Jump to content

Forslag til båt, Summer family 27AC el. lignende, maks 200k?

klikk

Recommended Posts

Min summer family 27 ruller ikke noe spesielt , men risør 27 som jeg hadde tidligere rullet mye ;-) Liker du løsningen på denne Tresfjord 29 som er tilsalgs ville jeg uten tvil kjøpt den , bakdelen er dålig med dolbord rundt ac og liten plass i hytta foran , men den har en stor ac og ute plass

summer family 27 har mindre ute plass , stor ac 2+1 liggeplass og stor cabin foran plass til 5 personer + liggeplass for 2 i front pigg (ferdig oppredd) uten at det går utover sitte geuppa foran ( stå høyde i forcabin) jeg har kjørt i 3-4 meter motsjø uten problemer veldig sjøsterk båt , men kan låre litt i medsjø

Jeg har vokst opp i Elwaroen. Båtmagasinet har gjort en bruktbåt test for noen år siden som du finner på hjemmesiden. Jeg har selv hatt Nordan Family 27 i flere sesonger.

Foreslår at du går på en visning i begge. Det er stor forskjell på det innvendige volumet. En godt motorisert Elwaro med mye utrustning av nyere dato ville jeg ja foretrukket. Men hvis ingen slike er tilgjengelig ville jeg gått for en Summer/Nordan med stor og god motor, og mye ny utrustning. Helst nyere baugpropell, ankervinsj og kartsystem, helst også varmer av nyere dato. Ford c power er vel lyx-varianten i Elwaroen fra orginalt, alternativ nyere byttet motor. I Nordanen ville jeg hatt 150 hk eller mer, gjerne de med 200 hk. Men de er ganske sjeldne. Var for ikke lenge siden en Nordan med nyere Yanmar i, og det var en med en D3 i. Heller ikke så lenge siden det var en Elwaro med tamd 41 200 hk, men det er jo mer enn du trenger til fornuftig bruk av det skroget.

Nordanen har nok potensial for marsjfart omkring 15-16 knop med de store motorene. Tror vanskelig du kan belage deg på det i en Elwaro. Min Nordan med 150 hk makset på litt over 16 knop, nærmere 17. Elwaroen jeg nevnte hadde 122 hk mener jeg å huske, og den skulle vel ha tynne tanker, medvind og hjemlengsel for å nærme seg 15 knop.

Da har jeg vært og sett på en Nordan Summer Family 27 AC. Det var mindre uteplass på denne enn forventet, så må nok kikke litt videre. Er ikke noen Elwaro i nærheten så har ikke fått sett på disse enda.

Men jeg kikket på en Comet 29 AC. Denne hadde grei uteplass og nok senger. Noen som har noe å si om disse båtene?

Vurderer også å se på en Viking 28 AC. Dette er jo en litt annen type båt, helplaner uten kjøl. Ser en ulempe i at det kanskje er større sjanse for å skade propell og ror hvis man går på noe. Er det noen andre ulemper? Høyere dieselforbruk pr time på sakte fart?

Du får strekke strikken litt så får du Fjorden min ligger til salgs nå :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Vi er i nesten samme situasjon som klikk, 5stk med unger på 2,5 og 7 år.

Har en Sandvik 25AC men ønsker nå å oppgradere men en ny båt til rundt 200 000.-.

Jeg ville først ha en seilbåt (igjen) men kona sier hun først koser seg når hun kommer frem, til vi er fremme er hun" barnevakt"...

Hunnes forslag var å vente 4-5 år med seilbåt og heller gå for noe som går fortere i mens, og det er greit for meg.

Har sett på Bayliner 2655, har dere noen mening om den?

Eller vil halvplanere i 10-12 knop oppleves "mye" raskere en vår trege 5-6 knops snekke?

Hadde vært fint da å ha en som går i 20-30 knop for å komme seg ut av Oslo fjorden på en helgtur.

Tror ikke brennstoffforbruket nødvendigvis er så mye større på en planende båt i sakte fart, men det er 2 ting du nyter godt av med halvplaner:

1. Den er stabil og vingler ikke fra side til side ved sakte fart
  2. I høy sjø kan du finne den farten som passer deg, du trenger ikke enten gå sakte eller i plan(ingen planingsterskel).

Ellers, ja du fant rett båt. Merk også siste del av overskriften....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Er ikke helt enig her...risør er en tung seiler(4500kg) som har behaglige langsomme bevegelser,ja den ruller mye men føler meg veldig trygg i mye sjø da stabiliteten er ekstremt god.Men jeg skal være enig i at man taper endel plass med rund rompe framfor butt hekk...Når vi ligger stille er det aldri no problem med rulling og koking av poteter eller pølser da bevegelsene er såpass rolige.Ligger ofte sammen med en kragerø 26 og summer family men vi ruller ikke no mere enn det de gjør...Bare et lite innspill fra en fornøyd risør 27AC eier :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...