør i akterspeil. Dette for å slippe å klatre både opp og ned enten man skal ut eller inn.
  • Ikke ha akterkabin. Dette fordi vi føler at vi mister mye uteplass. Vi vil heller ha to kabiner forut.

Vi opplever også at det er problematisk å koke kaffe med kalesje nede. Skal vi bruke pantry kan ikke mer enn en kalesjeluke være åpen. Dette kunne sikkert være ungått med en slags vindskjerm rundt komfyr.

Dette er kun ment som momenter du bør ta med i vurderingen når du skal velge ny båt. Andre båter har vel også sine fordeler og ulemper.

Lykke til i jakten.

Ok. Da satser jeg på at rulling ikke er noe problem. Det sier seg vel kanskje selv at en halvplaner som er mer eller mindre rett under, ruller mindre enn en båt med tradisjonell snekkefasong.

Bakvegg, dør i akterspeil og nok plass foran uten AC hadde vært utmerket det. Men det blir nok litt vanskelig å få til i denne prisklassen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...