skandale Startet 8.August.2012 Link til dette innlegget Startet 8.August.2012 Hei.Jeg fikk med en syrefast tunnel på 185 mm til baugpropell når jeg kjøpte stålbåten min i vinter.Har nå kjøpt en baugpropell,men fikk en advarsel fra en person, som sa at jeg ikke måtte finne på og montere den inn for det ville bli galvaniske tæringer.Lurer nå på om det er farlig eller ikke og montere det syrfaste røre inn,eller om jeg heller skal få tak i 1. stålrør? Hvordan er det og bruke glassfiber rør?Noen som kan hjelpe?Gjerne noen med erfarig på dette.Hilsen Jarle fra Halden. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Det vil oppstå et galvanisk spenningspotensiale mellom tunnel og skrog. Tunnellen er i dette tilfellet det edleste materialet, og det er da skroget som vik få tæringer. En offeranode av et lite edelt metall, f. eks. sink vil redusere tæringen. Sitér dette innlegget Link to post
skandale Svart 8.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Det vil oppstå et galvanisk spenningspotensiale mellom tunnel og skrog. Tunnellen er i dette tilfellet det edleste materialet, og det er da skroget som vik få tæringer. En offeranode av et lite edelt metall, f. eks. sink vil redusere tæringen. Jeg er klar over det,men aluminiumsanoder er bedre egnet for meg, da den går i brakk og saltvann.Men svaret ditt hjalp meg desverre lite.Men takk uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Du tar feil mhp anodemateriale. Det som fungerer i ferskvann er magnesium. Aluminium fungerer omtrent som sink, og det vil hurtig kunne passivere seg. Dette går på drivende spenning relatert til et gitt nullpunkt (nullelektrode). Hvis du går i saltvann, vil du med sink få for høy drivende spenning. Når det gjelder blanding av materialer i stålbåt, så vil jeg anbefale å ikke montere det rustfrie røret. I denne settingen vil eksempelvis et stålrør med godstykkelse 6- til 8 mm være suverent. I jernbåten min har jeg en slik installasjon som snart er 10 år gammel. Det er overhode ingen rust inne i tunnelen. Og den er kun malt med 2-kop. aluminiumsrik epoxymaling, tre strøk. Nå har du fått et svar som hjelper. Bruk av glassfiberrør vil jeg også sterkt advare mot. Sitér dette innlegget Link to post
skandale Svart 8.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Du tar feil mhp anodemateriale. Det som fungerer i ferskvann er magnesium. Aluminium fungerer omtrent som sink, og det vil hurtig kunne passivere seg. Dette går på drivende spenning relatert til et gitt nullpunkt (nullelektrode). Hvis du går i saltvann, vil du med sink få for høy drivende spenning. Når det gjelder blanding av materialer i stålbåt, så vil jeg anbefale å ikke montere det rustfrie røret. I denne settingen vil eksempelvis et stålrør med godstykkelse 6- til 8 mm være suverent. I jernbåten min har jeg en slik installasjon som snart er 10 år gammel. Det er overhode ingen rust inne i tunnelen. Og den er kun malt med 2-kop. aluminiumsrik epoxymaling, tre strøk. Nå har du fått et svar som hjelper. Bruk av glassfiberrør vil jeg også sterkt advare mot. Jeg er enig med deg med montering av stålrør.Så jeg går for den.Også enig med anoder i ferskvann,men det er brkkvann jeg nevnte.Setter inn en link her som er meget innteresant. http://www.mgduff.co.uk/pdfs/MGDuff%2007%20Products_Nor.pdf Ellers takk for svaret. Sitér dette innlegget Link to post
skandale Svart 8.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Jeg er enig med deg med montering av stålrør.Så jeg går for den.Også enig med anoder i ferskvann,men det er brkkvann jeg nevnte.Setter inn en link her som er meget innteresant. http://www.mgduff.co...cts_Nor.pdf Ellers takk for svaret. Brakkvann Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.