Neros Startet 8.August.2012 Del på Facebook Startet 8.August.2012 Jeg har selv en Fjord 33 fots båt med dobbelinnstallasjon. Jeg har til vane (og etter råd av tidligere eier gjennom 17 år) å gasse sakte opp og la båten øke farten før jeg gasser videre på.Masserer båten opp i plan ;-) Jeg ser andre bare banker gassen i bunn og får båten opp plan fortest mulig. Er det ene varianten bedre enn den andre...?Altså i plan kommer man uansett, men jeg har en formening om at min metode er langt mer skånsom for motor og drivline. Skal nevnes at jeg ikke har en særlig markant planingsterskel på båten... Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Jeg også "mater" ettehvert. Båter med elektroniske hendler ordner dette selv.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Dette gjelder vel mest ved drevinstallasjoner ? Noen sier at man bør være forsiktig, men hvis man ikke gjør dette 10 ganger i minuttet så blir jo ikke drevet overopphetet på den vanligvis korte tiden det tar å komme i plan (så fremt ikke båten er undermotorisert eller overlastet, eller at drevet er marginalt dimensjonert i forhold til motorens moment). Akslingene i drevet skal jo tåle motorens moment over så kort tid uten at noen skader eller slitasje skal oppstå av den grunn. Med dobbeltinstallasjon vil jo vanligvis tidenm opp til planing og raskt, og motorene er som regel ikke for kraftige for drevene heller. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Windy37GM Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 (redigert) 2 x KAD32 = fra 6 knop til 25 på 10-15 sekunder. Forer på i en jevn bevegelse, men følger hele tiden med på at motorene repsonderer på gassshendlene. Hvis en motor ikke skulle reagere på gassen, trykker jeg ikke bare spaken nedover. Som alfb sier, elektroniske motorer ordner dette selv, der kan spaken slenges i gulvet Intet poeng i å dra på for sakte, da motstanden mot å komme i plan vil være lenger i tid og derved større belastning for drivlinje Jeg ser her bort fra Mercruiser 7,3 liter V8 diesel (750Nm) og de største Yanmarene med Bravo3 montert. Der kan drevet knekke hvis man gjør det for fort :-) mvh Bavaria32sport Med KAD44 i forrige båt hvor Volvo mekaniker kastet spaken i bånn (elektronisk) og lot elektronikken ordne resten Redigert 8.August.2012 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
oivindg Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 (redigert) 2xTAMD63P uten elektronisk styring. Liker stort sett å ta det med ro på sjøen, også når jeg skal opp i plan. Så jeg mater på stille og rolig mens jeg følger med på gassrespons, vibrasjoner og lyder. Tipper det tar rundt 30 sekunder fra 6 til 23 knop. Må også nevne at dette er min første sesong i motorbåt og at jeg er overrasket over trøkket ved akselerasjon. Hvis jeg er litt brå på spakene må jeg ta et støttesteg for ikke å miste balansen, selv om båten veier rundt ti tonn. Redigert 8.August.2012 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
sap_2000 Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Det at "elektronikken tar seg av det" blir litt for lettvint. Om vi tar VP D4 og 6, er flere av disse utstyrt med kompressor. selv de uten kompressor er istand til å produsere kraftig dreiemoment på relativt lavt turtall. Legger man spakene flate vil de akselerere maks og koble inn kompressoren fra omtrent tomgangsturtall og dermed oppnå nær maks dreiemoment på meget lavt turtall. Det er dette dreiemomentet som knekker girkasser og drev. Jo mer NM på lavere turtall, jo mer belastning på drivverket. Man kan jo si at drevne tåler det, men spørsmålet er hvor lenge?? Jeg hadde aldri kjøpt bruktbåt av en som la spakene flate hver gang hanskulle opp i plan. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Teerex Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 (redigert) Men drevene kan vel ikke knekke delvis.. enten knekker de eller så er de hele. Så skjønner ikke helt at gjentatte flate spaker skal forårsake havari om det bare skjer en og annen gang og ikke kontinuerlig (som i en utmattelsestest). Redigert 8.August.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sap_2000 Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Knekke = havarere i denne sammenhengen. Bare se på alle Bravo 3 havariene med Yanmar 290 og CMD320- 350. Hvorfor har det havarert så mange av de? Svaret er dreiemoment. Tung båt, og/ eller hard aksellerasjon trenger (bruker) flere NM for å komme i plan på relativt lavt turtall. For all del, folk får gjøre som de vil. Jeg håper dog jeg ikke overtar en båt fra en eier som digger aksellerasjon. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Teerex Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 (redigert) Kan også være et temperaturproblem. Drevkjøling har vel spart mange drev oppigjennom årene hevdes det. Når mesteparten av drevet er over vann og det kjøres på tung belastning over tid så blir det for varmt. Ferielastet båt med svigermor og unger og full tank og greier eller hele vennegjengen ombord og kun et drev er vel en forklaring. Redigert 8.August.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Oteren Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Tar det alltid stille og rolig opp i plan ved varm motor, rikelig med krefter nm. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 er vel heller ingen vits å pøse på med masse diesel som motoren ikke klarer å forbrenne og som bare resulterer i svartrøyk... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Oteren Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Røyk? Aldri sett det på min D6. Med Yanmaren på gamlebåten var sotvasking en yndet sommersyssel :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 nei det er vel ikke like aktuelt for de med elektronisk motorstyring Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.