Jump to content

Ta ned rullegenoa og bruke båtmannstol for første gang

hakonrk

Recommended Posts

Pga. at jeg var veldig klumsete på siste seiltur klarte forseilet å komme bort i mast-lanternen, og dermed ble en søm i akterliket (sømmen som fester beskyttelseskanten) revet opp. Samtidig ble lanternen revet løs på ene siden, så den henger og slenger der oppe. Jeg har snakket med granseil.no, og de kunne fikse sømmen i seilet hvis jeg tok det med til dem på Fornebu. Jeg har aldri tatt ned et seil før, og jeg har aldri vært oppe i masten heller, og nå trenger jeg å gjøre begge deler. Setter svært stor pris på tips før jeg begir meg ut på dette.

For å gjøre det enklere å gi tips har jeg tatt flere bilder som viser hva jeg har å jobbe med (båten er forresten en Bavaria 41).

Her er bilde av fallene - de forsvinner inn i den hule masten (har rullestorseil), og på hullene står det hva fallene brukes til (vist på figuren med piler og tekst):

http://drammen.ndlab...lassen/fall.jpg

Rulleforseilet bruker en Furlex 300 S, som vist her:

http://drammen.ndlab...ssen/furlex.jpg

Seilet er festet til Furlex'en som vist her:

http://drammen.ndlab...rseil_feste.jpg

Toppen av masten/forstaget, samt lanternen jeg må fikse, er vist her (men vanskelig å se detaljer pga høyden):

http://drammen.ndlab...n/mast_topp.jpg

For å ta ned forseilet antar jeg at jeg må løsne fallet merket "FURLEX", og trekke ut forseilet med begge skjøtene samtidig slik at det faller ned midt på båten. Riktig så langt? Ang. å frigjøre seilet helt fra forstaget er jeg mer usikker. Det er festet i en sjakkel ved furlex'en, men i tillegg er det tredd inn i et spor i forstaget (i alle fall helt nederst - se bildet som viser sporet). Vil seilet gli ut av sporet av seg selv når jeg slipper ut på fallet? Hvordan får jeg det inn igjen i dette sporet når jeg skal sette på plass seilet igjen?

Så var det båtmannstolen: Jeg må opp i masten for å feste lanternen igjen. Hvilket (eller hvilke) fall bruker jeg til å heise opp stolen? Skal jeg trekke fall-linen gjennom trinsene langs dekk slik at jeg får det frem til vinsjene i cockpit'en, der noen andre kan heise meg opp? Alle tips ang. sikker bruk av båtmannstol hadde vært kjekt å få nå, har lite lyst til å falle ned fra masten (litt stor båt, så kan bli et ubehagelig fall).

Antar du har rullegenoa. Finn rette fallet, løs dette, og dra det (seilet) ned langs staget. Har ikke spesiell kunnskap om Bavaria, men mener at topplanternen sitter halvveis opp i masten. Må du gjøre dette alene? I såfall, bruk det ledige genuafallet til å hive opp en talje til ca. en meter over lanternen. Båtsmannstol, dra deg selv opp i riktig arbeidshøyde. Do the fix, and decend to deck level. Har du hjelp blir det jo enklere. Genoawincher, ekstra sikring osv. Good luck. :thumbsup:

Du ruller bare ut seilet, åpner låsen til fallet og drar seilet ned. Hvis dere er 2 kan en dra langs forstaget og en i akterliket for å få ting til å gli godt. Seilet er bare å ta ut på vanlig måte. Nå dumskal pakke seilet, legger du det i folder, fra bunnen til toppen. Deretter bretter du seilet slik at det passer,i seilsekken.

Opp igjen er samme prossedyre. Rull seilet ut på dekk, fest toppen til furlex toppen og bunnen til furlex bunnen. Deretter putter du seilet inn i profilet igjen og heiser med fallet.

Redigert av SuperGnisten (see edit history)

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Antar du har rullegenoa.

Stemmer (se bildene i forrige post).

Finn rette fallet, løs dette, og dra det (seilet) ned langs staget. Har ikke spesiell kunnskap om Bavaria, men mener at topplanternen sitter halvveis opp i masten.

Ja, lanternen er ca. halvveis oppe i masten, som vist her: http://drammen.ndlab...n/mast_topp.jpg

Må du gjøre dette alene? I såfall, bruk det ledige genuafallet til å hive opp en talje til ca. en meter over lanternen. Båtsmannstol, dra deg selv opp i riktig arbeidshøyde. Do the fix, and decend to deck level. Har du hjelp blir det jo enklere. Genoawincher, ekstra sikring osv. Good luck. :thumbsup:

Har absolutt tenkt å få hjelp når jeg gjør dette, men jeg kjenner kun en person som muligens har gjort dette tidligere, og han er på ferie til slutten av august. Jeg bruker altså samme fallet som jeg brukte til å slippe ned forseilet (den det står FURLEX på), og bruker en av vinsjene i cockpit'en til å heise stolen opp?

Er det forresten noen grunn til å ikke bruke spinnakerfallet (bortsett fra at tauet virker litt for kort til å nå frem til cockpiten)? Spør fordi det virker litt upraktisk å måtte ta ned forseilet for å frigjøre et fall for båtmannstolen. :) I dette tilfellet er det OK siden jeg uansett må gjøre det, men tenkte for en annen gang. Kanskje også en fordel å bruke to fall, for å gjøre det sikrere?

Takk for svar forresten.

Å ta ned genoa er enkelt. Rull ut seilet, slipp fallet og trekk genoa ned. Deretter er det bare å løsne fra svivelen som blir med seilet ned (Ikke trekk denne opp igjen med fallet før du skal ha seilet på igjen) og ta av sjakkelen ved "furlexen".

Synes du skal ha hjelp før du går opp i masten for første gang. Du må bruke et fall for å feste i båtmannstolen. Videre vil jeg sterkt anbefale en sikring hvis fall eller sto ryker. Pleier selv å ta på meg vesten og feste et nytt fall/bomopphal i sikkerhetskroken på vesten.

Hvis du forteller hvor båten ligger kan muligens noen her på forumet hjelpe.

Lykke til!

Å ta ned genoa er enkelt. Rull ut seilet, slipp fallet og trekk genoa ned. Deretter er det bare å løsne fra svivelen som blir med seilet ned (Ikke trekk denne opp igjen med fallet før du skal ha seilet på igjen) og ta av sjakkelen ved "furlexen".

Synes du skal ha hjelp før du går opp i masten for første gang. Du må bruke et fall for å feste i båtmannstolen. Videre vil jeg sterkt anbefale en sikring hvis fall eller sto ryker. Pleier selv å ta på meg vesten og feste et nytt fall/bomopphal i sikkerhetskroken på vesten.

Hvis du forteller hvor båten ligger kan muligens noen her på forumet hjelpe.

Lykke til!

Båten ligger rett ved Padda (http://www.padda.no/) i Oslo, så hvis noen bor i nærheten og har mulighet til å vise hvordan dette gjøres, så hadde det vært helt topp. Jeg er 100% fleksibel på tidspunkt. :)

Ikke så vanskelig som dette høres ut for. Rull ut seilet en dag det er lite vind. Slakk ut på furlex/genoa fallet og dra seilet ut av sporet. Vent gjerne med å løsne dette fra feste (sjakkelen) nede til du har det hele nede på dekk. Pakk seilet pent sammen og bring det til seilmake vist du ikke har muligheten til å fikse dette selv.

Omvendt prosedyre når seilet skal opp i furlexen (sporet) igjen. Er det doble spor velger du ett av disse.

Nedre salingshorn er ikke så høyt oppe så muligens du kan få festet lanternen ved bruk av en stige som du bør surre godt fast nede slik at denne ikke glir ut for deg. Toppen av stigen kan du jo i tilegg bruke genoafallet og stramme denne opp. Og mens du er der oppe er det lurt å feste et par bøyler i over og underkant av lanternen slik at seilet ikke henger seg opp en gang til.

Du nevner botsmannstol og er denne av den gamle typen (en plank/bord) er vel ikke denne lovlig lenger i de fleste marinaer. Ellers er det greit å anvende kraftige taljer (ikke bruk de små taljene som brukes til å rulle genoaen ut/inn) til å føre fallet akterover til winsjen. Vær sikker på at taljen som brukes er godt festet i dekket. Bruk genoafallet.

Her kom svarene fort :lol:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Da jeg har gjort arbeid i mast har jeg alltid brukt spinnakerfallet, på den aktuelle båten ender fallet opp i cockpit, det gjør den ikke hos deg etter hva jeg kan se, er den lang nok til å rekke fram til en vinsj er jo saken grei.

Heiste meg selv opp i en båtmannstol i en stor båtkran(18 meter høy) med fjernkontroll for å gjøre arbeid i en mastetopp en gang og det var ok det, var en slags pose med sydde reimer som man satte seg ned i. Jeg føler meg tryggere i en klatresele, er vel litt med hva man er vant til.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Lovlig og lovlig, fru blom. Var med og hentet en 50 fot Benetau fra Napoli til Strømstad. Den lokale mafia (Comorra) nektet meg å gå til værs for å sjekke riggen. Dette var en jobb for "compania especiale". Nevøen av " Il Grande patron del Napoli" Vel, vi snek oss avårde i nattens mulm, bound for Gigraltar. Gikk til værs, uten å spørre noen, teipet, surret og innspiserte riggen. Off we go! Best å ikke spørre. Her ombord er det skipperen som sier "go, or not go" Synspunkter, anyone?

Tok ned seilet i dag, det gikk overraskende greit. Rullet ut, slapp ut på fallet, og trengte bare så vidt trekke i seilet for å få det til å skli kontrollert ned. Jeg gjorde en elendig jobb med å pakke det sammen, men fikk det inn i bilen likevel. Operasjon-båtmannstol blir gjort til helgen. :)

Redigert av hakonrk (see edit history)

Et tips til "operasjon båtmannstol".

Kassen med motorlanterne og dekkslys er den samme jeg har på min båt. Denne er poppet fast i masten med 2 poppnagler på hver side. Skal du fikse dette må du mao poppe på nytt. Mulig du også må bruke større popnagler da hullene i plasten kan ha utvidet seg når den løsnet. Har du ikke tenkt å poppe nå, ta med en god tape opp i stolen.

Det samme har skjedd på min båt. Tapet fast som en midlertidig løsning og planlegger å poppe på nytt når masten skal ned for vinteren.

Et tips til "operasjon båtmannstol".

Kassen med motorlanterne og dekkslys er den samme jeg har på min båt. Denne er poppet fast i masten med 2 poppnagler på hver side. Skal du fikse dette må du mao poppe på nytt. Mulig du også må bruke større popnagler da hullene i plasten kan ha utvidet seg når den løsnet. Har du ikke tenkt å poppe nå, ta med en god tape opp i stolen.

Det samme har skjedd på min båt. Tapet fast som en midlertidig løsning og planlegger å poppe på nytt når masten skal ned for vinteren.

Dette var nyttig informasjon, det falt meg ikke inn engang at det kunne være noe annet enn skruer som holdt den på plass. Hvordan fjerner jeg slike nagler? Søkte litt på det, og noen anbefalte at man borer dem ut. Hvis det er tilfelle håper jeg ikke naglene er laget av metall; i så fall ser jeg for meg metallspon overalt, og veldig mye plunder.

(Jeg har ikke tenkt å ta ned masten i vinter (selv om båten skal stå på land), så jeg må uansett fikse dette mens jeg henger i stolen.)

Redigert av hakonrk (see edit history)

noen anbefalte at man borer dem ut. Hvis det er tilfelle håper jeg ikke naglene er laget av metall; i så fall ser jeg for meg metallspon overalt, og veldig mye plunder.

De er av metall og man borer dem ut. Kanskje de kan erstattes med skruer? (Og hvaslags skruer bør det i tilfelle være for å unngå tæring og andre rariteter?) Uansett er det ikke så plundrete. Hvis du driller når det blåser litt forsvinner sponet på sjøen. Evt. havner på naboens dekk :o) Spøk til side, dette er ikke et problem, det blir lite spon, og det blir vel mest sannsynlig litt sånn korketrekkeraktige spon, istedenfor en masse sagflisaktige småpartikler.

Edit: Hvis du ikke skal bruke skruer må du ha en pop-tang ... har du det?

Redigert av quantumduck (see edit history)

... Operasjon-båtmannstol blir gjort til helgen. :)

Det fins sikkert trygge og enkle måter å heise seg selv opp på - si gjerne ifra om noen vet hvordan - men jeg synes det er greit å være to, og å bruke et ekstra fall som sikring (husk at dette også må strammes inn, just in case, det er sikkert ikke helt morsomt å dette halve mastas høyde heller...)

De er av metall og man borer dem ut. Kanskje de kan erstattes med skruer? (Og hvaslags skruer bør det i tilfelle være for å unngå tæring og andre rariteter?) Uansett er det ikke så plundrete. Hvis du driller når det blåser litt forsvinner sponet på sjøen. Evt. havner på naboens dekk :o) Spøk til side, dette er ikke et problem, det blir lite spon, og det blir vel mest sannsynlig litt sånn korketrekkeraktige spon, istedenfor en masse sagflisaktige småpartikler.

Her er en video som viser at det holder å slå ut pinnen med en dor:

Hva tror dere om dette?

Edit: Hvis du ikke skal bruke skruer må du ha en pop-tang ... har du det?

Nei, tenkte å kjøpe en av disse:

http://www.clasohlso...ett/Pr308894000

http://www.clasohlso...ang/Pr304149000

Det fins sikkert trygge og enkle måter å heise seg selv opp på - si gjerne ifra om noen vet hvordan - men jeg synes det er greit å være to, og å bruke et ekstra fall som sikring (husk at dette også må strammes inn, just in case, det er sikkert ikke helt morsomt å dette halve mastas høyde heller...)

Hehe, har tenkt å være forsiktig ja. :) Kommer definitivt ikke til å prøve dette alene første gang jeg skal opp i masten.

En frisk planke og litt tau lager en ypperlig båtsmannstol, slike blir fortsatt brukt ombord på yrkesfartøyer osv, og på maritime fag på videregående skole lærer man å bruke nettopp denne typen. Selv har jeg ikke hatt behov for å opp i masta enda, men ville aldri, uansett åssen båtsmannsstol, gått opp uten sele festet i et annet fall. Kjøpte nettopp klatresele hos vpg.no(bra service, greie priser på godt utstyr), og den i kombinasjon med sikkerhetsselen jeg bruker når jeg seiler bør være temmelig trygt.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Enig at du bør be om hjelp, men pass på at det er som vet hva han/hun gjør. Vesten er nok ikke veldig sikker som sikring, det er ikke godt å henge i og stor mulighet for å dette ut av. Vi velger å bruke en båtmannstol for heising og et annet fall til en annen vinsj ekstra sikring med klatresele . Båtmannstolen gir best komfort når man skal sitte lenge, klatreselen er tryggest.

Vi bruker dobbelt 8-tallsnknop som klaterere bruker for innfesting i sele og båtmansstol (slå et 8-tallsknop et stykke opp på tauet, tre i gjennom innfesting for sele /stol og tre tauet motsatt vei i gjennom. Se f.eks. her for hvordan den knytes:

) Grunnen til ikke å feste med sjakkel er å eliminere potensielt fall p.g.a feil på sjakkel (færre ledd i kjeden) samtidig som det er mer behagelig med en knute og ikke en sjakkel inn mot brystet.

Det anbefales å ha to "bakkemannskap", en for å betjene vinsjen du heises opp i , og en for å styre sikringen. Det fungerer med en, men det blir litt mer mekk, speiselt ved firing ned igjen. Ta med alt du tror du trenger, men en liten spole med snøre man gi deg mulgihet til å heise opp noe hvis det er noe du trenger du ikke fikk med.

Bakkemannskapene må være oppmerksomme når de firer så ikke de får knute på vinsjen e.l. Blir ofte til at man stirrer opp på mannen i masten og ikke følger med på vinsjen.

Vesten er nok ikke veldig sikker som sikring, det er ikke godt å henge i og stor mulighet for å dette ut av.

At det ikke er særlig godt å henge i en brystsele er riktig, men som sikring er sikkerheten i prioritet, at det gjør litt vondt dersom noe mot all formodning skulle gå galt er ikke så farlig for min del. Det er selvfølgelig viktig å få med at man ikke kan bare bruke hvilken som helst vest, men en vest med sikkerhetssele ment for formålet er sikker såfremt den er av riktig størrelse og man strammer den riktig! Ser mange som er slepphendte med dette, justerer vesten etter bruk med tykk seilejakke under, og så ikke justerer den på nytt når jakka tas av, da vil den ikke fungere som den skal, hverken som vest eller sikkerhetssele.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Som klatrer må jeg si... IKKE bruk disse jalla båtmanstolene, de er ikke laget for jobben, beste er at du har skikkelig klatresele, og gjerne at personen i bunn har, etter evnt en winch.

Du har sikkert noen venner som eier seler og låner de bort gratis? Klatring er jo nye folkesporten... så veldig mange, har mye ustyr.

Hva komfort angår, er det ikke noe problem å sitte/henge lenge i vanlig klatresele med innfesting forran hofte/mage.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...