Eureka Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 hmm er det bare jeg som synes det høres helt feil ut å bruke skruer inn i masta? -tenker da på spissen på skruen som fort blir gjennomgående og stikker ut på innsiden. -og hva befinner seg der mon tro? -diverse fall som helst ikke skal raspes mot spisse skruespisser? Det er vel en god grunn for at poppnagler brukes. Og det er vel helst monell som brukes? for å unngå tæring. -men nå skal det sies at dette kun er tanker fra en som enda ikke har vært oppi masta, men leser tråden med interesse siden jeg må skifte pære i mastelanterna. ... dog har jeg klatresele. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 hmm er det bare jeg som synes det høres helt feil ut å bruke skruer inn i masta? -tenker da på spissen på skruen som fort blir gjennomgående og stikker ut på innsiden. -og hva befinner seg der mon tro? -diverse fall som helst ikke skal raspes mot spisse skruespisser? Det er vel en god grunn for at poppnagler brukes. Og det er vel helst monell som brukes? for å unngå tæring. Det er ikke bare deg, nei, Eureka. Det er også mye bevegelser i en mast, som er uheldig for gjengene, her er popnaglen et mye bedre alternativ. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Krimart Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 At det ikke er særlig godt å henge i en brystsele er riktig, men som sikring er sikkerheten i prioritet, at det gjør litt vondt dersom noe mot all formodning skulle gå galt er ikke så farlig for min del. Det er selvfølgelig viktig å få med at man ikke kan bare bruke hvilken som helst vest, men en vest med sikkerhetssele ment for formålet er sikker såfremt den er av riktig størrelse og man strammer den riktig! Ser mange som er slepphendte med dette, justerer vesten etter bruk med tykk seilejakke under, og så ikke justerer den på nytt når jakka tas av, da vil den ikke fungere som den skal, hverken som vest eller sikkerhetssele. Hvis man ikke har noe annet er det bedre enn å ikke ha noen sikring overhodet, men en vest/sikkerhetssele er ikke beregnet på sikring ved klatring i masta. I så fall bør man passe på å ha en vest med stropper rundt bena. Brystsele alene er bannlyst i klatremiljøer. For det første er det nok ikke bare slik at det blir litt vondt å henge i en slik, men potensielt livsfarlig p.g.a trykket på brystkassen. For det andre er det ikke usannsynlig at man kan skli ut av en brystsele uansett hvor godt man strammer. Kristian Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 ... mye bevegelser i en mast, som er uheldig for gjengene, her er popnaglen et mye bedre alternativ. Jeg trodde faktisk man måtte ta med drillen opp i masta for å få dem ut, og det kan det jo hende ikke alle synes er så morsomt. Uansett er popnagler bedre, men skruegjenger klarer nok å holde en slik plastikklanterne på plass. Har ymse skruer i mast og bom selv, tipper det er Lunde som har vært på ferde. Hvis man skal bruke skruer der det løper fall eller reveliner på innsiden så får man kappe og file skruene runde i spissen om man ikke finner noen som egner seg i det lokale skruesupermarkedet. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 12.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 (redigert) Da var operasjon båtmannstol utført, og jeg er i live. :) Det gikk faktisk veldig greit; hadde to personer til å hjelpe meg, og vi festet fallet til forseilet til båtmannstolen og spinnakerfallet som sikring til redningsvesten. Fallet til forseilet ender i ca. 10 meter med metallwire, med skjøtehake i enden. Festet denne skjøtehaken i metallringen på båtmannstolen. Som "klatresele" brukte jeg redningsvesten min, en Baltic 150 Winner m/metallfeste for sikkerhetssele. Denne har også stropp som går mellom bena, slik at jeg ikke skulle falle ut. Bandt spinnakerfallet til metallfestet på redningsvesten. Jeg mistenker at det svakeste leddet var skjøtehaken - var litt usikker på hva slike skjøtehaker er ment å tåle, men pga. at jeg hadde spinnakerfallet som sikring, så tok jeg sjansen på at det ville gå bra. Ang. reparasjonen av lanternen. Siden jeg ikke visste hvor store nagler jeg ville trenge, og Biltemas tang for metallnagler tok mindre nagler enn den som tok plastnagler, så kjøpte jeg begge to for å være sikker (det fulgte med diverse nagler til begge to). Metallnaglene virket litt korte, så jeg brukte plastnaglene. Da slipper jeg vel problemet med irring siden jeg ikke hadde monellnagler, og det skal jo ikke være noen stor påkjenning på denne lanternen uansett, så plast burde vel holde? Til slutt pusset jeg de avrevne plastnaglene med sandpapir slik at de ikke lenger var skarpe. Satte også duct tape over kantene på dekselet som holder lanternen til masten slik at det blir vanskeligere for seilet å feste seg der igjen. Vi får se hvor lenge tapen holder, men det er vel uansett bedre enn ingenting, slik det var før. Takk for alle tips. Hadde ikke kunne reparert dette på første forsøk dersom jeg ikke hadde visst om popnaglene. Redigert 12.August.2012 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 12.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Forresten: Litt off-topic, men i forbindelse med klatring i mast begynte jeg å lure på hva disse snorene til salingshornet brukes til: http://drammen.ndlab.net/hakonrk/baatplassen/snor_til_salingshorn.jpg Snorene bare henger der, ganske slakt, så jeg ser ikke helt nytten. En jeg snakket med tippet at de brukes til å feste vimpler, stemmer det? Stusset også litt over den tynne snoren som går inn i mastens åpning merket "SPINNAKER LIFT 1" (også vist på bildet). Den er festet til samme kryssholt som snorene jeg nevner over, men det er ikke samme snor/tau. Vet ikke hvor denne snoren kommer ut, så jeg vet ikke hva jeg kan gjøre med den. Hadde vært kjekt med en ekstra fall-line, slik at jeg kan bruke båtmannstolen uten å låne fallet til forseilet. Er det noe jeg kan trekke gjennom her? Sitér dette innlegget Link to post
KOF_NOR Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Snorene brukes til typisk vimpler og gjesteflagg. Jeg bruker de også for å heise opp ankerlanterne. Spinnaker lift 1 er ment for spinnakerbom opphal. For å tre opphalet binder du dette i snoren og trekker gjennom. Kan fa fint bruke denne til båtmannsstolen, men den går jo ikke så høyt på masten. Regner med at du også har et bomopphal som du kan bruke som sikring. Flott det ordnet seg med lanternekassen Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 12.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Regner med at du også har et bomopphal som du kan bruke som sikring. Ja, det er vel egentlig en bedre idé, spesielt når jeg får skaffet meg en rodkick (da burde vel bommen stå ganske sikkert, selv uten opphalet?) Sitér dette innlegget Link to post
KOF_NOR Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Med rodkick står bommen fint av seg selv. I mellomtiden kan du evt bare legge ned bommen i bakkant dersom du skal bruke opphalet som sikring. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Som KOF_NOR skriver brukes de til flagg og vimpler. Gjesteflagg føres på styrbord saling, hvis du seiler til utlandet er det god kotyme å ha et litte flagg for landet du besøker der. P babord saling kan du føre valgfri vimpel, flagg etc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.