nordan family 27 Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Jeg har hatt nordan(summer) family 27. Anbefaler dette på det varmeste. Men får du en elwaro 30, som jeg også har en del erfaring med, ville jeg gått for det grunnet det store innvendige volum. Men det kommer kommer litt an på motorisering og alder på utstyr også Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 10.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Også var det Elwaro ja, den hadde jeg nesten glemt. Disse er vel kanskje romsligere enn SummerFamily, men er den like bra på alle områder? Ser at de går noen knop saktere. Hvis disse settes opp mot hverandre.. hvem ville du valgt? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35638699 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35778947 Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Min summer family 27 ruller ikke noe spesielt , men risør 27 som jeg hadde tidligere rullet mye ;-) Liker du løsningen på denne Tresfjord 29 som er tilsalgs ville jeg uten tvil kjøpt den , bakdelen er dålig med dolbord rundt ac og liten plass i hytta foran , men den har en stor ac og ute plass summer family 27 har mindre ute plass , stor ac 2+1 liggeplass og stor cabin foran plass til 5 personer + liggeplass for 2 i front pigg (ferdig oppredd) uten at det går utover sitte geuppa foran ( stå høyde i forcabin) jeg har kjørt i 3-4 meter motsjø uten problemer veldig sjøsterk båt , men kan låre litt i medsjø Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 10.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Jeg liker veldig godt Tresfjord 29AC. Løsningen med dollbord er vel hovedgrunnen til at jeg ikke har valgt den. Har noen av dere erfaringer med Elwaro 30AC? Tror egentlig det står mellom denne og SummerFamily nå. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Jeg har vokst opp i Elwaroen. Båtmagasinet har gjort en bruktbåt test for noen år siden som du finner på hjemmesiden. Jeg har selv hatt Nordan Family 27 i flere sesonger. Foreslår at du går på en visning i begge. Det er stor forskjell på det innvendige volumet. En godt motorisert Elwaro med mye utrustning av nyere dato ville jeg ja foretrukket. Men hvis ingen slike er tilgjengelig ville jeg gått for en Summer/Nordan med stor og god motor, og mye ny utrustning. Helst nyere baugpropell, ankervinsj og kartsystem, helst også varmer av nyere dato. Ford c power er vel lyx-varianten i Elwaroen fra orginalt, alternativ nyere byttet motor. I Nordanen ville jeg hatt 150 hk eller mer, gjerne de med 200 hk. Men de er ganske sjeldne. Var for ikke lenge siden en Nordan med nyere Yanmar i, og det var en med en D3 i. Heller ikke så lenge siden det var en Elwaro med tamd 41 200 hk, men det er jo mer enn du trenger til fornuftig bruk av det skroget. Nordanen har nok potensial for marsjfart omkring 15-16 knop med de store motorene. Tror vanskelig du kan belage deg på det i en Elwaro. Min Nordan med 150 hk makset på litt over 16 knop, nærmere 17. Elwaroen jeg nevnte hadde 122 hk mener jeg å huske, og den skulle vel ha tynne tanker, medvind og hjemlengsel for å nærme seg 15 knop. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 (redigert) Ser på en Elwaro med 100hk BMC diesel. Maks fart er oppgitt til 11 knop. Er det en grei motor? Undermotorisert? Redigert 13.August.2012 av klikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 15.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Da har jeg vært og sett på en Nordan Summer Family 27 AC. Det var mindre uteplass på denne enn forventet, så må nok kikke litt videre. Er ikke noen Elwaro i nærheten så har ikke fått sett på disse enda. Men jeg kikket på en Comet 29 AC. Denne hadde grei uteplass og nok senger. Noen som har noe å si om disse båtene? Vurderer også å se på en Viking 28 AC. Dette er jo en litt annen type båt, helplaner uten kjøl. Ser en ulempe i at det kanskje er større sjanse for å skade propell og ror hvis man går på noe. Er det noen andre ulemper? Høyere dieselforbruk pr time på sakte fart? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Du får strekke strikken litt så får du Fjorden min ligger til salgs nå Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
grønningen Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 far min har en tresfjord 29AC fra 1988. han er veldig fornøyd med båten. men vil selge nå til fordel for en båt med tett bakvegg, har vært vått i sommer. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
klikk Svart 15.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 (redigert) Du får strekke strikken litt så får du Fjorden min ligger til salgs nå Denne? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36551151 Det er en flott båt til bra pris ja! Men strikken blir nok litt lang.. Redigert 15.August.2012 av klikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Vi er i nesten samme situasjon som klikk, 5stk med unger på 2,5 og 7 år. Har en Sandvik 25AC men ønsker nå å oppgradere men en ny båt til rundt 200 000.-. Jeg ville først ha en seilbåt (igjen) men kona sier hun først koser seg når hun kommer frem, til vi er fremme er hun" barnevakt"... Hunnes forslag var å vente 4-5 år med seilbåt og heller gå for noe som går fortere i mens, og det er greit for meg. Har sett på Bayliner 2655, har dere noen mening om den? Eller vil halvplanere i 10-12 knop oppleves "mye" raskere en vår trege 5-6 knops snekke? Hadde vært fint da å ha en som går i 20-30 knop for å komme seg ut av Oslo fjorden på en helgtur. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 16.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Jeg har også vurdert raskere båter. Men det jeg har inntrykk av er at en helplaner bruker mer drivstoff på sakte fart enn en snekke/fortrenger eller halvplaner. Hørte med en som hadde en Bayliner(30fot?), og han brukte ca.15 liter i timen med 6-7 knp. En tilsvarende stor snekke bruker kanskje 5-6 liter? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Tror ikke brennstoffforbruket nødvendigvis er så mye større på en planende båt i sakte fart, men det er 2 ting du nyter godt av med halvplaner: Den er stabil og vingler ikke fra side til side ved sakte fart I høy sjø kan du finne den farten som passer deg, du trenger ikke enten gå sakte eller i plan(ingen planingsterskel). Ellers, ja du fant rett båt. Merk også siste del av overskriften.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Oteren Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 (redigert) Jeg har også vurdert raskere båter. Men det jeg har inntrykk av er at en helplaner bruker mer drivstoff på sakte fart enn en snekke/fortrenger eller halvplaner. I følge Windy bruker en Scirocco med D6-350 0,45 l pr nm ved 6,6 knop......eller 3 liter i timen.. Redigert 16.August.2012 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blycher Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Er ikke helt enig her...risør er en tung seiler(4500kg) som har behaglige langsomme bevegelser,ja den ruller mye men føler meg veldig trygg i mye sjø da stabiliteten er ekstremt god.Men jeg skal være enig i at man taper endel plass med rund rompe framfor butt hekk...Når vi ligger stille er det aldri no problem med rulling og koking av poteter eller pølser da bevegelsene er såpass rolige.Ligger ofte sammen med en kragerø 26 og summer family men vi ruller ikke no mere enn det de gjør...Bare et lite innspill fra en fornøyd risør 27AC eier Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Jeg var ute i ganske heftig vær i min Risør 27. Måtte omtrent bite meg fast i inventaret for å ikke dette over bord, men var aldri redd for at båten ikke taklet det. Så jeg har ingenting å si på sjødyktigheten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.